Beslenme ve Diyetetik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | NUT201 | ||||||||
Ders İsmi: | Nutritional Biochemistry I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi AHMET MURAT GÜNAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi BERRAK DUMLUPINAR Öğr.Gör. NİLBERK KARAMAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders Biyokimyanın bir çok alanını kapsamaktadır. Beslenme Biyokimyası, beslenmenin biyokimyasal mekanizmaları ile makro- ve mikrobesinlerin metabolizmasını içermektedir. Beslenme biyokimyasısının temel konuları arasında biyoenerjetik, protein, karbohidrat ve lipid gibi makromoleküllerin yapı ve fonksiyonu ve metabolik sistemlerin entegrasyonu yer almaktadır. |
Dersin İçeriği: | Beslenme Biyokimyasına Giriş Vücudun kimyasal bileşimi Hücre yapısı Metabolik yollar Karbonhidratlar: Yapı ve fonksiyon Karbonhidratlar: Sindirim ve emilim Karbonhidratlar: Metabolik yollar Biyoenerjetik ve Oksidatif Metabolizma Proteinler: Yapı ve fonksiyon Proteinler: Sindirim ve emilim Proteinler: Metabolik yollar Lipitler: Yapı ve fonksiyon Lipitler: Sindirim ve emilim Lipitler: Metabolik yollar Suda çözünen vitaminler Yağda çözünen vitaminler Mineraller |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Beslenme Biyokimyasına Giriş Vücudun kimyasal bileşimi | |
2) | Hücre yapısı Metabolik yollar | |
3) | Karbonhidratlar: Yapı ve fonksiyon Karbonhidratlar: Sindirim ve emilim | |
4) | Karbonhidratlar: Metabolik yollar | |
5) | Biyoenerjetik ve Oksidatif Metabolizma | |
6) | Proteinler: Yapı ve fonksiyon Proteinler: Sindirim ve emilim | |
7) | vize | |
8) | Proteinler: Metabolik yollar | |
9) | Lipitler: Yapı ve fonksiyon | |
10) | Lipitler: Sindirim ve emilim | |
10) | Lipitler: Sindirim ve emilim | |
11) | Lipitler: Metabolik yollar | |
12) | Suda çözünen vitaminler | |
13) | Yağda çözünen vitaminler | |
14) | Mineraller |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Medical Biochemistry. 4th. John Baynes, Marek H. Dominiczak. 2. Biyokimya. Üçüncü Baskı. Editörler: Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu. 2014. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. İnsan Biyokimyası. 2007. Taner Onat, Kaya Emerk ve Eser Sözmen. 4. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach. Third Edition. Michael Lieberman and Allan D. Mark. 5. Lehninger Principles of Biochemistry. 6th Edition. David L. Nelson and Michael M. Cox. 6. Biochemistry (Lippincott Illustrated Reviews Series)Paperback. 6th Edition. Denise R. Ferrier. 7. Color Atlas of Biochemistry, Second Edition. Jan Koolman and Klaus-Heinrich Roehm. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Medical Biochemistry. 4th. John Baynes, Marek H. Dominiczak. 2. Biyokimya. Üçüncü Baskı. Editörler: Figen Gürdöl ve Evin Ademoğlu. 2014. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. İnsan Biyokimyası. 2007. Taner Onat, Kaya Emerk ve Eser Sözmen. 4. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach. Third Edition. Michael Lieberman and Allan D. Mark. 5. Lehninger Principles of Biochemistry. 6th Edition. David L. Nelson and Michael M. Cox. 6. Biochemistry (Lippincott Illustrated Reviews Series)Paperback. 6th Edition. Denise R. Ferrier. 7. Color Atlas of Biochemistry, Second Edition. Jan Koolman and Klaus-Heinrich Roehm. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||||||
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. | ||||||||||
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||||||
4) Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir veya tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | ||||||||||
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | ||||||||||
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | ||||||||||
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | ||||||||||
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||||||
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 2 |
2) | Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. | 5 |
3) | Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
4) | Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir veya tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 4 |
5) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
6) | Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 4 |
7) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 5 |
8) | Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 3 |
9) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 3 |
10) | Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 62 |