SOS507 Research Methods in SociologyIstanbul Okan UniversityDegree Programs Master of Arts in Social and Cultural Studies non-thesisGeneral Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational Qualifications
Master of Arts in Social and Cultural Studies non-thesis
Master TR-NQF-HE: Level 7 QF-EHEA: Second Cycle EQF-LLL: Level 7

General course introduction information

Course Code: SOS507
Course Name: Research Methods in Sociology
Course Semester: Fall
Course Credits:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 0 3 6
Language of instruction: TR
Course Requisites:
Does the Course Require Work Experience?: No
Type of course: Compulsory
Course Level:
Master TR-NQF-HE:7. Master`s Degree QF-EHEA:Second Cycle EQF-LLL:7. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Course Assistants:

Course Objective and Content

Course Objectives: The best way to learn qualitative methods in sociology is to implement them. Therefore, a significant part of this course is to conduct qualitative research and talk about research topics and questions.
Course Content: This course is designed as an introduction to the basic issues about the practices and problems of qualitative research methods including alternative methodological approaches in sociology.In this course, we will talk about non-positivist methodological approaches and analyzes. We will also consider ethical and political issues in social research.Participant observation, field research techniques, historical comparative analysis, focus group, interview techniques, content analysis, oral history analysis will be the main topics of the course.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Learn the social sciences methodology.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
1) Defend ethical and political issues in social research.
Learning Competence
1) Discuss qualitative data collection techniques.
2) Apply qualitative data collection techniques.
3) Build qualitative research design.
Field Specific Competence
1) Analyze qualitative data without software.
2) Computer-aided analysis of qualitative data with at least one program.
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Lesson Plan

Week Subject Related Preparation
1) Stages of Scientific Research Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
2) Determination of Research Problem Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
3) Research Techniques Used in Qualitative Method Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
4) In-depth interview Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
5) Observation Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
6) Focus Group Meeting Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
6) Focus Group Meeting Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
7) Life Story Interview and Oral History Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
8) Midterm Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
9) Case Study Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
10) Sample Selection in Qualitative Research Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
11) Data Collection and Evaluation of Students' Applied Research Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
12) Data Analysis and Evaluation of Students' Applied Research Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
13) Report Writing and Evaluation of Students' Applied Research Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
14) Evaluation of Students' Practical Research Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
15) Final Exam Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası. Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.

Sources

Course Notes / Textbooks: Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. İstanbul: Yayın Odası.
Neuman, W. L. (2010) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 2. İstanbul: Yayın Odası.
Kaptan, S. (1973) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
References: Araştırma yapılacak konu ile ilgili teori ve araştırma raporu okumaları
B. Kümbetoğlu, Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayınları, 2005.
K. F. Punch, Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Siyasal Kitapevi, Ankara, 2005.
Ş. C. Saruhan ve A. Özdemirci, Bilim, Felsefe ve Metodoloji: Araştırmada Yöntem Problemi ve Metodoloji, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2005.

Course-Program Learning Outcome Relationship

Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Outcomes
1) Learn which concepts and theories in sociology are used in production of knowledge and how the knowledge produced is grounded in social reality.
2) Learn which sociological approaches and methods of analysis are used in which sociological fields and areas of specialization, and present and publish the original findings from these analyses, both individually and in teams, in accordance with academic principles.
3) Discuss critically cause and effect relationships used in sociological perspectives; thereby formulate visions, aims and targets by identifying gaps in the existing knowledge in their areas of interest.
4) Analyze and determine the formation, the structure and future development of such institutions as family, state, education and religion critically and scientifically; and develop policy proposals for implementation.
5) Gain lifelong learning skills and competencies, use them in everyday life situations and professional contexts, and thereby develop, implement and manage projects, with socially responsible approaches.
6) Combine sociology with other social sciences such as psychology, philosophy and anthropology, employ interdisciplinary approaches, and thereby develop new conceptualizations and interpretations.
7) Learn to conduct sociological research by using both qualitative and quantitative methods, select the subject, develop a research question, formulate a theoretical framework with variables and hypotheses, prepare questionnaires, collect and analyze data from a sample, write a research report, and disseminate the findings in professional fields of interest within a social, cultural, and ethical framework.
8) Acquire skills and competencies for taking initiative in evaluating and changing norms while implementing decisions in social problem areas.
9) Pursue national and international publications and innovations and thereby find solutions to problems using qualitative and quantitative data and publish and disseminate best practices.
10) Know, contribute to, and participate in current sociological debates, and be ready to go ahead with a third cycle program.
11) Have unbiased attitudes towards the universality of social rights and social justice, value high standards of quality, respect cultural values, promote environmental protection, health and work safety at work, and be open to change.

Course - Learning Outcome Relationship

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Learn which concepts and theories in sociology are used in production of knowledge and how the knowledge produced is grounded in social reality.
2) Learn which sociological approaches and methods of analysis are used in which sociological fields and areas of specialization, and present and publish the original findings from these analyses, both individually and in teams, in accordance with academic principles.
3) Discuss critically cause and effect relationships used in sociological perspectives; thereby formulate visions, aims and targets by identifying gaps in the existing knowledge in their areas of interest.
4) Analyze and determine the formation, the structure and future development of such institutions as family, state, education and religion critically and scientifically; and develop policy proposals for implementation.
5) Gain lifelong learning skills and competencies, use them in everyday life situations and professional contexts, and thereby develop, implement and manage projects, with socially responsible approaches.
6) Combine sociology with other social sciences such as psychology, philosophy and anthropology, employ interdisciplinary approaches, and thereby develop new conceptualizations and interpretations.
7) Learn to conduct sociological research by using both qualitative and quantitative methods, select the subject, develop a research question, formulate a theoretical framework with variables and hypotheses, prepare questionnaires, collect and analyze data from a sample, write a research report, and disseminate the findings in professional fields of interest within a social, cultural, and ethical framework.
8) Acquire skills and competencies for taking initiative in evaluating and changing norms while implementing decisions in social problem areas.
9) Pursue national and international publications and innovations and thereby find solutions to problems using qualitative and quantitative data and publish and disseminate best practices.
10) Know, contribute to, and participate in current sociological debates, and be ready to go ahead with a third cycle program.
11) Have unbiased attitudes towards the universality of social rights and social justice, value high standards of quality, respect cultural values, promote environmental protection, health and work safety at work, and be open to change.

Learning Activity and Teaching Methods

Expression
Lesson
Q&A / Discussion

Assessment & Grading Methods and Criteria

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Final 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

Workload and ECTS Credit Grading

Activities Number of Activities Workload
Course Hours 14 42
Application 14 42
Presentations / Seminar 14 42
Homework Assignments 14 42
Quizzes 14 14
Midterms 1 1
Final 1 1
Total Workload 184