Sağlık Yönetimi (DR) (Lisans Dereceli) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | SAY505 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık Ekonomisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bilimsel Hazırlık | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ERDİNÇ ÜNAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders ekonominin, bilimin sağlığını yerleştirmeyi ve teorik bilgi ve kavramların uygulanmasını teşvik etmeyi amaçlamaktadır. Piyasa ekonomisinin temel kavramlarından biri olan fiyatlar, arz ve talep, maliyet, finansman vb. konuların sağlık konularındaki uygulamalarını göstermeleri; Öğrencilerin ekonomik değerlendirme yöntemlerinden yararlanmaları ve kendilerini uygulayabilmeleri teşvik edilir. |
Dersin İçeriği: | TARİH HAFTA 1 SPESİFİK HEDEFLER - Dönem konularını açıklamak. - Ders metodolojisini tanımlar. - Ders değerlendirme yöntemini, sorumluluklarını, ödev ve sunumları açıklar. KONU (S) - Ders müfredatı - Ders öğretme ve değerlendirme yöntemleri - Sağlık ekonomisi ödev konularını seçme ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Ders izlencesinin tartışılması, ödevlerin seçimi konusunda öğrenci katılımı. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Bir sonraki bölümün araştırılması ve okunması. Sonraki Bölüm: Genel Ekonomi, Metin Berber ve Ersan Bocutoğlu, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. Bölüm 1-Temel terim ve kavramlar, s.1-14 TARİH 2. HAFTA SPESİFİK HEDEFLER - Ekonomi ve sağlık hizmetleri arasındaki ilişkiyi açıklar. - Ekonomi bilimini tanımlar. - Temel kavramları açıklar. KONU (S) - Ekonomi - Sağlık Ekonomisi - Ekonominin temel kavramları ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Açıklama ve tartışma. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Bir sonraki bölümü araştırın ve okuyun. Sonraki Bölüm: Talep-arz ve piyasa dengesi konularının kitaptan okunması. Berber ve Bocutoğlu, 2013, Bölüm 2, s.31-50. TARİH HAFTA 3 SPESİFİK HEDEFLER - Sağlık hizmetlerinde talep ve istek kavramlarını tartışır. - Sağlık hizmetlerinde arz ve talep kavramlarını tanımlar. - Piyasa dengesini açıklar. KONU (S) - Talep, Sağlık hizmetlerinde talep - Tedarik, sağlık hizmetlerinde tedarik - Pazar dengesi ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Açıklama ve tartışma. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Bir sonraki bölümü araştırın ve okuyun. Esneklikler konusunun kitaptan okunması. Sonraki Bölüm: Berber ve Bocutoğlu, 2013, Bölüm 2, s.50-63. TARİH HAFTA 4 SPESİFİK HEDEFLER - Talep ve arz esnekliği kavramlarını açıklamak. - Sağlık sektöründe esneklik kavramını tanımlayabilecektir. - Sağlık taleplerini tanır. KONU (S) - Esneklik kavramı - Esneklik denklemi - Farklı Şekillerdeki Elastik Durum Temsilleri ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Açıklama ve alıştırmalar. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Bir sonraki bölümü araştırın ve okuyun. Sonraki Bölüm: Berber ve Bocutoğlu, 2013, Bölüm 5, s.101-120. TARİH 5. HAFTA SPESİFİK HEDEFLER - Tam rekabet piyasasının özelliklerini açıklamak. - Eksik rekabeti tanımlamak. - Sağlık sektörünün durumunu tartışmak. KONU (S) - Tam rekabet teorisi - Rekabetçi Pazarların Eksikliği - Sağlık Hizmetlerinde Rekabet Eksikliği ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Açıklama ve tartışma. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Araştırın ve bir sonraki bölümü okuyun. Sonraki Bölüm: Berber ve Bocutoğlu, 2013, Bölüm 7, s.143-162. TARİH HAFTA 6 SPESİFİK HEDEFLER - Makroekonomi alanını tanımlar. - Makroekonomideki temel kavramları açıklar. - Milli gelir hesaplamasını açıklar. KONU (S) - Makroekonomi kavramı - Makroekonominin temel kavramları - Milli Gelir ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Açıklama, sunum ve tartışma. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Araştırın ve bir sonraki bölümü okuyun. Sonraki Bölüm: Ünal, 2013, Bölüm 4, s.54-85. TARİH 7. HAFTA SPESİFİK HEDEFLER - Piyasa aksaklıklarını açıklamak. - Sağlık hizmetlerinde piyasa aksaklıklarını tanımlar. - Sağlıkta devlet müdahalesini açıklar. KONU (S) - Piyasa başarısızlığı teorisi - Kamu malları ve dışsallıklar - Kamu müdahalesi biçimleri ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Açıklama, sunum ve tartışma. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Vize sınavına hazırlık, konuların tekrar edilmesi. Sonraki Bölüm: Berber ve Bocutoğlu, 2013, Bölüm 1,2,5,7. Ünal, Bölüm 4. TARİH HAFTA 8 SPESİFİK HEDEFLER - Ekonominin temel kavramları - Sağlık Hizmetlerinde Arz ve Talep - Esneklikler - Tam rekabetçi pazar - Eksik rekabet - Piyasa kusurları KONU (S) - Ara sınav. ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Ara sınav. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVI Araştırın ve bir sonraki bölümü okuyun. Sonraki Bölüm: Ünal, 2013, Bölüm 5, s.87-101. TARİH HAFTA 9 SPESİFİK HEDEFLER - Sağlığın sosyo-ekonomik işlevlerini açıklamak. - Kamu sağlık hizmetlerinin kalitesini analiz eder. - Diğer sosyal alt sistemlerle ilişkisini yorumlayabilecektir. KONU (S) - Sağlıkta Sosyoekonomik İşlevler - Sağlık Hizmetlerinin Kamusal Kalitesi - Sağlık Hizmetlerinin Diğer Sosyal Alt Sistemleriyle İlişkiler ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Açıklama, sunum ve tartışma. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Bir sonraki bölümü araştırın ve okuyun. Sonraki Bölüm: Ünal, 2013, Bölüm 6, s.103-128. TARİH 10. HAFTA SPESİFİK HEDEFLER - Sağlık harcamaları ile ilgili kavramları tanımlar. - Milli gelir ve sağlık harcamaları arasındaki ilişkiyi gözden geçirir. - Sağlığın sosyal finansmanını açıklar. KONU (S) - Sağlık Harcamaları ile İlgili Tüm Kavramlar - Milli Gelir ve Sağlık Harcamaları ile İlgili Kriterler - Sağlık Finansman Yöntemleri ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Açıklama, sunum ve tartışma. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Bir sonraki bölümü araştırın ve okuyun. Sonraki Bölüm: Vahit YİĞİT ve İsmail AĞIRBAŞ, “Hastane İşletmelerinde Kapasite Kullanım Oranının Maliyetlere Etkisi: Sağlık Bakanlığı Tokat Doğum ve Çocuk Bakımevi Hastanesinde Bir Uygulama” Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt:7, Sayı:2, 2004:142. TARİH 11. HAFTA SPESİFİK HEDEFLER - Hastane sektörünü sınıflandırır ve yorumlar. - Hastane performans değerlendirme kriterlerini tanımlar. - Örnek hastane bulgularını kullanarak yorumlama oranlarını hesaplar. KONU (S) - Hastane ve Hastane Sektörü. - Hastane Kapasitesi Performans Göstergeleri - Örnek Bir Uygulamanın Sunumu ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Anlatım, sunum ve alıştırmalar. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Araştırın ve bir sonraki bölümü okuyun. Sonraki Bölüm: Ünal, 2013, Bölüm 7, s.131-147. TARİH 12. HAFTA SPESİFİK HEDEFLER - Ekonomik değerlendirmeyi sıralayın ve açıklayın - Sağlık hizmetlerinde ekonomik değerlendirmenin yerini belirler. - Çeşitli tedavilerin değerlendirilmesinde ve seçiminde kullanır. KONU (S) - Ekonomik Değerlendirme Yöntemleri - Maliyet Minimizasyon Analizi - Maliyet-Fayda Analizi ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Açıklama, sunum ve alıştırmalar. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Bir sonraki bölümü araştırın ve okuyun. Sonraki Bölüm: Ünal, 2013, Bölüm 7, s.148-159 ve Türkiye Hastalık Yükü Araştırması, 2004, http://ekutuphane.tusak.gov.tr/kitaplar/turkiye_hastalik_yuku_calismasi.pdf TARİH 13. HAFTA SPESİFİK HEDEFLER - QALY ve DALY kavramlarını açıklamak. - Bu değerlendirmenin ekonomik önem üzerindeki yerini belirleyebilir. - Bu kavramları uygulamada kullanabilir, sonuçları yorumlayabilir. KONU (LAR) - QALY - DALY - QALY DALY uygulamak ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Açıklama, sunum ve alıştırmalar. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Bir sonraki bölümü araştırın ve okuyun. Sonraki Bölüm: http://www.tobb.org.tr/Documents/yayinlar/ilac%20rapor.pdf, http://www.ieis.org.tr/ieis/2013_sektor_degerlendirmesi.pdf TARİH 14. HAFTA SPESİFİK HEDEFLER - Moleküler ve orijinal ve jenerik ilaç kavramlarını tanımlamak. - Patent ve Ar-Ge konularını açıklamak. - Türkiye'deki ilaç sektörünün niteliğini ve durumunu tartışınız ve yorumlayınız. KONU (S) - İlaç, Jenerik İlaç - Patentli İlaçlar - İlaç Endüstrisi ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Anlatım, sunum ve tartışma. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Final sınavına hazırlık. TARİH 15. HAFTA SPESİFİK HEDEFLER - Sağlık Hizmetlerinde Arz, Talep ve Esneklik - Piyasa Başarısızlığı teorisi - Ekonomik Değerlendirme Yöntemleri - Sağlık Harcamaları ve Finansmanı - Hastane Sektörü ve Hastane Kapasitesi Performans Göstergeleri - QALY ve DALY - İlaç Endüstrisi KONU (S) - Final Sınavı. ÖĞRENME AKTİVİTELERİ Final sınavı. SINIF DIŞI ÇALIŞMA ÖDEVİ Final sınavı. Translated with DeepL.com (free version) Translated with DeepL.com (free version) |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Ders müfredatı • Ders öğretim ve değerlendirme yöntemleri • Sağlık ekonomisi dersinin konularını seçin • Ödev | Genel Ekonomi, Metin Berber ve Ersan Bocutoğlu, Ekin Yayınevi, Bursa, 2013. Bölüm 1-Temel terim ve kavramlar, s.1-14 |
2) | • Temel Ekonomi • Sağlık Ekonomisi • Temel konseptler | Talep-arz ve piyasa dengesi konularının kitaptan okunması. Berber ve Bocutoğlu, 2013, Bölüm 2, s.31-50. |
3) | • TALEP VE ARZ • Sağlıkta talep arz • Piyasa dengesi | Berber ve Bocutoğlu, 2013, Bölüm 2, s.50-63. |
Ders Notları / Kitaplar: | Book, internet resources and PowerPoint presentations |
Diğer Kaynaklar: | 1- Sağlık Ekonomisi ve Yönetimi, Erdinç Ünal- Ekin Yayınevi, Bursa, 2013 ISBN : 978-605-5187-23-1 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, sağlık yönetimi ile ilgili güncel ve ileri düzeyde sistematik bilgilere sahiptir, bunları uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirir. | ||||||||||||||
2) Sağlık yönetiminde disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirilmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | ||||||||||||||
3) Sağlık yönetiminde kullanılan modeller, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | ||||||||||||||
4) Sağlık konusunda niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan veri analizi ve istatistik yöntemler konusunda bilgi sahibidir. | ||||||||||||||
5) Sağlık yönetimi alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanır. | ||||||||||||||
6) Sağlık yönetimi alanına yenilik getiren bir yönteme ilişkin ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamaya ilişkin özgün bir konuyu araştırır, tasarlar, uyarlar ve uygular. | ||||||||||||||
7) Uzmanlık bilgilerini ve becerilerini kullanarak bir bölgede sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle tespit eder, özgün çözümler üretir ve politika önerileri geliştirir. | ||||||||||||||
8) Bir bölgede sağlık yönetim alanında bir araştırmayı planlama, yürütme, analiz ve değerlendirmede üst düzey becerilere sahiptir. | ||||||||||||||
9) Alanında yaptığı çalışmanın raporunun hazırlanması, ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli dergilerde yayımlanması ve bilimsel toplantılarda sunulması becerilerine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Sağlık yönetiminde yenilik getiren ya da alanı geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak değerlendirerek ya da gerçekleştirerek bu alana katkıda bulunur. | ||||||||||||||
11) Sağlık hizmetleri sunumunda sektörler arası işbirliğini sağlayacak mekanizmaların harekete geçmesini sağlar. | ||||||||||||||
12) Alanıyla ilgili sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasını organize eder, liderlik yapar. | ||||||||||||||
13) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey bilişsel süreçleri kullanarak sağlık yönetimi alanında yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||||||||||||
14) Sağlık alanında güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir ve toplum yararına kullanır. | ||||||||||||||
15) Sağlık yönetimi alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, sağlık yönetimi ile ilgili güncel ve ileri düzeyde sistematik bilgilere sahiptir, bunları uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirir. | |
2) | Sağlık yönetiminde disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirilmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
3) | Sağlık yönetiminde kullanılan modeller, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
4) | Sağlık konusunda niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan veri analizi ve istatistik yöntemler konusunda bilgi sahibidir. | |
5) | Sağlık yönetimi alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanır. | |
6) | Sağlık yönetimi alanına yenilik getiren bir yönteme ilişkin ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamaya ilişkin özgün bir konuyu araştırır, tasarlar, uyarlar ve uygular. | |
7) | Uzmanlık bilgilerini ve becerilerini kullanarak bir bölgede sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle tespit eder, özgün çözümler üretir ve politika önerileri geliştirir. | |
8) | Bir bölgede sağlık yönetim alanında bir araştırmayı planlama, yürütme, analiz ve değerlendirmede üst düzey becerilere sahiptir. | |
9) | Alanında yaptığı çalışmanın raporunun hazırlanması, ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli dergilerde yayımlanması ve bilimsel toplantılarda sunulması becerilerine sahiptir. | |
10) | Sağlık yönetiminde yenilik getiren ya da alanı geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak değerlendirerek ya da gerçekleştirerek bu alana katkıda bulunur. | |
11) | Sağlık hizmetleri sunumunda sektörler arası işbirliğini sağlayacak mekanizmaların harekete geçmesini sağlar. | |
12) | Alanıyla ilgili sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasını organize eder, liderlik yapar. | |
13) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey bilişsel süreçleri kullanarak sağlık yönetimi alanında yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
14) | Sağlık alanında güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir ve toplum yararına kullanır. | |
15) | Sağlık yönetimi alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 228 |