Dersin Amacı: |
Kronik Hastalıklar; özellikle yaşlılarda görülen kronik hastalıkların neden,belirti,bulgu,tedavi,sınıflandırılması ve bakım hakkında genel bilgi edinmektir
Yaşlı insanların kronik hastalıklarının etiyolojisi, klinik bulguları, tanı ve temel tedavisini kapsamlı bir şekilde gözden geçirmektir. Ayrıca bu ders önleyici tedbirleri almayı tasarlamaktadır. Konular arasında yaşlı vücut yapısı; homeostazı; kemik, eklem, kardiyovasküler, kan, immün, solunum, endokrin, boşaltım, sinir, duyu, sindirim sistemleri ve özel duyu hastalıklarını açıklamaktadır. Ders sonunda , öğrenciler temel anatomi ve ana fizyolojinin prensipleri ile bunların yaşlılardaki ilişkileri üzerine derinlemesine bir anlayış gösterebilmelidir. |
Dersin İçeriği: |
Kronik hastalıklar tanımı, özellikleri, seyri ve evreleri. Kardiyovasküler sistemin kronik hastalıkları, Yaşlılıkta pulmoner sistem hastalıkları, Yaşlılıkta gastrointestinal sistem hastalıkları, Jinekolojik,ürolojik sistemin , Nefrolojik hastalıklar, Yaşlılıkta endokrinolojik hastalıklar, Kas ve iskelet sistemin kronik hastalıkları, Norolojik sistemin kronik hastalıkları, Kulak burun boğaz hastalıkları, Göz hastalıkları, Dermatolojik hastalıklar, Yaşlılık ve kanser
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
İnsan hayatının evreleri, yetişkinlik, yaşlılık, |
|
2) |
solunum sistemi hastalıklarında yaşlı bakımı, |
|
3) |
Sindirim sistemi hastalıklarında yaşlı bakımı, |
|
4) |
Kas- iskelet sistemi hastalıklarında yaşlı bakımı, |
|
5) |
Kardiyovasküler sistem hastalıklarında yaşlı bakımı, |
|
6) |
Sinir sistemi hastalıklarında yaşlı bakımı, |
|
7) |
Yaşlı bakımında evde destek sistemleri, |
|
8) |
enfeksiyon hastalıklarında yaşlı bakımı, |
|
9) |
selim ve malign onkolojik hastalıklarda yaşlı bakımı, |
|
10) |
kan hastalıklarında yaşlı bakımı, |
|
11) |
endokrin sistem hastalıklarında yaşlı bakımı |
|
12) |
boşaltım sistemi hastalıklarında yaşlı bakımı |
|
13) |
genital ve üreme sistemi hastalıklarında yaşlı bakımı |
|
14) |
Duyu sistemi hastalıklarında yaşlı bakımı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Bireysel mesleki gelişimi için çalışır, İş sağlığı ve güvenliği konusunu bilir ve uygular, Kişisel koruyucu önlemleri ve çevre güvenliği kurallarını bilir ve uygular |
4 |
2) |
Çalışma alanı düzenlemesini bilir ve yaşlı bakım hizmetinin kalite standartlarına uygun olmasını sağlar |
2 |
3) |
Hizmet alan bireyin öz bakım bilgi ve becerilerinin kazandırılmasına yardımcı olur, Yüz ve boyun bakımını yapar, El-ayak-tırnak bakımını yapar, Ağız ve diş bakımını yapar, Saç/sakal/istenmeyen tüylerin bakımını yapar |
4 |
4) |
Hizmet alan bireyin banyosunu veya yatak içinde iken banyosunu yaptırır, Hizmet alanın giysilerini değiştirmesine, tuvalet ihtiyaçlarını gidermesine yardımcı olur
|
4 |
5) |
Öz bakım sonrası gerekli işlemleri yapar, Uygulamalar sırasında kullanılan malzemeleri hijyen kurallarına uygun tekrar kullanıma hazırlar. Bakımsırasında ortaya çıkan kişisel atıkları hijyen kurallarına uygun ortamdan uzaklaştırır. |
3 |
6) |
Hizmet alanın yatak takımlarını değiştirir ve yatak düzenini sağlar, Hizmet alanın oda düzenini sağlar, Hizmet alanın yaşadığı alanda kaza ve yaralanmaya karşı önlem alır |
3 |
7) |
Oral beslenmeyi sağlar ve/veya destekler, Oral beslenme sonrası gerekli işlemleri yapar
|
3 |
8) |
Hizmet alanın mobilizasyonunu sağlar, Vücut bütünlüğünü ve yatak yarasını takip eder, Yatak yarası oluşumunu engellemek için gerekli önlemleri uygular
|
3 |
9) |
Sosyal etkinliklere katılımını sağlar, Meşguliyet etkinliklerine katılımı için destek olur, Önerilen fiziksel aktivitelere katılımını sağlar, Önerilen zihinsel aktivitelere katılımını sağlar, Hizmet alanın uyum sürecine destek olur, Hizmet alan bireyin etkili iletişim kurmasını kolaylaştırır
|
3 |
10) |
Sağlık profesyonelinin olmadığı durumlarda hizmet alan bireyin tedavi sürecinde reçetelenmiş ilaç kullanımını (kırmızı ve yeşil reçete hariç) destekler,
Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavi sürecinde sağlık profesyonelini destekler, Hizmet alan bireyi gözlemler
|
3 |