Patoloji Laboratuvar Teknikleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | PTL208 | ||||||||
Ders İsmi: | Sitoteknoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi DİDAR AYGÜN GÜLHAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Patoloji laboratuvarıa gelen tüm sitolojik materyallerin preperat haline getirilmesinin öğretilmesi ve uygulanmasını sağlamak. Raporlanma sistemini anlatmak |
Dersin İçeriği: | Çeşitli vücüt kompartmanları sıvıları, farklı organlardan elde edilen aspirasyon sitolojileri, jinekolojik sitolojik örneklerin sitopreparasyonu, mikroskobik incelenmesi ve rapor edilmesi konusunda bilgi kazandırmak. Klinik sitoloji ve sitoteknolojinin temel özelliklerinin bilinmesi, uygulama alanlarının tanımlanması, sitolojide temel hücre yapı ve fonksiyonların kavranması, jinekolojik materyallerde normal ve normal dışı hücrelerin tanınması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sitoteknoloji ve sitolojiteye giriş, Ders içeriği ve amacının anlatılması | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
2) | Sitoloji Laboratuvarının tanıtımı, sitoloji laboratuvarına gelen materyaller | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
3) | Sitoloji laboratuvarına gelen nonjinekolojik materyallerin nasıl alaındığı ve neler olduğunun açıklanması | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
4) | Sitoloki laboratuvarına gelen jinekolojik materyallerin nasıl alındığı ve gönderildiği öğretilmesi | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
5) | Sitoloji preperat hazırlanması: Yayma preperatların kabulu, fiksasyonu, boyanması | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
6) | Sitolojik preperat hazırlama: Vücut sıvılarının preperarsyonu,fiksasyonu, boyanması | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
7) | Hücre bloğu öneminin ve hazırlanma tekniklerinin anlatılması | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
8) | Vize sınavı | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
9) | Sitolojik boyama yöntemleri, Rutin boyalar. PAP ve Romanowsky boyaları | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
10) | Sitolojik boyalar: Sitokimyasal, immünsitokimyasal boyama yöntemleri | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
11) | Sitolojik preperatların değerlendirilmesi, Bethesta sisteminin anlatılması | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
12) | Sitolojik preperasyonların arşivlennmesi | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
13) | Sitolojik preperasyonların incelenmesi. Normal ve Atipik hücrelerin ayırt edilmesi | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
14) | Sitolojik preperatların incelenmesi, iltihap hücrelerinin tanıtılması | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | MEB Tibbi laboratuvar sitolojik preperat hazırlama MEB lLaboratuvar hizmetleri doku preperatı boyama MEB Sağlık hizmetleri patoloji laboratuvar çalışmaları MEB Laboratuvar himetleri doku preperatı 1-2 Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitap evi,2020 Zergenlioğlu S, Servikal kanser tarama testi, Modern tıp kitapevi, 2015 |
Diğer Kaynaklar: | TC. M.E.B SAĞLIK HİZMETLERİ- PATOLOJİ LABORATUVAR ÇALIŞMALARI T.C M.E.B TIBBİ LABORATUVAR- SİTOLOJİK PREPERAT HAZIRLAMA Usta U, Patoloji laboratuvar teknikleri ve laboratuvar yönetimi, Kongre kitapevi, 2020 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | ||||||||||||||
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | ||||||||||||||
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | ||||||||||||||
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | ||||||||||||||
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | ||||||||||||||
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme | ||||||||||||||
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||||||||||
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | ||||||||||||||
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | ||||||||||||||
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | ||||||||||||||
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | ||||||||||||||
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | ||||||||||||||
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | ||||||||||||||
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | ||||||||||||||
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 4 |
2) | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | 4 |
3) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | 5 |
4) | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | 3 |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | 4 |
6) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme | |
7) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
8) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | 4 |
9) | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | |
10) | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | 3 |
11) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | 3 |
12) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | 4 |
13) | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | 4 |
14) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | 4 |
15) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Uygulama | 9 | 18 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 29 |
Sunum / Seminer | 16 | 32 |
Ödevler | 16 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 152 |