Yaşlı Bakımı | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHT113 | ||||||||
Ders İsmi: | Davranış Bilimleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi FUAT NİHAT ÖZAYDIN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. BETÜL ÇOLPAN KURU Doç. Dr. ONUR YARAR Öğr.Gör. SEVTAP EZER AY Öğr.Gör. FUNDA AYRA |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, davranış davranışının doğasını analiz ederek davranış bilimlerinin temel bileşenlerini incelemek ve savunma mekanizmaları, öğrenme psikolojisi ve tutum teorileri gibi psikolojinin teorik konuları hakkında genel bilgi sağlamaktır. Ayrıca, öğrencilerin sosyal ve davranış bilimcilerinin bireyler, gruplar, kurumlar, olaylar ve fikirler arasındaki davranışları ve etkileşimleri keşfetmeleri, tarif etmeleri ve açıklamalarına ilişkin bilgilerini arttırmayı da amaçlamaktadır. Bu tür bilgiler, öğrencilerin kendilerini ve insanlığın karşılaştığı sorunlara değinirken oynadıkları rolleri anlamalarına daha iyi donanım sağlayacaktır |
Dersin İçeriği: | sosyal ve davranış bilimcisinin insan durumunu araştırmak için kullandığı uygun yöntemleri, teknolojileri ve verileri tanımlar. • yaratıcılık üzerindeki kültürel etkileri ve bu kavram üzerindeki olumsuz etkilerin bozulma yöntemini tartışır. • Yaratıcılık üzerindeki cinsel etkileri ve bu kavram üzerindeki olumsuz etkilerin bozulma yöntemini tartışır. • Farklı kültürlerde farklılıkları ve ortaklığı tanımlamak ve anlamak için ipuçlarını gösterir • ömrü boyunca insan psikososyal gelişimini ve çocukluktaki, ergenliğinde veya yetişkinlikte bir kişinin ihtiyaçlarını anlamak için gelişim aşamalarını nasıl kullanabileceğini analiz eder. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Davranış Bilimlerine giriş ve davranış bilimlerinin temel kavramları, | |
2) | Davranış Bilimlerine giriş ve davranış bilimlerinin temel kavramları, | |
3) | Kültürel değişme, | |
4) | sosyal etki ve uyma davranışı, | |
5) | öğrenme, algılama, | |
6) | Tutum kavramı, ve tutumların çeşitleri ve yönleri, | |
7) | Savunma mekanizmaları, | |
8) | savunma mekanizmaları | |
9) | savunma mekanizmaları | |
10) | davranış bozuklukları, | |
11) | davranış bozuklukları | |
12) | Davranış bilimlerinde liderlik | |
13) | motivasyon | |
14) | önyargılar |
Ders Notları / Kitaplar: | Understanding Psychology (10th Ed.) McGraw Hill ©2011 | McGraw Hill| Published: 2011 ISBN- 978-0-07-338279-1 |
Diğer Kaynaklar: | Davranış Bilimleri Prof. Dr. Feyzullah Eroğlu Yayın Tarihi 2017-10-05 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
4 |
5 |
2 |
3 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | |||||||||
2) Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | |||||||||
3) Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | |||||||||
4) Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | |||||||||
5) Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | |||||||||
6) Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | |||||||||
7) Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | |||||||||
8) Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | |||||||||
9) Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | |||||||||
10) Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular | |
2) | Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar | |
3) | Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar | |
4) | Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur | |
5) | Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. | 3 |
6) | Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır | |
7) | Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar | 3 |
8) | Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular | 3 |
9) | Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır | 3 |
10) | Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler, Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler | 3 |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Sunum / Seminer | 6 | 6 |
Ödevler | 14 | 28 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 108 |