Sosyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HRE207 | ||||||||
Ders İsmi: | Medya Okuryazarlığı | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HAVVA PALACI | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı günümüzde iletişim teknolojilerinin ve buna bağlı olarak gündelik hayat pratiklerimizin kazanmış olduğu değişme ivmesi ile iletişim alanında uzmanlaşmış, eleştirel, etik sorumlulukla kullanılacak bilgi ve becerilere sahip öğrenciler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Medyanın tanımı; Globalleşme Sürecinde Yeni Kitle İletişim Araçları ve Medya Kavramının Gelişim Süreci; Medyanın gelişimine teknolojinin etkisi ve yeni medyasal sorunlar; Gelişen Medya sektöründe Medya Okur Yazarlığı ve medyaya etkileri; Medyada ayrımcılık; Medyada çoğulculuk; Türkiye’de medya okuryazarlığı ve iktidar medya ilişkisi; Medya Okuryazarlığı ve Dijital Teknolojiler; Medya Okur yazarlığı ve Devletlerin Demokratikleşmesi; İfade özgürlüğü ve eleştirel medya okuryazarlığı; Geleneksel ve dijital medyaya eleştirel yaklaşımlar; |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öğrencilere dersi tanıtmak | Ders akışı tekrarı |
2) | • Medyanın tanımını öğrenmek • Kullanım alanlarına hakim olmak • Kitle iletişim araçlarını ve gelişim süreçlerini incelemek • Uluslararası alanda medya çalışma sistemi hakkında bilgi sahibi olmak | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
3) | • Küreselleşme sürecini öğrenmek • Küreselleşme sürecinin iletişim sürecine etkisini özümsemek • Kitle iletişim araçlarının global platformda çeşitliliğini araştırmak • Yeni kitle iletişim araçları ve medyanın işlevlerini analiz etmek • Türkiye ve dünyadan örnekleri incelemek | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
4) | • Gazeteci patronlardan medya patronlarına gelişim sürecini ve değişen haber anlayışını incelemek • Teknolojik gelişmelerin medya yapısı üzerine etkisini anlamak • Yeni medya kavramına hakim olmak • Dijital teknolojilerin haber etiği ve kamu yararı kavramları üzerindeki etkisini araştırmak • Günlük gazete haber ve başlıklarını eleştirel bakış açısı ile yorumlamak | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
5) | • Habermass ve kamusal alan konusunu tartışmak • Sıcak – soğuk medya etkileşimi hakkında bilgi sahibi olmak • Kelimeler ve görsellerin, ikna ve yönlendirme amacı ile kullanımına hakim olmak • Kitle iletişiminde temsil kavramını öğrenmek • Günlük gazete haber ve başlıklarını eleştirel bakış açısı ile yorumlamak | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
6) | • Medyada ayrımcılık kavramının öğenilmesi • Medyada ayrımcılık konu başlıklarının araştırılması • Cinsiyet, yaş, ırk, toplumsal sınıflar gibi ayrımcılık yaratılan konuları incelemek • Medyada ayrımcılığı engelleyecek çözümler üretecek bakış açısı geliştirmek • Günlük gazete haber ve başlıklarını eleştirel bakış açısı ile yorumlamak | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
7) | • Medyada çoğulculuk kavramının öğrenmek • Medyada çoğulculuk ve öteki kavramını araştırmak • Medyada çoğulculuk ve çokseslilik konularına hakim olmak • Medyada çoğulculuğun ve ayrımcılığın kamuoyu üzerindeki etkilerine eleştirel bir bakış açısı geliştirmek • Günlük gazete haber ve başlıklarını eleştirel bakış açısı ile yorumlamak | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
8) | • Medyada çoğulculuk kavramının öğrenmek • Medyada çoğulculuk ve öteki kavramını araştırmak | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
9) | • Türkiye’de medya kuruluşlarını tanımak • Medya sahiplerini ve ideolojilerini çözümlemek • Medya-siyaset-ticaret üçgenini analiz etmek • George Orwell’ın 1984 kitabını tartışmak • Günlük gazete haber ve başlıklarını eleştirel bakış açısı ile yorumlamak | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
10) | • Dijital teknoloji ve medya okuryazarlığı kavramlarını öğrenmek • Katılımcı kültür konusunu araştırmak • Aktivizm ve medya okuryazarlığı ilişkisini incelemek • Alternatif medya kavramını tanımlamak • Günlük gazete haber ve başlıklarını eleştirel bakış açısı ile yorumlamak | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
11) | • Demokrasi kavramının öğrenmek • Medya ve demokrasi ilişkisini tartışmak • Türkiye ve dünyada medya ve demokrasi ilişkisini incelemek • Sosyal medyada gözetim ve demokrasi kavramlarına eleştrel bakış açısı geliştirmek • Günlük gazete haber ve başlıklarını eleştirel bakış açısı ile yorumlamak | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
12) | • İfade özgürlüğü kavramını öğrenmek • Kişilik hakları konusuna hakim olmak • Bilgi edinme ve kamu yararı kavramlarını medya eleştirileri yaparak içselleştirmek • Özel yaşamın medya okuryazarlığı ile ilişkisini incelemek • Günlük gazete haber ve başlıklarını eleştirel bakış açısı ile yorumlamak | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
13) | • Web tabanlı habercilik ile sosyal medyada içerik oluşturmak ve medya okuryazarlığı kavramlarını araştırmak • Dünyada hegemonic güçlere yönelik medya sistemine eleştirel bakış açısı geliştirmek • Günlük gazete haber ve başlıklarını eleştirel bakış açısı ile yorumlamak | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
14) | • Televizyonda haberciliğin ve etik kuralların medya okuryazarlığı açısından değerlendirmek • Radyo yayıncılığı ile işitsel medyada haber etiği ve demokratikleşme kavramlarını örneklerle incelemek | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
15) | Dönem boyunca işlenen konuların tekrarı ve değerlendirilmesi Yıl sonu sınavı öncesi genel değerlendirme | Bir sonraki ders için verilecek olan okuma |
16) | Final sınavı | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | John Fiske & John Hartley. Reading Television. London: Routledge, 2004. Paul T. Jaeger & Cynthia Ann Bowman. Understanding Disability: Inclusion, Access, Diversity, and Civil Rights. London: Praeger, 2011. |
Diğer Kaynaklar: | Meyer, P. (2010) The new precision journalism. Louis, A.D.(2010) Ethics İn Media Communication. Canada: Wadsworth Kittross, D.G.(2014) Controverssies In Media Ethics. USA: Longman Eugenia Siapera. Cultural Diversity and Global Media: The Mediation of Difference. Sussex: Wiley Blackwell, 2010. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |||||||||
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |||||||||
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |||||||||
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |||||||||
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |||||||||
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |||||||||
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |||||||||
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |||||||||
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |||||||||
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |
2) | Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |
3) | Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |
4) | En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |
5) | İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |
6) | Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |
7) | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |
8) | Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |
9) | Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |
10) | TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Anlatım | |
Ders |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 50 |