Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SOS528 | ||||||||
Ders İsmi: | Bilim ve Toplum Üzerine İleri Okumalar | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ESRA KÖTEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin temel amacı, öğrencilerin toplumsal değişmelere yol açan bilimsel ve teknolojik gelişmeleri tanıması ve bunları sosyal bilgiler dersinin öğretim programlarıyla ilişkilendirebilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | 1. Bilim, teknoloji ve sosyal değişme ile ilgili temel kavramlar, kuramsal yaklaşımlar 2. Bilim, teknoloji ve sosyal değişme arasındaki ilişkiler 3. İlkçağ Uygarlıklarında Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme 4. Ortaçağ’da Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme (Avrupa, Asya ve Amerika Kıtalarında 5. Ortaçağ’da Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme (Türk ve İslam Medeniyetlerinde) 6. Yeni ve Yakın Çağlarda Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme (Rönesans, Aydınlanma ve Endüstri Devrimi bağlamında) 7. I. ve II. Dünya Savaşları Arasında Dünyada Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme 8. II. Dünya Savaşı Sonrasında Dünyada Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme (Bilişim, İletişim ve Haberleşme Teknolojileri) 9. Siyasal sistem, siyasal kültür ve siyasal katılma davranışları 10. II. Dünya Savaşı Sonrasında Dünyada Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme (Nükleer Enerji, Uzay ve Havacılık Araştırmaları) 11. II. Dünya Savaşı Sonrasında Dünyada Yeni Savaş Teknolojileri ve Sosyal Değişme (Siber terörizm, psikolojik savaş teknikleri, biyolojik silahlar) 12. II. Dünya Savaşı Sonrasında Dünyada Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme (Tıp alanındaki gelişmeler ve nano-teknoloji) 13. Sosyal Bilgiler Müfredatı Bağlamında Bilim, teknoloji ve sosyal değişme |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon: Dersin amaç ve içeriği ile ilgili kaynakların açıklanması. | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
2) | Bilim ve teknoloji kavramları | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
3) | Bilimin doğası ve bilimsel süreçler | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
4) | Bilim ve teknolojinin toplumsal ve kültürel yaşam üzerindeki etkileri | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
5) | İlkçağda bilim ve teknoloji | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
6) | Ortaçağda bilim ve teknoloji | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
7) | Yeniçağda bilim ve teknoloji | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
8) | Yakınçağda bilim ve teknoloji | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
9) | Günümüzde bilim ve teknoloji | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
10) | Teknoloji kaynaklı toplumsal sorunlar | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
11) | I. ve II. Dünya Savaşları Arasında Dünyada Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
12) | II. Dünya Savaşı Sonrasında Dünyada Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme (Bilişim, İletişim ve Haberleşme Teknolojileri) | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
13) | Siyasal sistem, siyasal kültür ve siyasal katılma davranışları | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
14) | Sosyoloji Bağlamında Bilim, teknoloji ve sosyal değişmede güncel tartışmalar | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
Ders Notları / Kitaplar: | Habermas, J. (2003). İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim. İstanbul: YKY |
Diğer Kaynaklar: | Erdoğan, E. (2009). Aristoteles'ten Newton'a Paradigmatik Bilim Tarihi. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları Ata, B., Et al. (2008). Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme. Ankara: Pegem Yıldırım, C. (1983). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. | ||||||||||
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. | ||||||||||
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. | ||||||||||
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. | ||||||||||
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. | ||||||||||
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. | ||||||||||
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. | ||||||||||
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. | ||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | ||||||||||
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | ||||||||||
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. | 4 |
2) | Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. | 3 |
3) | Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. | 4 |
4) | Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. | 4 |
5) | Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. | 3 |
6) | Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. | 4 |
7) | Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. | 3 |
8) | Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. | 4 |
9) | Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 4 |
10) | Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | 4 |
11) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. | 4 |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 70 |
Final | 1 | 70 |
Toplam İş Yükü | 182 |