YMD413 Kriz Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD413
Ders İsmi: Kriz Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. DİNÇER KARACA
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. AHMET ZEKİ ORTA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı kişileri, şirketleri ve kurumları bir tehdit algısı olarak krizlerin, nasıl yönetilmesi gerektiğini anlatmaktır.
Dersin İçeriği: Krizler, sadece devletler için değil, şirketler ve çalışanlar için de yönetilmesi hassas olan bir süreçtir. Krizler iyi yönetilmediği sürece yıkımlara, iflaslara ve değer kayıplarına neden olur. Programının içeriği, adaylara dünün krizlerini, hataları ve bu hatalardan yola çıkılarak alınacak dersleri, krizlerin nasıl fırsata çevrileceğini ve krizlerin nasıl yönetilmesi gerektiğini katılımcılara aktarmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Krizi algılamayı ve fark etmeyi öğrenmek, Kriz dönemlerinde halkla ilişkiler uygulamalarını bilmek, Kriz ve boyutlarını ölçecek ve kavrayacak yeterlilik kazanmak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kriz koşullarında yürütme ve uygulama yapabilecek donanıma sahip olmak,Kriz koşullarında halkla ilişkiler etkinliklerini yürütmek,Proaktif bir kriz planı başlatabilmek, Bir krizi yönetebilmek ve etkilerini değerlendirmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Kriz yönetimiyle ilgili öncü kişi ve kurumlarla iletişim kurabilme, sorun ve sorularını yapıcı bir şekilde aktarabilme yetkinliği.
Öğrenme Yetkinliği
1) Kurumsal yönetimden bağımsız olarak kriz yönetimi iletişimini geliştirebilme, şematik açıklamalar yapabilme ve yaşam boyu öğrenme eylemini hayata nasıl geçirilmesi gerektiğine ilişkin yöntemleri uygulayabilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kriz Yönetimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, alanla ilgili etik, bilimsel değerlere uygun hareket etme ve karar alma.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Kriz yönetimi ve iletişimiyle ilgili olarak bağımsız çalışabilme inisiyatif geliştirebilme, önlemler konusunda senaryolar ve kaçış şemaları oluşturabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kaza, İhmal Ve Risk Nedir? Video: http://www.haberturk.com/video/haber/izle/bp-meksika-korfezi-petrol-felaketi/151429
2) Kriz Tanımları (Siyasi, Ekonomik, Şirketsel Ve Markasal): Kriz Nedir? / Krizin 5n 1 K’sı / İtibar Yönetimi / Marka, İtibar Ve Kriz / Marka İtibarı: Vaka Çalışması Firestone-Explorer Krizi / Şirketler Rüya Büyüsünü Neden Yitirir? Tüketici Markanın Yeni Sahibi Örnek Vaka: New Coke / Video: http://www.temelaksoy.com/krize-care-inovasyondur/
3) Kriz İletişimi Nasıl Yapılmalı? (Hatalar Ve Örnek Vakalar): Neden İletişim Yapıyoruz? / Rekabette Öne Geçmek Ve Şüpheleri Gidermek / Vaka Analizi: Sahte Rakı Krizi / Yükseliş ve Çöküş Neden Oluyor? / Teknolojinin Geleceği ve Moore Kanunu Video: http://www.haberturk.com/gundem/haber/1142715-develi-restaurantta-kezzap-dehseti
4) Gelecek Neden Kriz Yaratıyor? Geleceği Tahmin Etmek Neden Zordur / Stratejik Planlama Daha Yaratıcı Olabilir Mi?/ Strateji Geleceği Şekillendirmektir / Neden Bazı Tahminler Gerçekleşmez? / Şirketler Açısından Öngörülemeyen Krizler Vaka Analizi Mekap, Gırgır Süpürgeleri
5) Kriz Yönetimi Ve Kestirilemez İnsan Davranışları Zimbardo’nun Stanford Hapishane Deneyi, Tüketici Davranışı / Farklı Tüketici Kalıpları / Hatalar / Psikolojik ve Sosyo Kültürel Etkiler / Milgram Deneyi / Kriz Yönetimi ve Pazarlama / "Markaların Kara Kitabı"
6) Kriz ve Senaryolar: Krizlere Karşı Nasıl Hazırlıklı Olunur? / Krizin Kaynakları/ Kriz Türleri Nedir? / Kriz İletişimi Yönetimi / Krizin Evreleri Krizlerden Ders Çıkarmak: Petrol Şirketleri ve 'Nijer Deltası / Krizlerden Ders Çıkarmak: Petrol Şirketleri ve 'Nijer Deltası
7) Kriz Yönetimi İlkeleri: Başarılı Kriz Yönetimleri / Kurumsal İtibar Nedir? / Kurumsal İtibarın Yönetimi Nasıl Olmalı? / Yönetilemeyen İtibar ve Krizler İtibarı Tehdit Eder Vaka Analizi: Exxon Valdez kazası. Vaka Analizi: Boeing’in Başarılı Kriz Yönetimi.
8) Krizler ve Dönüşüm: Şirketlerde Yeni Yönetim Anlayışı ve Kar Tartışması / Kuşaklar ve Değişen Tüketici Tepkileri Yönetilemeyen Krizler (BP Meksika Örneği), Yetersiz kalan öngörüler, İnternet, Microsoft’un Öncelikleri Arasında Neden Yer Almadı?
9) Kriz Yönetimi Hakkında Her Şey: Krizin Yüzde 99’u iletişim, yüzde 1’i tekniktir /Kriz Planlamanın Püf noktaları Riskler ve Öngörüler: Toyota, Samsung, IBM, DEC ve Apple Örnekleri
10) Krizler Ve Yeni Tüketici Anlayışı Tüketici Dostu Şirketler ve Toyota Örneği / İsveç Saat Sanayine Japon Saldırısı / Krizlerin Fırsata Çevrilen Yüzü (Swatch’un Doğuşu), Cargill ve İtibarsızlık
11) Kriz Süreci Ve Değişen Liderler Anlayışı Lidere itaat ve Milgram Deneyi / Motorola’nın İflası.
12) Kriz Yönetimi Ve Belirsizlik Denetimsizlik ve İflas eden Enron Modeli, Dotcom Krizi, Sürdürülebilirlik ve Starbucks Modeli.
13) Kriz Yönetimi Ve Pr Çalışmaları: Şirketler ve Yerel Hatalar / Sosyal Sorumluluk / Kurumsal İtibar.
14) Kriz Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar: Zihinsel modelleme yöntemleri, Kriz engelleyici yaklaşımlar, Yeni itibar yönetimleri.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Arklan, Ü. ve Akdağ, M. (2014). Kriz Yönetimi: İletişimsel Temelde Çözüm Odaklı Stratejik Yaklaşımlar. Konya: Literatürk Academia.
Diğer Kaynaklar: Ders notları düzenli olarak power point sunumlar olarak paylaşılacaktır.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 128
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 176