HM309 Health Communicationİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Geomatik MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Geomatik Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HM309
Ders İsmi: Health Communication
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BEKİR KÜRŞAT AYDIN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi HAVVA PALACI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İçeriği sağlık olan her türlü iletişimi kapsayan Sağlık İletişimini, sağlık konusuyla ilgili kişi ve grupların ilgili hedef gruplarına yönelik gerçekleştirdikleri bir iletişim şekli olarak kavrayabilme.
Dersin İçeriği: Sağlık İletişim düzeyleri olan kişisel iletişim, kişilerarası iletişimi, grup iletişimini (örgütsel iletişim dahil), kitle iletişimini ve sosyal pazarlama yöntemlerini tanıyabilme. İletişimin davranış değişikliği yaratma üzerine etkileriyle, sağlık davranışı geliştirme-değiştirme aşamalarının önemini kavrayabilme, uygulama ve örneklerle sağlık iletişim programı ve etkileyici- ikna edici sağlık mesajları geliştirme yaklaşımı kazanılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlığın ve iletişimin tanımlarından yola çıkarak Sağlık İletişimini tanımlar ve gelişimini bilir.
2) Sağlık iletişiminin gerçekleşebileceği düzeyleri bilir, kişisel, kişiler arası, grup ve kitle iletişimini kavrar.
3) İletişimin davranış değişikli yaratma etkisini, sağlık davranışı geliştirme-değiştirme aşamalarını kavrar.
4) Sağlık iletişiminde kullanılan davranışsal kuram ve modelleri tanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlık iletişimi programı geliştirme sürecini bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sağlık iletişiminde kullanılan kitle iletişim araçlarının etkileriyle ilgili kuramları tanır.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sağlık iletişimi kampanya örneklerini inceleyerek etkileyici-ikna edici sağlık mesajları geliştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İzlence anlatılır Sağlık İletişimi kavramı anlatılacak konular başlıklar halinde verilir.
2) Sağlık İletişimine Giriş İletişim, iletişim süreci, temel öğeleri, sağlık kavramının tanımı, sağlık kaynakları ve riskleri, sağlığın geliştirilmesi, sağlık iletişimi kavramı Ödev. Patch Adams izlenecek.
3) Sağlık İletişimi Kavramının Gelişimi Sağlık İletişimi anlayışının gelişimi, tarihçesi, sağlık iletişimini etkileyen disiplinler, sağlık iletişimi tanımı ve sağlık iletişimi alanının sınırları ve sağlık İletişim düzeyleri.
4) Sağlık İletişimi Düzeyleri (Kendi kendine iletişim) Kendini tanıma, farkındalık, ihtiyaçlar teorisi, öğrenilmiş çaresizlik Düşün,eşleş, paylaş: Film iletişim yönüyle ilgili soru ve yorumlar Takım çalışması: Oluşturulan takımların ve karşılaştırma yapılacak hastanelerin bildirilmesi. Facebook ve twiter paylaşımlarının takibine başlanması. Ödev: ters yüz animasyon filmi izlenecek
5) Sağlık İletişimi Düzeyleri (Kişilerarası iletişim düzeyi) Kişiler arası iletişim, kişilerarası sağlık iletişimi yaklaşım ve modelleri sağlık personeli hasta ilişkileri mesaj üretimi, sözlü,sözsüz iletişim, dinleme becerileri,empati, kişisel roller, iletişim engelleri. Düşün,eşleş, paylaş: animasyon filmi ile ilgili
6) Sağlık İletişimi Düzeyleri (Grup iletişim düzeyi ve Kitle İletişimi) Grup iletişimi, örgütsel iletişim, iletişimin kurumsal önemi ve işlevleri Kitle iletişimi ve bilimsel alanda enformasyon, sağlıkla ilgili enformasyon kontrolü ve medya, küreselleşme ve kamu sağlığı enformasyonu üzerine etkileri, sağlık okur yazarlığı ve medya Düşün,eşleş, paylaş: medya toplumları ile ilgili soru ve yorumlar
7) Vize
8) Sağlık alanında davranış değişikliği, Sağlık Davranışı Teorileri Sağlık ile ilgili davranışın oluşumu, Açıklayıcı Teoriler Sebepli eylem Teorisi Nedene Dayalı eylem Planlanmış Davranış Teorisi Değişim Teorileri Sağlık İnanç Modeli Tüketici enformasyon işleme modeli Yeniliklerin yayılması kuramı
9) Sağlık İletişimi Programı Geliştirme, Sağlık İletişim kampanyaları Sağlık iletişimi kampanyalarının tarihçesi Sağlık iletişim kampanyaları genel bilgi Sağlık İletişimi Kampanya Süreci Öncesi Planlama Planlama/Başlangıç Aşaması İletişim Planı
10) Sağlık İletişimi Programı Geliştirme, Sağlık İletişim kampanyaları, Hedef Kitle Hedef Kitle Kavramı Hedef Kitleyi belirlemek Sağlık iletişiminde hedef kitle Sağlık iletişim kampanyalarında hedef kitle ayırımı Sağlık iletişimi yöntemlerinden halk ilişkiler çalışmaları ve savunuculuk
11) Sağlık İletişimi Programı Geliştirme (Uygulama- tasarım evresi) Sağlık İletişim kampanyası ile yapılabilecekler, planlama, precede-proceed ilerleme, ihtiyaç temelli planlama, iletişim stratejileri geliştirme,hedeflerin belirlenmesi
12) Sağlık İletişimi Programı Geliştirme (etki değerlendirmesi) Değerlendirme evresi, metedoloji ve kurama yönelik değerleme, işbirliği ve bulguların paylaşılması, sağlık iletişimi kampanyaları ile ilgili genellemeler, Türkiye’den ve dünyadan sağlık iletişim kampanya örnekleri
13) TAKIM ÇALIŞMASI SONUCU ÖDEV SUNUMLARI
14) Takım çalışması sonucu ödev sunumları
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Kevin B. Wright, Lisa Sparks, H. Dan O'Hair, John Wiley & Sons, (2012) Communication in the 21st Century
. ​Health Communication: From Theory to Practice, Second Edition.
. Tabak Selçuk Ruhi. (1999). Sağlık İletişimi. Literatür Yayıncılık.
• Okay Ayla (2014). Sağlık İletişimi. Derin Yayınları.
• Çınarlı İnci (2008). Sağlık İletişimi ve Medya .Nobel Yayın Dağıtım.

Diğer Kaynaklar: • Dersin sorumlusu tarafından belirlenen okumalar ve videolar.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Grup Projesi
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 5
Küçük Sınavlar 5 % 5
Sunum 1 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 10 50
Sunum / Seminer 1 1 1
Proje 1 20 20
Küçük Sınavlar 5 2 10
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 125