SGSA115 Sağlık ve Sinemaİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yaşlı BakımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yaşlı Bakımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SGSA115
Ders İsmi: Sağlık ve Sinema
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SEVTAP EZER AY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. SEVTAP EZER AY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders; görsel sanatlardan sinemanın ortaya çıkışını, gelişimini ve sağlık konularının sinemada ele alınışını hakkında bilgi verirken, diğer yandan da mesleki eğitiminde katkı sağlayacak hastalık bilgilerini eğlenceli bir metotla yorumlayıp, tartışarak öğrenciyi bilgilendirmeyi amaçlar.
Bu dersin sonunda öğrenciler;

• Sinemanın ortaya çıkışı ve kısa tarihini tanımlar.
• Sinema dilinin, geleneksel öğrenme metodu yerine, haz alma, yorum yapma, tartışma gibi öğrenciyi içine alan bir öğrenme yöntemi olduğunu kavrar.
• Hastalık ve sağlıkla ilişkili film örnekleri hakkında tartışır.
• Hastalık konulu filmlerden mesleki eğitimine ne ölçüde katkı sağladığını analiz eder.
Dersin İçeriği: Sağlık konulu filmler:
• ALD hastalığını ele alan Lorenzo’nun yağı (yönetmen Miller.G ) Lorenzo’s Oil) filmin izlenmesi ve tartışılması
• Şizofreni hastalığını ele alan Akıl oyunları (Howard. R (yönetmen) A Beautiful Mind) filmin izlenmesi ve tartışılması
•Uyanış(Marshall.P (yönetmen) Awakenings) filmin izlenmesi ve tartışılması
• Serebovasküler hastalıkları ele alan Kelebek ve Dalgıç(Schnabel.J (yönetmen) Le Scaphandre et Le Papillon) filmin izlenmesi ve tartışılması
• AİDS hastalığını ele alan Philedelphia (Demme J (yönetmen) Philadelphia) filmin izlenmesi ve tartışılması
• Fil hastalığını ele alan Fil adam (Lynch.D (yönetmen) The Elephant Man) filmin izlenmesi ve tartışılması
Gradin (Jackson.M (yönetmen) Temple Gradin) filmin izlenmesi ve tartışılması
• Alzheimer hastalığını konu alan Unutma beni (Glatzer.R (yönetmen) Still Alice) filmin izlenmesi ve tartışılması
• Kendini tıbba adamış bir Doktoru konu alan Patch Adams(Shadyac.P (yönetmen) Patch Adams) filmin izlenmesi ve tartışılması
Her dönem eklenen daha farklı konulu filmlerin listeye eklenerek içeriğin zenginleştirilmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu dersin sonunda öğrenciler; • Sinemanın ortaya çıkışı ve kısa tarihini tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bu dersin sonunda öğrenciler; • Sinema dilinin, geleneksel öğrenme metodu yerine, haz alma, yorum yapma, tartışma gibi öğrenciyi içine alan bir öğrenme yöntemi olduğunu kavrar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bu dersin sonunda öğrenciler; • Hastalık ve sağlıkla ilişkili film örnekleri hakkında tartışır. • Hastalık konulu filmlerden mesleki eğitimine ne ölçüde katkı sağladığını analiz eder.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) SİNEMANIN TARİHİ O LEARN SUNUMU KISA FİLMLER
2) • Otizm hastalığını ele alan Yağmur Adam (Levinson B (yönetmen)Rain Man) filmin izlenmesi ve tartışılması FİLMİN İZLENMESİ İZLENCE FORMUNUN DOLDURULMASI
3) • ALD hastalığını ele alan Lorenzo’nun yağı(Miller.G (yönetmen) Lorenzo’s Oil) filmin izlenmesi ve tartışılması FİLMİN İZLENMESİ İZLENCE FORMUNUN DOLDURULMASI
4) • Şizofreni hastalığını ele alan Akıl oyunları (Howard. R (yönetmen) A Beautiful Mind) filmin izlenmesi ve tartışılması FİLMİN İZLENMESİ İZLENCE FORMUNUN DOLDURULMASI
5) • Katatonik şizofrenlerin belirli bir süre uyanmalarını konu alan Uyanış(Marshall.P (yönetmen) Awakenings) filmin izlenmesi ve tartışılması FİLMİN İZLENMESİ İZLENCE FORMUNUN DOLDURULMASI
6) • Serebovasküler hastalıkları ele alan Kelebek ve Dalgıç(Schnabel.J (yönetmen) Le Scaphandre et Le Papillon) filmin izlenmesi ve tartışılması FİLMİN İZLENMESİ İZLENCE FORMUNUN DOLDURULMASI
7) • AİDS hastalığını ele alan Philedelphia (Demme J (yönetmen) Philadelphia) filmin izlenmesi ve tartışılması FİLMİN İZLENMESİ İZLENCE FORMUNUN DOLDURULMASI
8) • Fil hastalığını ele alan Fil adam (Lynch.D (yönetmen) The Elephant Man) filmin izlenmesi ve tartışılması FİLMİN İZLENMESİ İZLENCE FORMUNUN DOLDURULMASI
9) • Otistik bir kadının hayata tutunuşunu ve başarılarını konu alan Temple Gradin (Jackson.M (yönetmen) Temple Gradin) filmin izlenmesi ve tartışılması FİLMİN İZLENMESİ İZLENCE FORMUNUN DOLDURULMASI
10) • Alzheimer hastalığını konu alan Unutma beni (Glatzer.R (yönetmen) Still Alice) filmin izlenmesi ve tartışılması FİLMİN İZLENMESİ İZLENCE FORMUNUN DOLDURULMASI
11) • Kendini tıbba adamış bir Doktoru konu alan Patch Adams(Shadyac.P (yönetmen) Patch Adams) filmin izlenmesi ve tartışılması FİLMİN İZLENMESİ İZLENCE FORMUNUN DOLDURULMASI
12) Michael Moore'un yazıp yönettiği, aynı zamanda oynayıp yapımcılığını da üstlendiği ABD'deki sağlık sistemini eleştiren Sicko/Hasta isimli belgesel filmin izlenmesi ve tartışılması FİLMİN İZLENMESİ İZLENCE FORMUNUN DOLDURULMASI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: O'Learnde film sunumları
Diğer Kaynaklar: İzlenen filmler, filmle ilgili araştırmalar, o learnde eğitmen tarafından hazırlanan izlenecek filmle ilgili sunumlar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır.
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır.
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final 1 % 100
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 100
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Ödevler 12 6 72
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 110