Sağlık Yönetimi (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SAY614
Ders İsmi: İleri Sağlık Ekonomisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ERDİNÇ ÜNAL
Dersi Veren(ler):









Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Öğrencilerin sağlık ekonomisinin tanımı ile amacını ve konu alanları, sağlıkta öncelikleri saptamanın önemi, sağlık düzeyini etkileyen faktörler, sağlıkta talep ve arz analizlerinin önemi, sağlık bakımı piyasasının temel özellikleri, sağlık bakımında ta verimlilik ve hakkaniyet, sağlık hizmetlerinde finansman dünyada ve Türkiye'de durum, sağlıkta maliyet kavramı, sağlık ekonomisi değerlendirme yöntemlerinin genel kurallarını ve temel özellikleri konularında bilgi kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Ekonominin tanımı ve bu bilim alanının varlık nedeni, temel kavramlar ; Sağlık ekonomisinin sağlık alanındaki yeri ve önemi; Sağlık ekonomisinin gereği ve amacı, tanımı; Sağlık ekonomisinin temel konu alanları; Sağlığı etkileyen faktörler, sağlıkta eşitsizlikler, bazı ölçüm yöntemleri, ve bunların sağlık-ekonomi yönünden anlamları; Verimlilik ve hakkaniyet kavramları ve önemi; Sağlık hizmetlerinde maliyet artış nedenleri; Sağlık hizmetlerinde talep ve arzın özellikleri, bu özellikler kapsamında sağlık hizmeti kullanımının etkilenmesi; Sağlık hizmetleri piyasasının sağlık ekonomisi açısından temel özellikleri; Sağlık hizmetlerinde finansman türleri ve kaynakları, sağlık sigortası, Sağlık bakımı finansmanında Türkiye'deki durum ve ülkelerin ekonomik yapısına göre kaynak yaratma yolları ve mevcut finansman sistemleri; Türkiye'de sağlık politikası, planlaması, hizmet sunumu ve finansmanında doğrudan ya da dolaylı söz sahibi olan kurum ve kuruluşlar hakkında tartışma

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu dersin sonunda öğrenci, sağlık ekonomisinin tanımı, amacını ve konu alanlarını söyleyebilir, sağlıkta öncelikleri saptamanın önemini tartışabilir,
2) sağlık düzeyini etkileyen faktörleri tartışabilir ve öneri geliştirebilir, sağlıkta talep ve arzın piyasaya müdahalede nasıl kullanılabileceğini tartışabilir,
3) sağlık bakımı piyasasının temel özelliklerini ve bunlardan hareketle piyasaya nasıl müdahale edilebileceğini anlatır, sağlık bakımında verimlilik ve hakkaniyeti tanımlayabilir, sağlık hizmetlerinde finansman türlerini ve kaynaklarını tanımlayabilir, ülkelerin ekonomik yapısına göre kaynak yaratma yollarını tartışabilir,
4) sağlık finansmanında Türkiye'deki durumu yorumlayabilir, Türkiye de sağlık politikası, planlaması, hizmet sunumu ve finansmanında doğrudan ya da dolaylı söz sahibi olan kurum ve kuruluşları söyleyebilir, bazı ülkelerdeki sağlık hizmetlerinin finans yapısını kıyaslayarak tartışabilir,
5) Türkiye de sağlık sisteminide yapılabilecek bazı değişikliklerin gerekçelerini sıralayıp öneri geliştirebilir; sağlıkta maliyet kavramını bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ekonominin tanımı ve bu bilim alanının varlık nedeni, temel kavramlar
2) Sağlık ekonomisinin sağlık alanındaki yeri ve önemi
3) Sağlık ekonomisinin gereği ve amacı, tanımı, Sağlık ekonomisinin temel konu alanları
4) Sağlığı etkileyen faktörler, sağlıkta eşitsizlikler, bazı ölçüm yöntemleri, ve bunların sağlık-ekonomi yönünden anlamları
5) Verimlilik ve hakkaniyet kavramları ve önemi, Sağlık hizmetlerinde maliyet artış nedenleri
6) Sağlık hizmetlerinde talep ve arzın özellikleri, bu özellikler kapsamında sağlık hizmeti kullanımının etkilenmesi Sağlık hizmetleri piyasasının sağlık ekonomisi açısından temel özellikleri
7) Sağlık hizmetlerinde finansman türleri ve kaynakları, sağlık sigortası, Sağlık bakımı finansmanında Türkiyedeki durum ve ülkelerin ekonomik yapısına göre kaynak yaratma yolları ve mevcut finansman sistemleri
8) Türkiye'de sağlık politikası, planlaması, hizmet sunumu ve finansmanında doğrudan ya da dolaylı söz sahibi olan kurum ve kuruluşlar hakkında tartışma Türkiye'deki sağlık sisteminin diğer ülke örnekleri kıyaslanması
9) Ara değerlendirme
10) Sağlıkta ekonomik değerlendirme yapmanın karar vermede yeri ve önemi
11) Sağlık ekonomisi alanında kullanılan değerlendirme yöntemlerinin genel kuralları ve temel özellikleri ve örnekler
12) Seminer sunumu ve tartışması
13) Seminer sunumu ve tartışması
14) Seminer sunumu ve tartışması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: öğrenciler ile paylaşılmaktadır.
Diğer Kaynaklar: 1. Academy Health. Glossary of Terms Commonly Used in Health Care. 2004 edition. Washington, D.C.: AcademyHealth, 2004.
2. Phelps, CE. (2002). Health Economics. 3rd Edition. Addison Wesley.
3. Mills,Anne and et.al. (1992), Health Economics for developing countries: A Survival Kit. London.
4. Folland, S., Goodman, A. C. ve Stano, M. (2001). The Economics of Health and Health Care. 3rd. Edition. Prentice Hall. USA.
5. Çilingiroğlu, N. (2006). Sağlık Ekonomisi. Ed. Güler, Ç. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. s. 1059-1129.
6. Peter Z, Friedrich B, Mathias K. (2009). Health Economics. Springer.
7. Gottret P. Schieber G. (2006). Health Financing Revisited: A Practitioner's Guide World Bank, Washington.
8. OECD (2010). Health Care Systems: Efficiency and Policy Settings, OECD Publishing.
9. Roemer MI. (1991). National Health Systems of the World. Volume I. Oxford University Press.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, sağlık yönetimi ile ilgili güncel ve ileri düzeyde sistematik bilgilere sahiptir, bunları uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirir.
2) Sağlık yönetiminde disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirilmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3) Sağlık yönetiminde kullanılan modeller, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularında ileri düzeyde bilgi sahibidir.
4) Sağlık konusunda niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan veri analizi ve istatistik yöntemler konusunda bilgi sahibidir.
5) Sağlık yönetimi alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanır.
6) Sağlık yönetimi alanına yenilik getiren bir yönteme ilişkin ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamaya ilişkin özgün bir konuyu araştırır, tasarlar, uyarlar ve uygular.
7) Uzmanlık bilgilerini ve becerilerini kullanarak bir bölgede sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle tespit eder, özgün çözümler üretir ve politika önerileri geliştirir.
8) Bir bölgede sağlık yönetim alanında bir araştırmayı planlama, yürütme, analiz ve değerlendirmede üst düzey becerilere sahiptir.
9) Alanında yaptığı çalışmanın raporunun hazırlanması, ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli dergilerde yayımlanması ve bilimsel toplantılarda sunulması becerilerine sahiptir.
10) Sağlık yönetiminde yenilik getiren ya da alanı geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak değerlendirerek ya da gerçekleştirerek bu alana katkıda bulunur.
11) Sağlık hizmetleri sunumunda sektörler arası işbirliğini sağlayacak mekanizmaların harekete geçmesini sağlar.
12) Alanıyla ilgili sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasını organize eder, liderlik yapar.
13) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey bilişsel süreçleri kullanarak sağlık yönetimi alanında yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
14) Sağlık alanında güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir ve toplum yararına kullanır.
15) Sağlık yönetimi alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, sağlık yönetimi ile ilgili güncel ve ileri düzeyde sistematik bilgilere sahiptir, bunları uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirir. 5
2) Sağlık yönetiminde disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirilmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 4
3) Sağlık yönetiminde kullanılan modeller, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularında ileri düzeyde bilgi sahibidir. 5
4) Sağlık konusunda niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan veri analizi ve istatistik yöntemler konusunda bilgi sahibidir. 1
5) Sağlık yönetimi alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanır. 4
6) Sağlık yönetimi alanına yenilik getiren bir yönteme ilişkin ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamaya ilişkin özgün bir konuyu araştırır, tasarlar, uyarlar ve uygular.
7) Uzmanlık bilgilerini ve becerilerini kullanarak bir bölgede sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle tespit eder, özgün çözümler üretir ve politika önerileri geliştirir. 5
8) Bir bölgede sağlık yönetim alanında bir araştırmayı planlama, yürütme, analiz ve değerlendirmede üst düzey becerilere sahiptir.
9) Alanında yaptığı çalışmanın raporunun hazırlanması, ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli dergilerde yayımlanması ve bilimsel toplantılarda sunulması becerilerine sahiptir.
10) Sağlık yönetiminde yenilik getiren ya da alanı geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak değerlendirerek ya da gerçekleştirerek bu alana katkıda bulunur.
11) Sağlık hizmetleri sunumunda sektörler arası işbirliğini sağlayacak mekanizmaların harekete geçmesini sağlar. 4
12) Alanıyla ilgili sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasını organize eder, liderlik yapar.
13) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey bilişsel süreçleri kullanarak sağlık yönetimi alanında yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. 3
14) Sağlık alanında güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir ve toplum yararına kullanır. 4
15) Sağlık yönetimi alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Seminer
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 3 3 9
Ödevler 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 113