Spor Yöneticiliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UTIC404
Ders İsmi: Hedef Pazar Ekonomileri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇEN AYDINBAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere uluslararası ticaretin temellerini, ekonomik entegrasyonları, bölgesel ve küresel ekonomik yapıları öğretmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders öğrencilere dünya ekonomisinin dinamiklerini anlama ve bu dinamiklerin Türkiye'nin dış ticaret stratejileriyle nasıl ilişkili olduğunu keşfetme fırsatı sunmaktadır. Buna ek olarak, öğrenciler piyasaları analiz etme, ekonomik göstergeleri değerlendirme, bölgesel ve küresel entegrasyonları anlama ve gelişmekte olan piyasalarda iş yapmak için stratejiler geliştirme becerileri kazanacaklardır.
Öğrenciler, ekonomik entegrasyon türlerini, pazar analizi tekniklerini ve ülkeler arasındaki ekonomik farklılıkları inceleyerek, Türkiye'nin hedef pazarlarını nasıl belirlediği ve bu pazarlarda karşılaşılan ekonomik ve siyasi engellerin nasıl aşılacağı konusunda fikir sahibi olurlar. Ayrıca, Türkiye'nin küresel ekonomideki stratejik konumunu değerlendirmekte ve uluslararası kuruluşlarla (AB, NAFTA, BRIC, vb.) ilişkilerini incelemektedirler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Uluslararası ticaretin temel dinamiklerinin anlaşılması
2) Market analysis and evaluation of economic indicators
3) Ekonomik ve coğrafi gruplandırma yapabilme
4) Ekonomik entegrasyonları anlamak ve karşılaştırmak
5) Türkiye'nin hedef pazarlarının seçilmesi ve sınıflandırılması
6) Küresel ekonomik ve siyasi engelleri tartışmak
7) Küresel ekonomik organizasyonları anlamak
8) Pazar potansiyelini ve gelişmekte olan ekonomileri değerlendirmek
9) Bölgesel entegrasyonlar ve Türkiye'nin stratejik ilişkileri
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Uluslararası Ticaretin Temelleri ve Küresel Ekonomi ● Uluslararası ticaretin temel dinamiklerini anlamaya, pazar hedeflemenin önemini kavramaya, küresel ticaretin coğrafi ve ekonomik boyutlarını keşfetmeye ve ülkeler arasındaki büyük ekonomik farklılıkları değerlendirmeye odaklanır. -
2) Pazar Analizi ve Ekonomik Göstergeler: Ülkeler Arası Karşılaştırmalar - Pazar özelliklerini, ülkeler arasındaki ekonomik farklılıkları ve büyüme potansiyellerini analiz etmeye odaklanır. - Nüfus, milli gelir, gelir artışı ve gelir dağılımı gibi ekonomik göstergeler aracılığıyla ülkelerin ekonomik durumlarının ve büyüme eğilimlerinin değerlendirilmesini içerir. -
3) Pazar Dinamikleri ve Ekonomik Göstergeler: Ülkeler Arası Analiz ve Altyapı Değerlendirmesi - Pazar özelliklerini, ekonomik göstergeleri (enflasyon, dış borç) ve tüketim kalıplarını analiz ederek ülkeler arasındaki farklılıkları anlamayı amaçlamaktadır. - Ayrıca, altyapı unsurlarının tanımlanmasına ve ülkelerin büyüme ve kalkınma potansiyelinin değerlendirilmesine odaklanmaktadır. -
4) Ülkelerin Ekonomik ve Coğrafi Gruplandırılması, Coğrafyanın Hedef Pazar Ekonomisine Etkisi ve Uluslararası Kuruluşların Coğrafi Sınıflandırmaları - Ülkelerin ekonomik ve coğrafi gruplandırılması: Ekonomik gruplandırma - Coğrafyanın hedef pazar ekonomisine etkisi -
5) Uluslararası Kuruluşların Coğrafi Sınıflandırmaları - Uluslararası kuruluşların coğrafi sınıflandırmaları - Coğrafi gruplandırmanın önemi ve harita kullanımı -
6) Ülkelerin Ekonomik Sınıflandırılması: Gelişmiş, Gelişmekte Olan ve Geçiş Ülkeleri Arasındaki Farklar - Ülkelerin ekonomik sınıflandırması - Kalkınmanın ölçülmesi
7) Gelişim Kriterleri - Gelişimin ölçülmesi
8) Vize -
9) Sunumlar -
10) Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkeler, Yükselen Ekonomiler ve Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar -
11) Ekonomik Entegrasyon Türleri, Nedenleri ve Örnekleri: Tarihçe ve Karşılaştırmalar -
12) Yükselen Piyasalar, BRIC Ülkeleri ve Piyasa Potansiyeli Endeksi (MPI): Ekonomik Özellikler ve Büyüme Potansiyeli -
13) Türkiye'nin Hedef Pazar Seçimi, Sınıflandırılması ve Mevcut Ekonomik ve Siyasi Engeller -
14) Genel Tekrar -
15) Final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: Adalı, Z. (2024). Kısa Vadeli Yabancı Sermaye Akımlarının Türkiye Ekonomisine Etkisi: Ekonometrik Bir Analiz. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Bölümü, Doktora Tezi.

Almasri, S., & Şimdi, H. (2024). İhracatta uzmanlaşma (ES) endeksi kapsamında Türkiye ile Ürdün serbest ticaret anlaşması ülkelerin karşılıklı dış ticaretini nasıl etkiledi?, İşletme Bilimi Dergisi, 12(2), 167-184. DOI: 10.22139/jobs.1506088

Atakişi, A. (2013). Bölgesel Farklılıkların Oluşumu: Yeni Ekonomik Coğrafya Yaklaşımı. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, 62(2), 153-175.

Aydınbaş, G. (2024). Uluslararası Ticaret ile Kişisel Gelir İlişkisi: Seçilmiş Yükselen Piyasa Ekonomileri İçin Nedensellik Analizi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 165-190. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1327750.

Can, E. (2022). Uluslararası İşletmecilik, Teori ve Uygulama, (6. Baskı) Beta Yayınları: İstanbul.

Demirağ Çakıcı, E. & Yılmaz, K. G. (2021). Research on Target Market Selection in International Markets, Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 4(9): 833-849.© 2021 Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi.

Eğilmez, M. (2024). Ekonomilerin Sınıflandırılması ve Türkiye’nin Yeri. https://www.mahfiegilmez.com/2024/12/ekonomilerin-snflandrlmas-ve-turkiyenin.html.

Erdinç, Z., & Aydınbaş, G. (2021). An Evaluation on Foreign Trade and Intelligent Logistics Relation. Journal of Current Researches on Business and Economics, 11 (1), 159-182. doi: 10.26579/jocrebe.97.

Ersoy, M., & Aydınbaş, G. (2025). Sürdürülebilir Kalkınma Bağlamında Yeşil Kent için Yeşil Lojistik: Artvin/Hopa Üzerine Bir Değerlendirme. Fiscaoeconomia, 9(1), 686-708. https://doi.org/10.25295/fsecon.1577972

Karabulut, A. N. (2004). Küreselleşmenin Ticari Hayat Üzerindeki Etkileri. Mevzuat Dergisi, https://www.mevzuatdergisi.com/2004/04a/01.htm

Küçüker, C. (2000). Yeni Ekonomik Coğrafya ve Kalkınma. Ekonomik Yaklaşım, 11 (38), 1-45. doi:10.5455/ey.10805

Seyidoğlu, H. (2009). Uluslararası İktisat, Teori ve Uygulama, (Geliştirilmiş 17. Baskı) Güzem Can Yayınları: İstanbul.

Şarkgüneşi, A. (2020). Ekonomik Büyüme ve Ekonomik Coğrafya Teorileri Bağlamında Uluslararası Ticaret ve Sanayileşme İlişkisi: Türkiye İçin Bölgesel Analiz. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4), 1649-1669. https://doi.org/10.21547/jss.738625

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Spor yöneticiliği öğrencileri alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmaktadır.
2) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmekte ve alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmektedir.
3) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etmektedirler.
4) Spor yöneticiliği öğrencileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmekte ve alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmektedirler.
5) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmekte ve alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmektedirler.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Spor yöneticiliği öğrencileri alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmaktadır.
2) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmekte ve alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmektedir.
3) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etmektedirler.
4) Spor yöneticiliği öğrencileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmekte ve alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmektedirler.
5) Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmekte ve alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmektedirler.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 116
Ara Sınavlar 1 2
Final 2 4
Toplam İş Yükü 167