Yazılım Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CENG110
Ders İsmi: Discrete Structures
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. FERİT TOSKA
Dersi Veren(ler):
















Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, bilgisayar mühendisliğinin temeli olan ayrık matematik kavramlarını sistematik biçimde ele alır. Öğrencilere mantıksal akıl yürütme ve ispat teknikleri kazandırmanın yanı sıra; küme kuramı, ilişkiler ve fonksiyonlar, kombinatorik sayma yöntemleri, özyinelemeli diziler, grafik ve ağaç yapıları, Boolean cebri ve sonlu durum makineleri gibi konuları mühendislik problemlerine uygulama becerisi kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Ayrık Yapılar dersinin amacı, öğrencilere bilgisayar mühendisliğine has temel matematik altyapısını oluşturmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mantıksal önerme ve kanıt yöntemlerini (özellikle tümevarım ve çıkarımsal kanıtları) kullanarak bilgisayar mühendisliği problemlerini analiz eder ve çözümler.
2) Kümeler, ilişkiler ve fonksiyonlar gibi temel ayrık yapı kavramlarını kullanarak matematiksel modellere yönelik problemleri ifade eder ve çözümler.
3) Graf ve ağaç veri yapılarını kullanarak problemleri modellenebilir hale getirir; bu yapılar üzerinde temel grafik algoritmalarını (örneğin dolaşım, kapsama ağacı) uygular.
4) Boolean cebrini ve sonlu durum makinelerini kullanarak dijital mantık devreleri ve temel otomata ile ilgili problemleri çözer.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mantıksal önermeler, Boolean mantık giriş ve kanıt yöntemleri (tümevarım dahil). Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
2) Küme kuramı; küme işlemleri, ilişkiler ve fonksiyonlar. Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
3) Kombinatorik sayma prensipleri (permutasyon, kombinasyon, binom katsayısı) ve temel sayma teknikleri. Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
4) Matematiksel indüksiyon ve özyinelemeli diziler; rekürsif ilişkiler. Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
5) Grafik teorisine giriş (graf tanımı, kavramlar). Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
6) Graf algoritmaları – dolaşım ve arama yöntemleri (BFS, DFS vb.). Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
7) Ağaç yapıları ve çeşitleri (köklü ağaç, ikili ağaç vb.). Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
8) Kapsama ağaçları (spanning trees) ve temel grafik uygulamaları. Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
9) Ara Sınav
10) Boolean cebri (mantıksal cebir) ve mantık devreleri temel kavramları. Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
11) Cebirsel yapılar (Gruplar, yarıgruplar, halkalar) – ayrık matematikte uygulamaları. Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
12) Sonlu durum makineleri ve temel otomata kuramı (deterministik, nondeterministik otomatlar). Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
13) Ayrık matematik uygulamaları ve algoritmalarda örnekler (graf algoritmalarının uygulamaları vb.). Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
14) Dersin genel tekrarı, problem çözüm çalışmaları ve proje sunumları. Discrete Mathematics and Its Applications 4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Discrete Mathematics,
2nd Ed., Kenneth Ross & Charles Wright, Prentice Hall
Seymour Lipschutz, Marc Lipson, “Discrete Mathematics (Schaum’s Outlines)”
Diğer Kaynaklar: Discrete Mathematics and Its Applications
4th ed. Kenneth H. Rosen, McGraw-Hill.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
11) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
11) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Küçük Sınavlar 3 % 21
Ara Sınavlar 2 % 34
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Küçük Sınavlar 3 1 3
Ara Sınavlar 2 10 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 144