Sağlık Yönetimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HRE102
Ders İsmi: Halkla İlişkilerin Temelleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. NEZAHAT HANZADE URALMAN
Dersi Veren(ler):













Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, halkla ilişkilerin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve uygulama alanlarını ele alır. Kurumsal iletişim stratejilerinin oluşturulmasında halkla ilişkilerin rolünü irdeleyerek, öğrencilere iletişim planlaması, hedef kitle analizi, medya ilişkileri, itibar yönetimi, kriz iletişimi ve etik gibi temel başlıklarda kuramsal ve uygulamalı bilgiler kazandırmayı amaçlar. Ayrıca, ders kapsamında güncel örnek olaylar ve kampanya analizleri üzerinden halkla ilişkilerin farklı sektörlerde nasıl uygulandığı tartışılır. Dersin amacı öğrencilere halkla ilişkiler mesleğinin kuramsal altyapısını sunmak ve sektörel uygulamalarla ilişkilendirerek analitik düşünme, stratejik planlama ve yaratıcı iletişim yetkinlikleri kazandırmak.
Dersin İçeriği: Bu ders, halkla ilişkilerin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve uygulama alanlarını kuramsal ve pratik bir çerçevede ele alır. Reklam, pazarlama ve propaganda gibi alanlarla olan farklarını vurgularken; iletişim süreci, hedef kitle analizi, kamuoyu oluşturma, medya ilişkileri, itibar ve kriz yönetimi gibi temel konulara odaklanır. Ayrıca dijital halkla ilişkiler, etik ilkeler ve Türkiye’de halkla ilişkilerin gelişimi örnek olaylar ve güncel uygulamalar üzerinden tartışılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Halkla ilişkilerin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve kuramsal çerçevesini açıklar;
2) Halkla ilişkilerin diğer iletişim disiplinleri (reklam, pazarlama, propaganda vb.) ile farklarını ayırt eder;
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Halkla ilişkiler süreçlerini (araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme) tanımlar ve uygulamalara aktarır;
2) Hedef kitle analizi ve kamuoyu oluşturma süreçlerini analiz eder;
3) Bir halkla ilişkiler kampanyasını planlama ve analiz etme becerisi geliştirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Halkla ilişkilerin Türkiye’deki gelişimini örnek olaylar üzerinden değerlendirir;
Öğrenme Yetkinliği
1) Etik ilke ve yasal çerçeve doğrultusunda halkla ilişkiler uygulamalarını değerlendirir;
2) Dijitalleşmenin halkla ilişkiler uygulamaları üzerindeki etkisini yorumlar;
3) Kurumsal kimlik, kurumsal imaj ve iletişim stratejileri arasındaki ilişkileri yorumlar;
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kriz iletişimi, itibar yönetimi ve medya ilişkileri gibi temel halkla ilişkiler alanlarında stratejik yaklaşımlar geliştirir;
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Halkla ilişkilerin tanımı; amacı; temel kavramlar; reklam, propaganda ve pazarlamadan farkları;
2) Halkla ilişkilerin tarihsel gelişimi; dünyada ve Türkiye’de halkla ilişkilerin evreleri;
3) Halkla ilişkilerin ilkeleri; güven, şeffaflık, süreklilik, çift yönlü iletişim modelleri;
4) Halkla ilişkiler türleri; kamusal ilişkiler; kurumsal halkla ilişkiler; iç iletişim; medya ile ilişkiler;
5) Hedef kitle tanımı ve analizi; kamuoyu kavramı; kamuoyu oluşturma süreçleri;
6) Halkla ilişkilerde süreç yönetimi; araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme aşamaları; Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
7) Kriz yönetimi; proaktif ve reaktif halkla ilişkiler yaklaşımları; örnek vaka analizleri; Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
8) Vize sınavı; Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
9) İtibar yönetimi; kurumsal kimlik ve kurumsal imaj ilişkisi; örnek vaka incelemeleri;
10) Medya ile ilişkiler; basın bülteni hazırlama; basın toplantısı düzenleme; medya planlaması; Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
11) Halkla ilişkilerde kullanılan araçlar; sponsorluk; etkinlik yönetimi; sosyal sorumluluk projeleri; Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
12) Dijital halkla ilişkiler; sosyal medya iletişimi; dijital PR; influencer ilişkileri; Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
13) Halkla ilişkilerde etik; meslek ilkeleri; yasal çerçeve ve mesleki sorumluluklar; Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
14) Genel tekrar; kampanya örnekleri Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Peltekoğlu, F. B. (2014). Halkla İlişkiler Nedir? 8th Edition. İstanbul: Beta

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

10

5

6

7

9

8

Program Kazanımları
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar.
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir.
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür.
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir.
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir.
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur.
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar.
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir.
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür.
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir.
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir.
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur.
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ödev 3 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Laboratuvar 14 14
Uygulama 16 16
Derse Özgü Staj 16 16
Arazi Çalışması 16 17
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 16
Sunum / Seminer 16 16
Proje 16 16
Ödevler 16 16
Küçük Sınavlar 16 16
Ara Juri 16 16
Ara Sınavlar 1 1
Rapor Teslimi 16 16
Juri 16 16
Final 1 1
Toplam İş Yükü 241