FNS305 Uluslararası Finansİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mekatronik Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mekatronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FNS305
Ders İsmi: Uluslararası Finans
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GÖKÇE TUNÇ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi TURGAY MÜNYAS
Prof. Dr. HALİT TARGAN ÜNAL
Prof. Dr. GÖKÇE TUNÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, küreselleşme; uluslararası parasal sistemler; Avrupa para sistemi; sabit ve dalgalı döviz kurları; ödemeler dengesi muhasebesi; döviz piyasası; spot ve forward piyasalar; uluslararası parite ve döviz kurlarına yönelik tahminler; satın alma gücü paritesi; Fischer etkisi; uluslararası tahvil ve menkul kıymet piyasaları konularının öğrencilere anlatılmasıdır.
Dersin İçeriği: Dünya ekonomisinin küreselleşmesi; uluslararası para sisteminin evrimi; Avrupa para sistemi; sabit ve esnek döviz kuru rejimleri; Ödemeler dengesi muhasebesi; ödemeler dengesi hesapları; döviz piyasası; spot pazar ve forward pazarı; uluslararası parite ilişkileri ve döviz kurlarının tahmin edilmesi; faiz oranı paritesi, satın alma gücü paritesi, Fisher etkileri; uluslararası tahvil piyasası; uluslararası hisse senedi piyasası.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dünya ekonomisinde çeşitli zamanlarda kullanılan uluslararası para sistemi türlerini tanır.
2) Ticaret dengesi ve ödemeler dengesi bilançosunun makroekonomik politikaların geliştirilmesinde önemini kavrar.
3) Döviz piyasalarında oluşabilecek arbitraj fırsatlarını belirlemek ve bu fırsatlardan yararlanmak için yöntemleri tartışır.
4) Döviz piyasasının organizasyonunu tanımlamak ve spot ve forward işlemler arasında ayrım yapar.
5) Faiz oranı paritesi ve satın alma gücü paritesi gibi birkaç temel uluslararası parite ilişkisini tanımlar ve uluslararası parite koşullarının karşılanıp karşılanmadığına karar verir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders izlencesi • Uluslararası Finansın önemi • Uluslararası finansal yönetimin hedefleri • Dünya ekonomisinin küreselleşmesi • Çok uluslu şirketlerin değerlendirilmesi ve etik standartların tartışılması Ders izlencesinin okunması Seyidoğlu(2013), Bölüm 1’in okunması
2) • Şirketlerin çok uluslu şirket haline gelme aşamalarının belirlenmesi • Çok uluslu şirket olmanın avantajlarının uluslararası çeşitlendirmeyi de içerecek şekilde belirlenmesi • Finansal ekonominin uluslararası finansal yönetimde öneminin tanımlanması • Karşılaştırmalı üstünlük teorisinin açıklanması • Firmaların neden çok uluslu olduklarının tartışılması • Karşılaştırmalı üstünlük teorisi • Global finansal yönetimin farklılıkları • Küreselleşme süreçleri Seyidoğlu(2013), Bölüm 4’ün okunması. Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması.
3) • Döviz Piyasasının Yapısı ve İşlevleri • Döviz piyasasının işlemcileri • Spot kur kotasyonu • Alış-satış kur marjı • Spot döviz işlemleri • Çapraz kurların alternativf ifadeleri Seyidoğlu(2013), Bölüm 4’ün okunması. Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması.
4) • Üçgen (Üç uçlu) arbitraj • Spot market mikroyapısı • Forward kur kotasyonu • Uzun ve kısa forward pozisyonlar • Forward çapraz kurlar • Swap işlemleri • Forward primi Seyidoğlu(2013), Bölüm 6’nın okunması. Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması.
5) • Faiz oranı paritesi ve tek fiyat kanunu • Satınalma gücü paritesi • Fisher etkisi • Uluslararası Fisher etkisi Seyidoğlu(2013), Bölüm 5’in okunması. Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması. Quiz için hazırlanılması.
6) • Faiz oranı paritesi • Garantili faiz oranı arbitrajı • Faiz oranı paritesi ve döviz kuru belirlenmesi • Faiz oranı paritesinden sapma nedenleri • Döviz kurlarının tahmini • Etkin piyasa yaklaşımı • Temel analiz yaklaşımı • Teknik analiz yaklaşımı • Tahmin yöntemlerinin performansı • Quiz Seyidoğlu(2013), Bölüm 7’nin okunması. Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması. Vize sınavına hazırlanılması.
7) Vize Sınavı Yok
8) • Vadeli işlem sözleşmelerinin özellikleri • Döviz vadeli işlem piyasaları • Döviz vadeli işlem sözleşmelerinin özellikleri • Döviz vadeli işlem ve forward sözleşmeleri arasındaki benzerlikler ve farklılıklar • Futures Contracts: Some Preliminaries Seyidoğlu(2013), Bölüm 8’in okunması. Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması.
9) • Opsiyonlar ile ilgili terminoloji • Döviz opsion piyasaları • Döviz opsiyonlarının kotasyonu ve fiyatları • Opsiyon işlemleriinde risk ve getiri • Opsiyonun değeri ve fiyatlandırılması Seyidoğlu(2013), Bölüm 9’un okunması. Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması. Quiz için hazırlanılması.
10) • Faiz oranı riski • Faiz oranı riskinin yönetilmesi • Quiz Seyidoğlu(2013), Bölüm 10’un okunması. Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması.
11) • Kur riskine açıklık türleri • Forward piyasa ile korunma stratejisi • Para piyasası ile korunma stratejisi • Opsiyon piyasaları ile korunma stratejisi Seyidoğlu(2013), Bölüm 11’in okunması. Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması.
12) • Risk paylaşım anlaşmaları • Farklı riskten korunma tekniklerinin kullanım maliyetlerinin belirlenmesi • Faaliyet etkisinin tanımlanması ve işlem etkisinden farkının anlaşılması • Belirli döviz kuru değişimi ve maliyet,gelir senaryolarında işlem etkisinin hesaplanması • Döviz kuru değişimlerinin ekononmik sonuçlarıyla mücadele edebilmek için uygun olan pazarlama, üretim ve finansman stratejilerinin belirlenmesi • Döviz kuru riskinin etki alanları Seyidoğlu(2013) sayfa 285-316 bölüm 11’in okunması. Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması.
13) • Muhasebe etkisinin tanımlanması • Dört temel dönüştürme yönteminin tanımlanması • Farklı yöntemlerle muhasebe etkisinin hesaplanması • Muhasebe etkisinin yönetiminin anlaşılması • Dönüştürme yöntemleri • Dönüştürme etkisi ve ekonomik gerçek • Muhasebe etkisinden korunma stratejisinin geliştirilmesi Seyidoğlu(2013), Bölüm 3’ün okunması. Bölüm sonundaki araştırma sorularının cevaplandırılıp sınıfta tartışmak üzere hazırlanılması.
14) • Ödemeler bilançosunun tanımı • Ödemeler bilançosunun yapısı • Ödemeler bilançosunun temel hesap grupları • Ödemeler bilançosu dengesinin denkleşmesi Final sınavına hazırlanılması
15) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: International Finance
Cheol S. Eun, Bruce G. Resnick
McGrawHill, 7th edition, 2014
ISBN-13: 978-0-07-716161-3
Diğer Kaynaklar: Uluslararası Finans
Prof. Dr. Halil Seyidoğlu
Güzem Can Yayınları, 5. Baskı, 2013.
ISBN: 9757516112

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 20
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 64
Proje 3 15
Ödevler 4 8
Küçük Sınavlar 2 1
Ara Sınavlar 1 15
Final 1 22
Toplam İş Yükü 173