Özel Eğitim Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÖZEP212
Ders İsmi: Özel Eğitim Kurumlarında Gözlem
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 4 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi BEYZA HİMMETOĞLU DAL
Öğr.Gör. KÜBRA İPÇİ ÇELİK
Prof. Dr. SÜLEYMAN NAZİF ERİPEK
Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇELİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Özel eğitim öğretmen adaylarının özel eğitim kurumları hakkında deneyim kazanmaları ve bu kurumları tanımaları için bu dersin konması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Özel eğitim hizmetlerinin sağlandığı resmi kurumlarda ve sınıflarda okul deneyimi kazanma; gözlem yapma; kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme; çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme; gözlemleri paylaşma ve tartışma; kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Özel eğitim kurumlarının yapısını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğretmenin okuldaki bir gününü gözlemler.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Özel eğitim gereksinimi olan öğrencileri hakkında nasıl gözlem yapacağını bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Özel eğitim hizmetlerinin sağlandığı resmi kurumlarda ve sınıflarda okul deneyimi kazanma .
2) Özel eğitim hizmetlerinin sağlandığı resmi kurumlarda ve sınıflarda okul deneyimi kazanma .
3) Özel eğitim hizmetlerinin sağlandığı resmi kurumlarda ve sınıflarda okul deneyimi kazanma .
4) Gözlem yapma; kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme .
5) Gözlem yapma; kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme .
6) Gözlem yapma; kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme .
7) çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme .
8) Çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme
9) Çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme .
10) Kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma
11) Kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma
12) Kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma .
13) Kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma .
14) Kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma .

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yalçıner M. Eğitimde Gözlem Ve Değerlendirme. Nobel Akademi Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Yalçıner M. Eğitimde Gözlem Ve Değerlendirme. Nobel Akademi Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma. 1
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 5
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar. 5
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. 5
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. 5
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir. 5
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. 4
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 5
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular. 5
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular. 5
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. 1
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 1
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 5
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 1
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. 4
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. 1
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 4 56
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 184