GST417 Ev Dışı Tüketimde Restoran Yönetimi ve 'Franchising' Sistemi İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gıda Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gıda Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GST417
Ders İsmi: Ev Dışı Tüketimde Restoran Yönetimi ve 'Franchising' Sistemi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. İLKAY GÖK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. CENK ATALAY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ev dışı tüketim sektöründe restoran yönetimi ve franchising konusunda, en temelden başlayarak restoranın; kuruluş aşamasında dikkat edilmesi gereken temel unsurlar, restoranı geliştirme faaliyetlerinin incelenmesi ve mevcut hizmet alanının genişletilmesi ile ilgili tüm süreçlerin analizi, sektör örnekleri, profesyonel restoran yönetiminde dikkat edilmesi gereken temel prensipler ile franchising alt yapısının oluşturulması, franchising sözleşmesi tasarımı gibi konuların detaylı bir şekilde anlaşılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Ders izlencesi
• Yiyecek içecek sektörüne genel bakış
• Restoran işletmelerine giriş
• Kuruluş yeri seçimi , marka yaratma ve geliştirme
• Dekorasyon ve planlama
• İşletme yöneticisi ve örgüt yapısı
• Finansal yönetim, menü planlama ve maliyet kontrolü
• Vize Sınavı
• Servis yönetimi ve kalite müşteri memnuniyeti
• Franchising işletmelerde yatırım kararı ve konsept
• Lokasyon emlak seçimi,finansal planlama ,yerleşim ve mimari
• Makine ekipman seçimi ve menü
Satın alma tedarik zinciri ve insan kaynakları
• Pazarlama ve operasyon sureci

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yiyecek içecek sektörünün gelişimi Sektörü geliştiren nedenler Sektörün özellikleri Yiyecek içecek işletmeleri ve türleri
2) Restoran kavramı Restoranların gelişimi Restoren işletmeciliğinin gelişimi, özellikleri ve sınıflandırılması Restoran işletmelerinde açılış sürecinde ki mevcut yasa ve uygulamalar
3) Mutfak planlaması İç tasarım Serviste kullanılan mazlemeler
4) Bütçeleme Menü mönünün işlevleri ve yapısı Menü çeşitleri Menü planlamanın önemi Menü kartının dizaynı Yiyecek içecek işletmelerinde maliyet kontrolü süreci
5) Servisin tanımı ve önemi Servis personeli Servis aşamaları Kalite ve hizmet kalitesi kavramları Hizmet kalitesi ölçümü Müşteri memnuniyeti
6) Franchising kararı alınmasına sebep olan unsurlar İşletme için ayrılan bütçe ve konsept
7) Emlak ve lokasyon seçimi Yatırım bütçesi Nakit akışı Yiyecek ve içecek satın alımları Makine ve ekipman tedariği İşe alım ve personel eğitimi
8) Salon ,bar ve mutfak ekipman seçimi Personel malzeme ve ekipmanları Menü planlaması ve Tasting Menü tasarımı Fiyatlandırma
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders başlangıcında ders izlencesinin dağıtılması, • Öğrencilere dersin içeriğinin anlatılması, • Tanışma • Beklentilerin paylaşılması, • Ödev konularının dağıtılması ve öğrenciler tarafından seçimi Veri yok
2) • Yiyecek içecek sektörünün gelişimi • Sektörü geliştiren nedenler • Sektörün özellikleri • Yiyecek içecek işletmeleri ve türleri Dersin tekrarı
3) • Restoran kavramı • Restoranların gelişimi • Restoren işletmeciliğinin gelişimi, özellikleri ve sınıflandırılması • Restoran işletmelerinde açılış sürecinde ki mevcut yasa ve uygulamalar Dersin tekrarı ve araştırma konusu: Türkiye de ilk kurulan restoranlar
4) • Restoran işletmelerinde kuruluş yeri seçiminin önemi ve aşamaları • Marka ,markalaşma ve markalaşma faaliyetleri dersin tekrarının yapılması
5) • Mutfak planlaması • İç tasarım • Serviste kullanılan mazlemeler dersin tekrarının yapılması
6) • Yönetici kavramı • Yönetici türleri • Yöneticinin taşıması gereken nitelikler • Örgütleme • Personel bulma • Personel seçme ve işe yerleştirme • Personel nitelikleri • Oryantasyon soru-cevap
7) • Finansın temel kavramları • Basabas ve karlılık analizi • Bütçeleme • Mönü mönünün işlevleri ve yapısı • Mönü çeşitleri • Menü planlamanın önemi • Menü kartının dizaynı • Yiyecek içecek işletmelerinde maliyet kontrolü süreci Ders tekrarı
8) Vize Sınavı Veri yok
9) • Servisin tanımı ve önemi • Servis personeli • Servis aşamaları • Kalite ve hizmet kalitesi kavramları • Hizmet kalitesi ölçümü • Müşteri memnuniyeti Veri yok
10) • Franchising kararı alınmasına sebep olan unsurlar • İşletme için ayrılan bütçe ve konsept Piyasada bilinmiş 5 markanın franchise şartlarının öğrenilmesi
11) • Ortak faktörler • Emlak seçimi • Lokasyon seçimi • Yatırım bütçesi • Nakit akışı • Tasarım ve uygulama Veri yok
12) • Salon ,bar ve mutfak ekipman seçimi • Yazılım ve donanım • Personel malzeme ve ekipmanları • Menü planlaması • Tasting • Fiyatlandırma • Menü tasarımı Soru-cevap
13) • Alırken kazanmak • Yiyecek ve içecek satın alımalrı • Makine ve ekipman tedariği • İşe alım • Personel eğitimi Veri yok
14) • Satış arttırma ve geliştirme • Reklam • Kuruluş evresı • Analiz ve raporlama Finale hazırlık
15) Konu Tekrarı Veri yok
16) Final Sınavı Veri yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Restoran Açmak İstiyorum , 2010 ,Necdet Koç
Profesyonel Restoran Yönetimi ,2010 , Mehmet Sarıışık, Şenol Çavuş , Kurtuluş Karamustafa
Diğer Kaynaklar: Food Around The World, Margaret McWilliams, 2003,Pearson

Practical Cookery 11.th edition, John Campbell, David Foskett, Victor Ceserani, 2008, Hodder Education

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 50