UIS303 Karşılaştırmalı Siyasetİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gıda Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gıda Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS303
Ders İsmi: Karşılaştırmalı Siyaset
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HAKAN GÜNEŞ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. HAKAN GÜNEŞ
Dr.Öğr.Üyesi HASAN DENİZ PEKŞEN
Öğr.Gör. CANA TÜLÜŞ TÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin farklı siyasal sistemlerin işleyişlerini, hükümet sistemlerini, siyasi kültürlerini, seçim sistemlerini, siyasi partilerini ve diğer demokratik kurumlarını karşılaştırılmasını öğrenmesidir.
Dersin İçeriği: Siyasi Sistemler ve Devlet Şekilleri; Demokrasi, Siyasi Partiler ve Seçim Sistemleri; İngiliz Siyasi Sistemi; Fransız Siyasi Sistemi; Alman Siyasi Sistemi; Amerikan Siyasi Sistemi; Rus Siyasi Sistemi; Çin Siyasi Sistemi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Uluslararası ilişkiler ve siyaset biliminin temel kavramlarını karşılaştırmalı yöntemle analiz eder.
2) • Karşılaştırma tekniklerini uygular
3) • Farklı siyasi sistemleri karşılaştırır ve farklı siyasi kültürleri tanımlar
4) • Farklı siyasi kurumların demokratik sisteme katkısını tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • İzlenceyi açıklar • Konu bölümlerinin amaçlarını tartışır • Ders içeriğini tartışır • Ana konuları belirler • Notlandırma koşullarını tartışır Sayarı ve Dikici Bilgin 2013, ss. 1-4
2) • Karşılaştırmalı siyaseti tanımlar • Alanın önemini açıklar • Alanın gelişmesinin önemini tartışır • Alanın tarihsel gelişimini açıklar • Güncel teorik sorunları tartışır Sayarı ve Dikici Bilgin 2013, ss. 5-24
3) • Karşılaştırmalı yöntemi inceler • Sosyal bilimlerde karşılaştırmalı yöntemi kullanmanın önemini tartışır • Karşılaştırma yoluyla sosyal değişkenlerin denetimi ve test edilmesini inceler • Farklı karşılaştırma tekniklerini kullanır • Nitel ve nicel yöntemleri inceler Sayarı ve Dikici Bilgin 2013, ss. 25-44.
4) • Farklı siyasi rejimleri inceler • Bir ülkede zaman içinde benimsenen farklı rejimleri belirler • Rejimlerin güçlü ve zayıf yanlarını karşılaştırır • Siyasi sistemlerle hükümet sistemleri arasındaki farkları belirler • Karma rejimleri tartışır Sayarı ve Dikici Bilgin 2013, ss. 45-74.
5) • Siyasi sistemlerde geçiş, değişim ve dönüşümü inceler • Otoriterleşmeyi inceler • Demokratikleşmeyi inceler • Açılımı inceler • Pekişmeyi inceler Sayarı ve Dikici Bilgin 2013, ss. 75-99
6) • Siyasi sistemlerin neden değiştiğini inceler • Otoriterleşme ile demokratikleşmeyi karşılaştırır • Rejim değişikliğine neden olan etkenleri inceler • Devrimlerin sonuçlarını tartışır • Geçiş süreçlerinin sonuçlarını etkileyen koşulları tartışır Sayarı ve Dikici Bilgin 2013, ss. 75-99.
7) • Siyasi kültürü tanımlar • Farklı siyasi kültürleri tanır • Siyasi kültürle siyasi system arasındaki etkileşimi tartışır • Siyasi sosyalleşmenin araçlarını inceler • Siyasi kültürü etkileyen faktörleri tartışır Sayarı ve Dikici Bilgin 2013, ss. 101-122
8) Vize Sınavı Yok
9) • Siyasi partileri inceler • Toplumsal hareketleri inceler • Çıkar gruplarını inceler • Parti sistemlerini karşılaştırır • Parti sistemlerinin özelliklerini belirler Sayarı ve Dikici Bilgin 2013, ss. 123-144.
10) • Seçimleri inceler • Referandumları inceler • Seçim sistemlerini inceler • Seçim sistemlerini karşılaştırır • Seçim sistemlerinin güçlü ve zayıf yanlarını tartışır Sayarı ve Dikici Bilgin 2013, ss. 145-168
11) • Hükümet sistemini tanımlar • Hükümet sistemlerini ve siyasi sistemleri karşılaştırır • İdari sistemleri inceler • Hükümet türlerini inceler • Hükümetleri devletlerle ve diğer siyasi yapılarla karşılaştırır Sayarı ve Dikici Bilgin 2013, ss. 189-208
12) • Siyasi sistemlerin gerçek hayat uygulamalarını tartışır • Siyasi sistemleri karşılaştırır • Seçim sistemlerini karşılaştırır • Parti sistemlerini karşılaştırır • Derslerde edindiği karşılaştırma becerilerini uygular Yok
13) • Siyasi sistemlerin gerçek hayat uygulamalarını tartışır • Siyasi sistemleri karşılaştırır • Seçim sistemlerini karşılaştırır • Parti sistemlerini karşılaştırır • Derslerde edindiği karşılaştırma becerilerini uygular Sunum hazırlığı
14) • Siyasi sistemlerin gerçek hayat uygulamalarını tartışır • Siyasi sistemleri karşılaştırır • Seçim sistemlerini karşılaştırır • Parti sistemlerini karşılaştırır • Derslerde edindiği karşılaştırma becerilerini uygular Yok
15) Final Sınavı • Karşılaştırmalı siyasetin kavramlarını tanır • Karşılaştırmalı yöntem ve teknikleri uygular • Siyasi sistemleri karşılaştırır • Rejim değişikliklerini tartışır • Siyasi kültürün siyasi system üzerindeki etkilerini tartışır • Seçim sistemlerini karşılaştırır • Parti sistemlerini karşılaştırır • Hükümet sistemlerini karşılaştırır Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Almond, G. A. ve G. B. Powell. 2010. Comparative Politics Today: A World View. New York: Pearson
Orvis, S. and C. A. Drogus. 2013. Introducing Comparative Politics: Concepts and Cases In Context. 3. Baskı. New York: CQ Press.


Sayarı, S. ve H. Dikici Bilgin. 2013. Karşılaştırmalı Siyaset Bilimi: Temel Yaklaşımlar ve Kavramlar. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Ödevler 15 30
Ara Sınavlar 15 45
Final 15 46
Toplam İş Yükü 196