Sağlık Yönetimi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SAY556 | ||||||||
Ders İsmi: | İş Sağlığı ve Güvenliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. AYSUN DANAYİYEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İş sağlığı ve güvenliği yönetmelikleri hakkında farkındalık yaratmak, işyerinde sağlığı etkileyebilecek risk faktörlerini belirlemek, gerekli önlemleri vermek, iş sağlığı ve güvenliği organizasyonunu tasarlama tutum ve bilgisini vermek. |
Dersin İçeriği: | İş güvenliğinin tarihsel gelişimi. İş güvenliği kavram ve kapsamı. İş güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşlar ve görevleri. İş güvenliği kültürü. Risk ve tehlike tanımları, çeşitleri. İş kazalarının genel ve hukuki tanımı. İş kazalarının kaydedilmesi, değerlendirilmesi ve bildirilmesi. Kimyasal ve Fiziksel faktörler. Kişisel koruyucular ve bu koruyucuların kullanılmasının önemi. Meslek hastalığının genel ve hukuki tanımı, hukuki sorumlulukları. Meslek hastalığı, meslek hastalığının nedenleri ve alınabilecek teknik önlemler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İşyerlerinde çalışanların sağlığını olumsuz etkileyen Fiziksel Risk Etmenleri | Sunumlar |
2) | İşyerlerinde çalışanların sağlığını olumsuz etkileyen Kimyasal Risk Etmenleri | . |
3) | İşyerlerinde çalışanların sağlığını olumsuz etkileyen Biyolojik Risk Etmenleri | . |
4) | İşyerlerinde çalışanların sağlığını olumsuz etkileyen Psikososyal Risk Etmenleri | . |
5) | Ergonomi | . |
6) | Kaynağında önleme, ortama yönelik koruma ve kişisel koruma gibi korunma uygulamalarının özellikleri. | . |
7) | İş Sağlığı ve Güvenliğinin Kavram ve Kurallarının Tarihsel Gelişimi, Çağdaş iş sağlığı ve güvenliği yaklaşımı, İş sağlığı ve güvenliği uygulama ilkeleri ve temel prensipleri | . |
8) | Türkiye'de ve Dünyada İş Sağlığı ve Güvenliği, İş Hukuku, Kanunlarda İş Sağlığı ve Güvenliği, İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları | . |
9) | Ulusal ve Uluslararası Kuruluşlar ve Sözleşmeler | . |
10) | İşyeri hekimliği ve iş güvenliği uzmanlığı hakkındaki yasal düzenlemeler. | . |
11) | İş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin organizasyonu | . |
12) | Çalışma ortamının gözetimi. Çalışma ortamının gözetimine ait kayıtlar | . |
13) | Korunma Politikaları | . |
14) | Ödev sunumu | . |
Ders Notları / Kitaplar: | . |
Diğer Kaynaklar: | 1- İş Sağlığı ve Güvenliği Teoman A, Necat B., Baki Yiğit Ç., Ekin Kitabevi Yayınları, 1. Baskı, Ankara, 2014 2-Sağlık Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği Riskleri Önleme ve Doğru Uygulama Rehberi Prof.Dr. Mithat Kıyak 2015. Okan Üniversitesi Yayınları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |||||
2) - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | |||||
3) 1-Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirir ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. 2-Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. 3-Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. 4-Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. 5-Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 6-Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. 7-Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |||||
4) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. - Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | 5 |
2) | - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme | 4 |
3) | 1-Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirir ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. 2-Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. 3-Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. 4-Sağlık alanındaki güncel gelişmeleri toplumun temel birimi olan çocuk ve aileyi de kapsayacak şekilde ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. 5-Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 6-Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. 7-Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 4 |
4) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. - Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 4 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Problem Çözme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Gözlem | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 | 196 |
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 241 |