ILOG315 Procurementİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Genetik ve Biyomühendislik (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Genetik ve Biyomühendislik (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ILOG315
Ders İsmi: Procurement
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HALİM YURDAKUL
Dersi Veren(ler): Ar.Gör. ATEŞ EROL
Dr.Öğr.Üyesi DİDEM DEMİR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; aşağıda bahse konu kavramların anlaşılması ve bu operasyonlarda nasıl aktif rol alınabileceğinin anlatılmasıdır. Satınalma süreci, dar bir açıdan bakıldığında bir evrak işi gibi görülse de tam tersine gerçekte kontrolü oldukça güç, geniş yelpazesi olan kompleks bir yapıdır. Elbette bu kompleks yapıya ulaşmasında, organizasyonların bu fonksiyonu algılama ve ona önem verme dereceleri büyük rol oynamaktadır. Önem büyük olduğunda yapı ve süreç daha kompleks bir yapı alacak fakat buna karşılık organizasyonun lehine olacak şekilde profesyonelleşecektir.
Dersin İçeriği: Tedarik ve tedarik yönetiminde stratejik konular; satınalma süreci; tedarik döngüsü; satınalma araştırması; tedarikçiler ile ilişki yönetimi; müzakere teknikleri; görüşmeler ve ürün planlaması; maliyet, fiyat ve değer analizi görüşmeleri; satınalma süreci; ihale yönetimi; tedarikçi seçimi; e-ihale; kalite standartları; satınalma fiyatı; toplam satınalma maliyeti; sözleşme hazırlama ve yönetimi; teslimat ve inceleme; sözleşme sonlandırma; uyuşmazlık çözümü; ödeme.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Lojistik yönetiminin dinamik fonksiyonlarından biri olan Satınalmanın kapsamlı bir içeriğinin yanında uygulama esasları ve tekniklerini öğrenirler.
2) • Tüm endüstrilerde satınalma departmanındaki profesyonellere satınalmanın prensiplerini öğrenmeleri için ulusal ve uluslararası bağlamda yöntem biçimleriyle bir altyapı hazırlanır.
3) • Satınalmanın şirket ömürlerinde ve gelişimlerindeki etkisini görerek ufuklarını geliştirir.
4) • Öğrenciler aynı zamanda bir satınalma deparmanı yapılanması ve prosedürünün nasıl olması gerektiği, satınlma yöneticisi ve çalışanlarının hangi bilgi ve eğitime ve etik değerlere sahip olması gerektiği konularını da inceler.
5) Öğrenciler, satınalma ile sözleşme yapma ve yönetme ilişkisini, kalite yönetiminin satınalma fonksiyonunu tamamlayıcı etkisini incelerler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersin öğrencilere tanıtılması • Dersin öneminin belirtilmesi • Öğrenci yükümlülüklerinin anlatılması • Sınav sisteminin açıklanması • Ödev hazırlama prensiplerinin belirtilmesi • Iş etiği ve sosyal sorumluluğun açıklanması • İş etiğini etkileyen faktörlerin belirlenmesi • Etik standartların belirlenmesindeki basamakların listelenmesi, organizasyonların etik davranışlarda nasıl farklılıklar gösterebileceğinin tartışılması • İşte sosyal sorumluluğun nasıl ölçüleceğinin belirlenmesi ve bunun genel müşteriye ve çalışanlara nasıl özetleneceğinin belirlenmesi. • Yatırımcı ve finan topluluklarının iş etiği ve sosyal sorumluluklarla neden ilgili olduklarının açıklanması. • Syllabus ders çerçevesinin tartışılması • İş etiği ve sosyal sorumluluk konsepti • Etik standartların tartışılması • İş etiği ve sosyal sorumluluğun öneminin tartışılması
1) • Fiyatın nasıl belirlendiğinin tartışılması • Doğru fiyatın tarifinin yapılması • Fiyat ve maliyet arasındaki ilişki ve farkın anlatılması • Fiyat tahmin yöntemlerinin anlatılması • Fiyat analizi ve sonuçlarının değerlendirilmesi • Fiyat nasıl belirlenir? • Maliyet analizi • Fiyat, maliyet ve değer ilişkisi • Fiyat Tahmini • Fiyat analizi Yok
2) • Satınalma departmanındaki organizasyon tiplerinin tanımlanması • Merkezi ve merkezden uzak satınalma yapısının tanımlanması • Satınalma departmanındaki merkezi ve merkezden uzak yapının avantaj ve dezavantajılarının tanınması ve tanımlanması • Hangi yapının ne zaman kullanılması gerektiğine karar verilmesi • İşbölümü ve görevlerin tanıtılması • Satınalmanın işletmedeki yeri • Satınalmanın kuruluşu • Satınalmanın yapılanması • Satınalmada işbölümü ve görevler Syllabus’un gözden geçirilmesi
3) • Tüm takım tiplerinin tanımlanması • Satınalma personelinin özelliklerinin belirlenmesi • Satınalma departmanındaki takım yapısının oluşturulması • Satınalma personeli çalışma prensiplerinin oluşturulması • Satınalmanın etik özelliklerinin tanımlanması • Satınalma personelinin yapısı, nitelikleri • Satınalma Personelinin Yönetilmesi • Satınalmada Etik • Satınalmacının özellikleri Ödev: Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 17-27
4) • Vizyon ve misyonun tanımlanması • Satınalmanın kurumsal planlamasının anlatılması • Kurumsal planlama ve satınalma planlarının birleştirilmesinin açıklanması • Satınalmanın stratejik faktörlerinin beirlenmesi • Şirket içi departmanlar ve satınalmanın ilişkisinin açıklanması • Satınalma ve Rekabet Stratejisi • Stratejik Satınalmada Organizasyonun Vizyon ve Misyonu • Satınalma ve Kurumsal Planlama Ödev: Gelecek haftanın okuma konusu, ss.29-39
5) • Tedarik lojistiğinin tanımlanması. • Lojistik destek elemanlarının neler olduğunun sıralanması • Tedarik lojistiğinde insan sistem entegrasyonunun açıklanması. • Ömür devri ve ömür devri analizini arasındaki farkın açıklanması. • Entegre ürün timi ve yönetiminin anlatılması • Tedarik lojistiği nedir? • Lojistik destek elemanları • İnsan – sistem entegrasyonu • Ömür devri maliyet analizi • Entegre ürün ve süreç geliştirme Ödev: Gelecek haftanın okuma konusu, ss.41 - 53
6) • Müzakerenin tanımlanması. • Müzakere ortamının faktörlerinin sıralanması ve tanımlanması. • Rekabet ortamı ile rekabetin derecesinin ilişkilendirilmesi • Müzakere ve pazarlık arasındaki farkın tartışılması. • Tedarikçi durumunun analizinin yapılması • Müzakere ve pazarlık terimleri • Müzakere ortamının değerlendirilmesi • Müzakereye hazırlık ve icra Ödev: Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 55 -78
7) • Müzakere ve pazarlıkta pazardaki aktörleri rolünün tartışılması • Erken davranmanın faydasını tartışılması • Müzakere sürecinden önce bilgi toplamanın faydasını tartışılması • Tedarikçi durumunun analizinin açıklanması • Kendi durumumuzun analizinin açıklanması • Müzakerenin Hazırlığı ve yürütülmesi. • Müzakerede iç ve dış faktörlerin analizi • Pazarlık ve taktikler Ödev: Gelecek haftanın okuma konusu, ss.79-94
8) • Öğrenciler vize sınavı ile değerlendirilir • Satınalmada işbölümü ve görevler • Satınalmada Etik • Satınalmacının özellikleri • Stratejik Satınalmada Organizasyonun Vizyon ve Misyonu • Satınalma ve Kurumsal Planlama • Tedarik lojistiği nedir? • Lojistik destek elemanları • Sınav konularının belirlenmesi • İnsan – sistem entegrasyonu • Ömür devri maliyet analizi • Müzakere ve pazarlık terimleri • Müzakere ortamının değerlendirilmesi • Müzakereye hazırlık ve icra • Müzakerede iç ve dış faktörlerin analizi • Pazarlık ve taktikler Ödev: Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 79 - 94
10) • Tedarikçi seçim kriterlerinin sıralanması • Tedarikçi değerlendirme formunun anlatılması • Satınalmacı- tedarikçi ilişkilerinin açıklanması • Uygun tedarikçi özelliklerinin sıralanması • Tedarikçi seçimi ve sonrasında yapılacakların sıralanması • Tedarikçi seçim kriterleri • Tedarikçi değerlendirme formu • Satınalmacı- tedarikçi ilişkileri • Uygun tedarikçinin tespiti Ödev: Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 95 - 106
11) • Satınalma talebinin tanımlanması. • Satınalma akışının tartışılması. • Satınalma sürecindeki kişler ve imzaların belirlenmesi • Süreçteki tıkanmaların aşılmasının tartışılması • Satınalmada onay akışının tartışılması • Satınalma süreci • Onay Akışı • Pürüzlerin Giderilmesi Ödev: Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 123 - 138
12) • Satınalmada kullanılan sözleşme türlerinin tanımlanması • Sözleşmede bulunması gerekli unsurların listelenmesi ve açıklanması • Bir sözleşmenin kurulabilmesi için gerekli şartların belirtilmesi • Sözleşme yapımı ve idaresinin anlatılması • Sözleşmede imza yetkisinin tartışılması • Sözleşme Kavramı • Sözleşmenin Kurulması • Sözleşme Çeşitleri • Sözleşmenin Bölümleri • İmza Yetkisi Ödev: Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 251-263
12) • Satınalmada kullanılan sözleşme türlerinin tanımlanması • Sözleşmede bulunması gerekli unsurların listelenmesi ve açıklanması • Bir sözleşmenin kurulabilmesi için gerekli şartların belirtilmesi • Sözleşme yapımı ve idaresinin anlatılması • Sözleşmede imza yetkisinin tartışılması • Sözleşme Kavramı • Sözleşmenin Kurulması • Sözleşme Çeşitleri • Sözleşmenin Bölümleri • İmza Yetkisi Ödev: Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 251-263
13) • Satınalmada kalitenin anlamının tanımlanması • Kalite-satınalma ilişkisinin açıklanması • Tedarikçi tarafında kalitenin temininin açıklanması. • Düzeltici aksiyon sürecinin açıklanması • Sertifikasyon, istatistiksel süreç kontrolü, Tolerans terimlerinin açıklanması • Kalitenin Tanımı • Kalite-satınalma ilişkisi • Teslim alma ve sonrasında kalitenin kontrolü Ödev: Gelecek haftanın okuma konusu, ss. 107-122
14) • Dönem sonu proje sunumlarının analizi • Proje sunumları Dönem sonu proje sunumlarına hazırlanma
15) • Öğrenciler final sınavı ile değerlendirilir • Fiyat nasıl belirlenir? • Maliyet analizi • Fiyat, maliyet ve değer ilişkisi • Fiyat Tahmini • Fiyat analizi • Tedarikçi seçim kriterleri • Tedarikçi değerlendirme formu• • Final sınavı için konuların tekrarlanması • Satınalmacı- tedarikçi ilişkileri • Uygun tedarikçinin tespiti • Sözleşme Kavramı • Sözleşmenin Kurulması • Sözleşmenin Bölümleri • İmza Yetkisi • Kalite-satınalma ilişkisi • Teslim alma ve sonrasında kalitenin kontrolü Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Satınalma Yönetimi, Süreçler ve Uygulamalar
Halim Yurdakul
Nobel Yayınevi, Ankara, 2015
ISBN 978-605-320-158-8
Diğer Kaynaklar: Sollish, Fred ve Semanik, John, The Purchasing and Supply Manager’s Guide to the C.P.M. Exam, Harbor Light Press, 2005, San Fransisco

Burt, David N. ve Pinkerton, Richard L. A Purchasing Manager's Guide to Strategic Proactive Procurement, AMACOM, 1601 Broadway, NY 2006

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 80
Proje 1 20
Ara Sınavlar 1 12
Final 1 18
Toplam İş Yükü 178