ME407 Mechanical Experimental Lab IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Makine Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ME407
Ders İsmi: Mechanical Experimental Lab II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 8
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ALPER TEZCAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi HAYRETTİN KARCI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu, iki sıralı bir sekansın ikincisidir. Mekanik Deney Laboratuvarı II dersinin amacı öğrencilere deneysel belirsizlik analizi, mekanik miktarlar (gerilim, yer değiştirme, hız), basınç, sıcaklık ve nem, sıvı akış hızı, sıvı hızı, sıvı seviyesi vb. ve ayrıca deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme, deneylerle ilgili rapor yazma ve deneysel bulgularını sunma.
Dersin İçeriği: Deneysel Belirsizlik Analizi.
Katı Mekanik Miktarların Ölçümü.
Basınç, Sıcaklık ve Nem Ölçümü.
Akışkan Akış Hızı, Akışkan Hızı, Akışkan Seviyesi ve Yanma Kirleticilerinin Ölçülmesi.
Ölçme Sistemlerinin Dinamik Davranışı.
Proje Sunumları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler deneysel belirsizlik analizi yapabileceklerdir.
2) Öğrenciler katı mekanik ölçümlerin nasıl yapılacağını öğreneceklerdir.
3) Öğrenciler basınç, sıcaklık ve nemi nasıl ölçeceklerini öğreneceklerdir.
4) Öğrenciler akışkan debisinin, akışkan hızının, sıvı seviyesinin ve yanma sonrası partiküllerinin nasıl ölçüleceğini öğreneceklerdir.
5) Öğrenciler ölçme sistemlerinin dinamik davranışlarını öğreneceklerdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler deney yapacaklar ve deney raporu yazacaklardır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin açıklanması. Giriş. yok
2) Belirsizliği tanımlayın. Deneysel belirsizlik analizi. Bölüm 7 Laboratuar 1: Laboratuar tesislerine giriş. Laboratuar gereksinimleri. Katı-mekanik miktarların ölçülmesi. Bölüm 8 Laboratuar 2: LED Anlatım ve tartışma yok
4) Katı-mekanik miktarları tanımlar. Katı-mekanik miktarların ölçülmesi. Bölüm 8 Anlatım ve tartışma Ödev 1: Problem çözme
5) Basınç, sıcaklık ve nem ölçüm sensörlerini tanımlar. Basınç, sıcaklık ve nemin ölçülmesi. Bölüm 9 Lab 4: Yakınlık sensörleri Anlatım, tartışma ve problem çözme Araştırma devam ve ödev üzerinde çalışmak 1
6) Basınç, sıcaklık ve nem ölçüm sensörlerini tanımlar. Basınç, sıcaklık ve nemin ölçülmesi. Bölüm 9 Lab 5: Termokupllar Anlatım ve tartışma yok
7) Sıvı ölçüm birimlerini tanımlar. Akışkan akış hızının, akışkan hızının, akışkan seviyesinin ve yanma kirleticilerinin ölçülmesi. Bölüm 10 Lab 6: Piezoelektrik etki Anlatım ve tartışma Proje: Seçilen bir sensör araması ve kullanıldığı çalışma prensibi, maliyeti, vb
8) Sıvı ölçüm birimlerini tanımlar. Akışkan akış hızının, akışkan hızının, akışkan seviyesinin ve yanma kirleticilerinin ölçülmesi. Bölüm 10 Lab 7: Yük Hücresi Anlatım ve problem çözme Ödev 2: Problem çözme
9) 1. Sınav Yok
10) Ölçüm sistemlerinin dinamik davranışını tanımlar. Ölçme sistemlerinin dinamik davranışı. Bölüm 11 Lab 8: Nem sensörü Anlatım ve tartışma yok
11) Ölçüm sistemlerinin dinamik davranışını tanımlar. Ölçme sistemlerinin dinamik davranışı. Bölüm 11 Lab 9: Ultrasonik sensör Anlatım ve tartışma yok
11) Ölçüm sistemlerinin dinamik davranışını tanımlar. Ölçme sistemlerinin dinamik davranışı. Bölüm 11 Lab 9: Ultrasonik sensör Anlatım ve tartışma yok
12) Ölçüm sistemlerinin dinamik davranışını tanımlar. Ölçme sistemlerinin dinamik davranışı. Bölüm 11 Lab 10: Hall Etkisi Anlatım, Sorun / Problem Çözme ve Tartışma Problem çözme
13) Proje sunumları. Öğrenci sunumları: Seçilen sensör uygulamasında kısa sunum deneylerin planlanması ve dokümantasyonu için kılavuz ilkeler. Fasıl 12 Anlatım ve tartışma yok
14) Proje sunumları. Öğrenci sunumları: Seçilen sensör uygulamasında kısa sunum deneylerin planlanması ve dokümantasyonu için kılavuz ilkeler. Fasıl 12 Anlatım ve tartışma yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: A.J. Wheeler and A.R. Ganji, Introduction to Engineering Experimentation, 3rd Edition, Pearson Education, 2010.
Diğer Kaynaklar: R.S. Figliola, and D.E. Beasley, Theory and Design for Mechanical Measurements, 5th Edition, Wiley, 2011.
E.O. Doebelin, Measurement Systems - Application and Design, 5th Edition, McGraw-Hill, 2004.
J.P. Holman, Experimental Methods for Engineers, 7th Edition, McGraw-Hill, 2010.
P.F. Dunn, Measurement and Data Analysis for Engineering and Science, 2nd Edition, Taylor&Francis/CRC Press, 2010.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık.
13) Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. 4
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) 3
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. 2
13) Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Laboratuvar
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 8 4 32
Uygulama 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 5 45
Proje 1 10 10
Ödevler 2 2 4
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 145