SHT113 Davranış Bilimleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yaşlı BakımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yaşlı Bakımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHT113
Ders İsmi: Davranış Bilimleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi FUAT NİHAT ÖZAYDIN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. BETÜL ÇOLPAN KURU
Doç. Dr. ONUR YARAR
Öğr.Gör. SEVTAP EZER AY
Öğr.Gör. FUNDA AYRA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, davranış davranışının doğasını analiz ederek davranış bilimlerinin temel bileşenlerini incelemek ve savunma mekanizmaları, öğrenme psikolojisi ve tutum teorileri gibi psikolojinin teorik konuları hakkında genel bilgi sağlamaktır. Ayrıca, öğrencilerin sosyal ve davranış bilimcilerinin bireyler, gruplar, kurumlar, olaylar ve fikirler arasındaki davranışları ve etkileşimleri keşfetmeleri, tarif etmeleri ve açıklamalarına ilişkin bilgilerini arttırmayı da amaçlamaktadır. Bu tür bilgiler, öğrencilerin kendilerini ve insanlığın karşılaştığı sorunlara değinirken oynadıkları rolleri anlamalarına daha iyi donanım sağlayacaktır
Dersin İçeriği: sosyal ve davranış bilimcisinin insan durumunu araştırmak için kullandığı uygun yöntemleri, teknolojileri ve verileri tanımlar.
• yaratıcılık üzerindeki kültürel etkileri ve bu kavram üzerindeki olumsuz etkilerin bozulma yöntemini tartışır.
• Yaratıcılık üzerindeki cinsel etkileri ve bu kavram üzerindeki olumsuz etkilerin bozulma yöntemini tartışır.
• Farklı kültürlerde farklılıkları ve ortaklığı tanımlamak ve anlamak için ipuçlarını gösterir
• ömrü boyunca insan psikososyal gelişimini ve çocukluktaki, ergenliğinde veya yetişkinlikte bir kişinin ihtiyaçlarını anlamak için gelişim aşamalarını nasıl kullanabileceğini analiz eder.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • sosyal ve davranış bilimcisinin insan durumunu araştırmak için kullandığı uygun yöntemleri, teknolojileri ve verileri tanımlar.
2) • Farklı kültürlerde farklılıkları ve ortaklığı tanımlamak ve anlamak için ipuçlarını gösterir
3) • ömrü boyunca insan psikososyal gelişimini ve çocukluktaki, ergenliğinde veya yetişkinlikte bir kişinin ihtiyaçlarını anlamak için gelişim aşamalarını nasıl kullanabileceğini analiz eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) • yaratıcılık üzerindeki kültürel etkileri ve bu kavram üzerindeki olumsuz etkilerin bozulma yöntemini tartışır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Yaratıcılık üzerindeki cinsel etkileri ve bu kavram üzerindeki olumsuz etkilerin bozulma yöntemini tartışır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Davranış Bilimlerine giriş ve davranış bilimlerinin temel kavramları,
2) Davranış Bilimlerine giriş ve davranış bilimlerinin temel kavramları,
3) Kültürel değişme,
4) sosyal etki ve uyma davranışı,
5) öğrenme, algılama,
6) Tutum kavramı, ve tutumların çeşitleri ve yönleri,
7) Savunma mekanizmaları,
8) savunma mekanizmaları
9) savunma mekanizmaları
10) davranış bozuklukları,
11) davranış bozuklukları
12) Davranış bilimlerinde liderlik
13) motivasyon
14) önyargılar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Understanding Psychology (10th Ed.)
McGraw Hill
©2011 | McGraw Hill| Published: 2011
ISBN- 978-0-07-338279-1
Diğer Kaynaklar: Davranış Bilimleri
Prof. Dr. Feyzullah Eroğlu
Yayın Tarihi 2017-10-05

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

2

3

Program Kazanımları
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır.
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. 3
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar 3
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular 3
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır 3
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Sunum / Seminer 6 6
Ödevler 14 28
Küçük Sınavlar 2 2
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 108