FNS306 Küresel Ekonomide Güncel Konular İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gıda Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gıda Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FNS306
Ders İsmi: Küresel Ekonomide Güncel Konular
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi TURGAY MÜNYAS
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi TURGAY MÜNYAS
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: • Son dönem ekonomik olguların analizi için önemli makroekonomik gösterge ve araçları tanıtır.
• Küresel çerçeve içinde kilit ekonomik konuları analiz etmek için finansal piyasalarda küreselleşme ve liberalizasyon kavramlarını tanıtır.
• Küresel ekonomik duruma ait kilit konular ve sorunlar ile ilgili olarak ‘finansal inovasyon/yenilik kavramını tanımlar.
• Finansal piyasalarda küresel düzensizlikler yaratan çeşitli ekonomik vakaları analiz eder.
Dersin İçeriği: Bu ders, makroekonomik veri analizi; sector analizi; küresel piyasalar; uluslararası yatırım riskleri; faiz paritesi ve carry trade; yatırım fonları; emeklilik fonları; yatırım bankacılığı; finansal krizler; eşikaltı ipotek piyasası krizi; menkul kıymetleştirme; teminatlı borç yükümlülüğü; finansal krizlerin yayılması; sınır ötesi sermaye hareketleri; küresel finansal dengesizlikler konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Son dönem ekonomik olguların analizi için önemli makroekonomik gösterge ve araçları tanır.
2) Küresel çerçeve içinde kilit ekonomik konuları analiz etmek için finansal piyasalarda küreselleşme ve liberalizasyon kavramlarını tanır.
3) Küresel ekonomik duruma ait kilit konular ve sorunlar ile ilgili olarak ‘finansal inovasyon’ kavramını tanımlar.
4) Finansal piyasalarda küresel düzensizlikler yaratan çeşitli ekonomik vakaları analiz eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • İzlence • GSYİH, GSMH ve milli gelir kavramları • İstihdam verileri, enflasyon, faiz oranları, bütçe dengesi • Arz ve talep yönlü şoklar • Para politikası ve maliye politikası İzlencenin gözden geçirilmesi. Okuma:, in Bodie-Kane-Marcus, bölüm 17, s. 548-582.
2) • İktisadi dalgalanmalar kavramı • Döngüsel işletmeler ve savunmacı sektörler • Ana, tesadüfi ve gecikmeli göstergeler • Sektör/sanayi kavramının anlatılması • Sektör döngüselliği ve işletme kaldıracı • Sektör rotasyonu ve sanayi yaşam döngüsü: başlangıç, konsolidasyon, olgunluk ve göreceli düşüş evreleri Dersin tekrarı. Okuma: Bekaert-Hodrick, bölüm 1, s. 1-36.
3) • Finansal piyasaların küreselleşmesi • Çok uluslu şirketler çerçvesinde kurumsal yönetişim ve sınır ötesi sermaye hareketleri • Küresel piyasalarda, uluslararası bankalar, yatırımcılar ve hükümetlerin rolü • Küreselleşme ve çok uluslu şirketler hakkında tartışılması Dersi n tekrarı. Okuma:, Bodie-Kane-Marcus, s. 863-902.
4) • Küresel piyasalar: Gelişmiş ve Gelişmekte olan ülkeler • Döviz kuru riski • Politika riski • Uluslararası portföy çeşitlendirmesi Dersin tekrarı. Okuma: Bekaert-Hodrick, bölüm 14, s. 475-521.
5) • Ülke riski faktörleri: Finansal ve ekonomik risk • Politik risk faktörleri: kamulaştırma, kontrat inkarı/feshi, vergi ve düzenlemeler, döviz kontrolleri, yozlaşma, siyasi kargaşa ve terörizm • Borç krizi ve Brady Planı • Poltik risk ve sermaye bütçelendirme: beklenen nakit akışlarının ve iskonto faktörünün yeniden düzenlenmesi Dersin tekrarı. Okuma: Bekaert-Hodrick, bölüm 14, s. 475-521.
6) • Ülke riski derecelendirmeleri • Risk çeşitleri ve politik risk analizi • Derecelendirme sistemleri: Dünya Bankası Yönetişim Göstergeleri • Ülke kredi riski genişlikleri (spredleri) • Ülke ve politik riskin büyüme ve yabancı yatırımlar üzerine etkisinin tartışılması Dersin tekrarı. Okuma: Copeland, bölüm 3, s. 84-115
7) • Örtüsüz Faiz Değerdeşliği’nin tanımı (ÖZFD) • Örtülü Faiz Değerdeşliği’nin (ÖFD) tanımı • ÖZDF’ye yönelik çıkarımların tartışılması • ÖFD’ye yönelik çıkarımların tartışılması • Cary trade dinamikleri: borçlanma dövizi, hedef dövizi, faiz farklarının önemi • Carry trade ve ampirik bulgular Dersin tekrarı. Okuma: Mishkin and Eakins, bölüm 20, s. 489-512.
8) Vize Sınavı Yok
9) • Yatırım fonalrının avantajları • Yatırım fonlarında sahiplik kavramı • Açık ve kapalı uçlu yatırım fonları • Net varlık değeri ve hesaplanması • Hedge fonların yapısı • Sigorta yönetimi • Emeklilik fonları türleri Dersin tekrarı. Okuma: Mishkin and Eakins, bölüm 20 ve 21, s. 489-512.
10) • Yatırım bankalarının tanımı • Komisyoncu (broker) ve dağıtıcı/satıcı (dealer) kavramlarının tanımı • Yatırım bankacılığında hisse ve tahvil yükleniliciği (underwriting) • Hisse arzı; birleşme ve satın almalar • Komisyonculuk faaliyetleri ve hisse satışı • Hisse senedi komisyoncu şirketleri ile ticari bankacılık arasındaki fark • Girişim şirketi/sermayesi (venture capital) ile özel sermaye şirketi (private equity ) arasındaki fark Dersin tekrarı. Okuma: Mishkin, bölüm 12, s. 281-313
11) • Finansal İnovasyon • Gölge bankacılığı • Menkul kıymetleştirme • Finansal piyasalarda kuralsızlaşma ve etik standartlar • Bankacılığın tarihsel gelişimi • Uluslararası bankacılık Dersin tekrarı. Dağıtılacak çeşitli materyallerin okunması.
12) • Küresel Finansal Kriz • Batmak için çok büyük kavramı • Finansal yayılma ve ölçümüne yönelik çeşitli simulasyon çalışmaları • Mikro ve makro ihtiyati politikalar • Finansal ağlar Dersin tekrarı
13) • Tekrar: Makroekonomik göstergeler ve sector analizi • Tekrar: Küreselleşme ve çok uluslu şirketler • Tekrar: Uluslararası yatırımlar ve portföy çeşitlendirmesi • Tekrar: Ülke riski • Tekrar: Politik risk Dersin tekrarı.
14) • Tekrar: ÖZFP ve ÖFP • Tekrar: Carry trade stratejisi ve çıkarımlar • Tekrar: Yatırım fonları ve emeklilik fonları • Tekrar: Yatırım bankacılığı • Tekrar: Menkul kıymetleştirme ve teminatlı borç yükümlülüğü • Tekrar: Küresel Finansal Kriz ve Finansal Bulaşma Yok
15) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Financial Markets and Institutions
Frederick S. Mishkin and Stanley G. Eakins, 7th ed., 2012
ISBN-13: 978-0-13-213683-9

The Economics of Money, Banking and Financial Markets
Frederick Mishkin, 10th ed., 2013
ISBN-10: 0-273-76673-8 • ISBN-13: 978-0-273-76573-8

INVESTMENTS
Zvi Bodie-Alex Kane-Alan J. Marcus, 9th ed., 2011
ISBN 978-0-07-353070-0

International Financial Management
Geert Bekaert and Robert Hodrick, 2nd ed., 2012
ISBN-13: 978-0-13-216276-0
ISBN-10: 0-13—216276-8
Diğer Kaynaklar: Exchange Rates and International Finance
Laurance S. Copeland, 6th ed., 2014
ISBN: 978-0-273-78604

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 80
Ödevler 4 12
Küçük Sınavlar 4 2
Ara Sınavlar 1 15
Final 1 22
Toplam İş Yükü 179