IE267 System Dynamicsİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IE267
Ders İsmi: System Dynamics
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi PARMİS SHAH MALEKI
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi PARMİS SHAH MALEKI
Dr.Öğr.Üyesi GÜNSELİ GÖRÜR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Günümüzde doğrusal olmayan sistemlerin analizi ve daha iyi duruma getirilmesi klasik endüstri mühendisliği yöntemleri ile olanaksız olmaktadır. Gecikmeye sahip geri besleme sistemleri, karmaşık davranışlar gösterirler. Bu tip sistemler sistem dinamiği yaklaşımı ile analiz edilip yönetilebilirler. Sistemlerin performansını artırmayı hedefleyen endüstri mühendisleri, sistem dinamiğinden yararlanabilirler.
Dersin İçeriği: Sistem tanımı
Sistemler ve Karmaşık Sistemler
Simülasyon temelleri
MS EXCEL ile ayrık simülasyon
Sürekli simülasyon: Eylemdeki Sistem Dinamiği
Modelleme Süreci
Dinamik Sistemlerin Yapısı ve Davranışı
Nedensel Döngü Diyagramları
Stoklar ve Akışlar
VENSIM ile sürekli simülasyon

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dinamik sistemlerin özelliklerini sıralayabilir
2) Dinamik sistemleri analiz edebilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İş hayatında karşılaşılan problemlerin sistem modellemesi ile nasıl çözülebileceğini örneklerle açıklayabilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sistemin tanımını yapabilir
2) Farklı sistem türlerini listeleyebilir
3) Dinamik sistemleri nedensel ilişki ve döngüleri kullanarak modelleyebilir
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Oluşturulan modellerden sonuç çıkarabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1) Sistem tanımı Konunun okunması
2) Sistemler ve Karmaşık Sistemler
3) Simülasyon temelleri
4) Simülasyon temelleri (devamı)
5) MS EXCEL ile ayrık simülasyon
6) Sürekli simülasyon: Eylemdeki Sistem Dinamiği
7) Modelleme Süreci
8) Modelleme Süreci (devamı)
9) Ara Sınav
10) Dinamik Sistemlerin Yapısı ve Davranışı
11) Dinamik Sistemlerin Yapısı ve Davranışı
12) Nedensel Döngü Diyagramları
13) Stoklar ve Akışlar
14) Stoklar akışlar (devamı)
15) VENSIM ile sürekli simülasyon
16) Yıl Sonu Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Sterman, J. (2000). Business Dynamics: Systems Thinking and Modeling for a Complex World (Text and CD-ROM). Irwin/McGraw Hill. ISBN 0-07-238915X.
• Sistem Dinamikleri, Detay Yayıncılık, Ed. Bedii Çelik, Mehmet Erkenekli, Harun Şeşen, Mustafa Polat, 2011
Diğer Kaynaklar: • Lecture notes and slides

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

7

5

6

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. 4
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) 2
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 1
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. 3
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 10 % 15
Ara Sınavlar 2 % 35
Final 2 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ödevler 2 4 8
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 208