MUTC382 Translation of Special topics II: International TradeIstanbul Okan UniversityDegree Programs Chinese Translation and InterpretingGeneral Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational Qualifications
Chinese Translation and Interpreting
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

General course introduction information

Course Code: MUTC382
Course Name: Translation of Special topics II: International Trade
Course Semester: Spring
Course Credits:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 0 3 6
Language of instruction: TR-EN
Course Requisites:
Does the Course Require Work Experience?: No
Type of course: Department Elective
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Ar.Gör. BUSE ÖZLEM GÜVEN
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. BUKET ÇETİNBAŞ ERYILMAZ
Course Assistants:

Course Objective and Content

Course Objectives: • As a specialist field of international trade, student is expected to write and interpret between Chinese and Turkish texts
• Student is expected to produce a solution with a scientific approach to translation of written and oral process in the International Trade field.
• Basic terminology used in the international trade
• Student is expected to recognize different types of texts, written Chinese and spoken Chinese widely used in Turkish in terms of international trade.
• the edited usage of verbal is expected to create different text types as required in different situations in international business.
Course Content: This course is designed to make analysis for translating source texts of international trade and to compare the translated text with the text conventions in the target culture.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
1) A. Bir uzmanlık alanı olarak Uluslararası Ticaret alanında Çince ve Türkçe arasında yazı ve sözlü çeviri yapması beklenir. B. Uluslararası Ticaret alanında yazılı sözlü çeviri yaparken süreç içinde çeviri bilimsel yaklaşımla çözüm üretmesi beklenir. C. Uluslararası Ticaret alanında kullanılan temel terminolojiyi Öğrenip işlevsel kullanması beklenir. D. Uluslararası Ticaret alanında Çince ve Türkçe yaygın olarak kullanılan sözlü ve yazılı farklı metin türlerini tanıması beklenir. E. Uluslararası Ticaret alanında Çince ve Türkçe yaygın olarak Kullanılan sözlü ve yazlı farklı metin türlerini farklı durumların gerektirdiği şekilde oluşturması beklenir. .
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Lesson Plan

Week Subject Related Preparation
1) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
2) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
3) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
4) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
5) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
6) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
7) vize sınavı
8) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
9) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
10) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
11) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
12) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
13) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
14) Hafta Konular 1 Sözleşmelerde geçen temel kavramların tanıtılması 2 Uygulamalı sözleşme çevirileri 3 Ticari kavram ve terimlerin çevrilmesi 4 Uluslararası ticaret dizgesinde kullanılan kısaltmalar 5 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 6 Uluslararası sözleşmelerin çevirisi 7 Ara Sınav 8 Akreditiflerle ilgili terimler 9 Örnek akreditif çevirileri 10 akreditiflerin incelenmesi 11 İş mektuplarının çevirisi 12 İş mektuplarının çevirisi 13 Örnek konşimento çevirileri 14 Pazarlama terimlerinin çevirisi
15) final sınavı

Sources

Course Notes / Textbooks: Business Negotiation ABC, Liu Liying , 2002, Beijing Language and Culture University
References: Uluslararası Ticari Çince II; Zhang, Taiping; Pekin Üniversitesi Yayın Evi; 2006-4

Course-Program Learning Outcome Relationship

Learning Outcomes

1

Program Outcomes
1) Having advanced theoretical and practical knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing current information in the field.
1) Graduates are capable of performing written and oral translation in at least one field of expertise, in accordance with the existing needs of professional life.
2) To be able to use advanced theoretical and applied knowledge in the field. To be able to interpret and evaluate data, identify problems, analyze, and develop solutions based on research and evidence using advanced knowledge and skills in the field.
2) Graduates have multilingual communication skills adequate to produce written and oral translations in language categories A, B, and C (language levels according to the European Language Portfolio on a Global Scale; language A at C2 level, language B at B2 level, language/s C at B1 level).
3) To be able to conduct an advanced study related to the field independently. To take responsibility individually and as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the field. To be able to plan and manage activities for the development of employees under their responsibility within the framework of a project.
3) Graduates become familiar with the intellectual and cultural traditions in the cultures speaking A, B, and C languages and obtain awareness about behaviors and attitudes specific to such cultures.
4) To be able to evaluate the advanced knowledge and skills in the field with a critical approach, To be able to determine learning needs and direct learning. To be able to develop a positive attitude towards lifelong learning.
4) Graduates analyze written and oral texts produced in A, B and C languages, and comment on and translate them into the language A or B.
5) To be able to inform the related people and institutions on the subjects related to the field; To be able to convey their thoughts and solution suggestions for problems verbally and in writing. To be able to share their thoughts and solution suggestions on issues related to the field with the experts and non-experts by supporting them with quantitative and qualitative data. To be able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with a sense of social responsibility. To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level. To be able to use information and communication technologies with at least the European Computer Driving License Advanced Level computer software required by the field.
5) Graduates use the contemporary tools and techniques required for the practice of translation, as well as information and communication technologies together with computer hardware and software knowledge required by the field.
6) Graduates possess sufficient knowledge of theoretical and methodological approaches in translation studies to begin graduate studies in the field.
6) Acting in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of the field. Having sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
7) Graduates possess sufficient knowledge to evaluate issues related to the education of translators as well as to occupational organizing and ethics within the profession, and to propose, from a social and scientific perspective, solutions to such issues in the various fields in which the need for translation arises.
8) Graduates have the ability to perform disciplinary as well as inter-disciplinary team work.

Course - Learning Outcome Relationship

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Having advanced theoretical and practical knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing current information in the field.
1) Graduates are capable of performing written and oral translation in at least one field of expertise, in accordance with the existing needs of professional life.
2) To be able to use advanced theoretical and applied knowledge in the field. To be able to interpret and evaluate data, identify problems, analyze, and develop solutions based on research and evidence using advanced knowledge and skills in the field.
2) Graduates have multilingual communication skills adequate to produce written and oral translations in language categories A, B, and C (language levels according to the European Language Portfolio on a Global Scale; language A at C2 level, language B at B2 level, language/s C at B1 level).
3) To be able to conduct an advanced study related to the field independently. To take responsibility individually and as a team member to solve unforeseen and complex problems encountered in applications related to the field. To be able to plan and manage activities for the development of employees under their responsibility within the framework of a project.
3) Graduates become familiar with the intellectual and cultural traditions in the cultures speaking A, B, and C languages and obtain awareness about behaviors and attitudes specific to such cultures.
4) To be able to evaluate the advanced knowledge and skills in the field with a critical approach, To be able to determine learning needs and direct learning. To be able to develop a positive attitude towards lifelong learning.
4) Graduates analyze written and oral texts produced in A, B and C languages, and comment on and translate them into the language A or B.
5) To be able to inform the related people and institutions on the subjects related to the field; To be able to convey their thoughts and solution suggestions for problems verbally and in writing. To be able to share their thoughts and solution suggestions on issues related to the field with the experts and non-experts by supporting them with quantitative and qualitative data. To be able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with a sense of social responsibility. To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level. To be able to use information and communication technologies with at least the European Computer Driving License Advanced Level computer software required by the field.
5) Graduates use the contemporary tools and techniques required for the practice of translation, as well as information and communication technologies together with computer hardware and software knowledge required by the field.
6) Graduates possess sufficient knowledge of theoretical and methodological approaches in translation studies to begin graduate studies in the field.
6) Acting in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of the field. Having sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
7) Graduates possess sufficient knowledge to evaluate issues related to the education of translators as well as to occupational organizing and ethics within the profession, and to propose, from a social and scientific perspective, solutions to such issues in the various fields in which the need for translation arises.
8) Graduates have the ability to perform disciplinary as well as inter-disciplinary team work.

Learning Activity and Teaching Methods

Field Study
Expression
Individual study and homework
Lesson
Group study and homework
Reading
Problem Solving
Project preparation
Report Writing

Assessment & Grading Methods and Criteria

Written Exam (Open-ended questions, multiple choice, true-false, matching, fill in the blanks, sequencing)
Homework
Application
Individual Project
Group project
Presentation
Reporting

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Final 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

Workload and ECTS Credit Grading

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 12 12 144
Application 4 4 16
Presentations / Seminar 4 4 16
Homework Assignments 2 2 4
Jury 0 1 0
Final 0 1 0
Total Workload 180