Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGE554
Ders İsmi: Gelişimsel Psikopatoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP ŞEBNEM KURT
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı çocukluk döneminde görülen gelişimsel psikopatoloji konularını genetik, biyolojik, bilişsel ve aile sistemleri modelleri eşliğinde tanımak ve müdahale metotlarını analiz etmektir. Gelişimde koruyucu ve risk faktörleri, normal ve patolojik gelişimi etkileyen faktörler, psikopatolojinin bağlamları (aile, okul, akran ilişkileri, stres ve kültür), erken çocukluk döneminde görülen duygusal ve davranışsal bozukluklar (bağlanma bozuklukları, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, şiddet, depresyon, madde bağımlılığı, yeme bozuklukları, çocuk istismarı ve travma bozuklukları).
Dersin İçeriği: Gelişimde koruyucu ve risk faktörleri, normal ve patolojik gelişimi etkileyen faktörler, psikopatolojinin bağlamları (aile, okul, akran ilişkileri, stres ve kültür), erken çocukluk döneminde görülen duygusal ve davranışsal bozukluklar (bağlanma bozuklukları, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, şiddet, depresyon, madde bağımlılığı, yeme bozuklukları, çocuk istismarı ve travma bozuklukları).

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çocuk psikopatolojisi üzerine temel kavramları tanımlar.
2) Ruh sağlığına yönelik risk faktörlerini tanımlayabilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Çocukluk döneminde görülen temel psikopatolojik özellikleri tanımlar
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanımı ve syllabus paylaşımı yok
2) • Gelişimsel Psikopatoloji Perspektifine Giriş sunumlar
3) • Gelişimsel Psikopatoloji Perspektifine Giriş sunumlar
4) Perspektifler, Teoriler ve Psikopatoloji sunumlar
5) • Gelişimde koruyucu ve risk faktörleri, normal ve patolojik gelişimi etkileyen faktörler, psikopatolojinin bağlamları (aile, okul, akran ilişkileri, stres ve kültür). sunumlar
6) • Öğrenci, gelişimsel psikopatoloji alanından seçtiği konusu ile ilgili güncel araştırma makalesine ilişkin tepki makalesi hazırlar ve sunar (Öğrenci sunumu) sunumlar
7) • Öğrenci, gelişimsel psikopatoloji alanından seçtiği konusu ile ilgili güncel araştırma makalesine ilişkin tepki makalesi hazırlar ve sunar (Öğrenci sunumu) sunumlar
8) • Öğrenci, gelişimsel psikopatoloji alanından seçtiği konusu ile ilgili güncel araştırma makalesine ilişkin tepki makalesi hazırlar ve sunar (Öğrenci sunumu) sunumlar
9) • Öğrenci, gelişimsel psikopatoloji alanından seçtiği konusu ile ilgili güncel araştırma makalesine ilişkin tepki makalesi hazırlar ve sunar (Öğrenci sunumu) sunumlar
10) • Öğrenci, gelişimsel psikopatoloji alanından seçtiği konusu ile ilgili güncel araştırma makalesine ilişkin tepki makalesi hazırlar ve sunar (Öğrenci sunumu) sunumlar
11) • Öğrencilere makale yazım süreci ile ilgili bilgi aktarımı yapılır. sunumlar
12) • Öğrenci OSB ve kaygı bozuklukları ile ilgili seminer formatında kapsamlı olarak inceleme yapar (Öğrenci sunumu) sunumlar
13) • Öğrenci özgül öğrenme bozukluğu ve bağlanma bozukluğu ile ilgili seminer formatında kapsamlı olarak inceleme yapar (Öğrenci sunumu) sunumlar
14) • Öğrenci bağımlılık ile ilgili seminer formatında kapsamlı olarak inceleme yapar (Öğrenci sunumu) sunumlar
15) • Öğrenci DEHB ile ilgili seminer formatında kapsamlı olarak inceleme yapar (Öğrenci sunumu) sunumlar
16) • Öğrenci TSSB ile ilgili seminer formatında kapsamlı olarak inceleme yapar (Öğrenci sunumu) sunumlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunumlar
Diğer Kaynaklar: Seçer, İ (ed.) (2020) Yaşam Boyu Gelişim ve Uyum Sorunları – Psikopatolojiyi Anlamak, Nobel Yay.
Çöpür, M. (2022) Çocuk Ruh Sağlığı. Nobel Yay.
Kurt, G. (ed.) (2020) Çocuk Ruh Sağlığı, Nobel Yay.
Kahraman, Ö. (ed.) (2023) Çocuk Psikolojisi ve Ruh Sağlığı. Nobel Yay.
Gelişimsel Psikopatoloji alanında güncel makaleler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar.
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. 5
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. 5
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. 5
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. 4
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. 3
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. 2
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. 2
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 1
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Rapor Yazma
Seminer
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Sunum / Seminer 16 48
Ödevler 16 48
Ara Sınavlar 1 15
Rapor Teslimi 16 16
Final 1 15
Toplam İş Yükü 232