EKO102 Makro Ekonomiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri MühendisliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EKO102
Ders İsmi: Makro Ekonomi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA ÇİĞDEM ÇELİK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. FATMA ÇİĞDEM ÇELİK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Milli gelir hesapları; Klasik ve Keynesyen teoriler; ulusal tasarruflar; yatırım ve tüketim; ekonomik büyüme teorileri; ödemeler dengesi; döviz kuru sistemleri; ticaret ve finansal akışlar; para ve maliye politikası; enflasyon ve anti-enflasyon politikaları; Türkiye ve Dünya’dan örnekler; makroekonomik göstergeler.
Dersin İçeriği: Milli gelir hesapları; Klasik ve Keynesyen teoriler; ulusal tasarruflar; yatırım ve tüketim; ekonomik
büyüme teorileri; ödemeler dengesi; döviz kuru sistemleri; ticaret ve finansal akıĪlar; para ve maliye
politikası; enflasyon ve anti-enflasyon politikaları; Türkiye ve Dünya’dan örnekler; makroekonomik
göstergeler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel makro ekonomik kavramları tanımlar.
2) Makro ekonomik modelleri ve modellerden türetilen ekonomik politikaları değerlendirir
3) Genel ekonomi ile ilgili istatistikleri anlama ve değerlendirme konusunda konusunda ekonomik formasyon kazanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders içeriğini inceler. • Makroekonomi kavramını inceler. • Ders izlencesini inceler. • Temel makroekonomi kavramını tartışır. • Modern makroekonominin doğuşunu tartışır. YOK
2) • Milli gelir kavramını tanımlar. • Milli gelir ile ilgili temel kavramları inceler. • Ekonomik faaliyetin döngüsel akımını şema üzerinde gösterir. • Gayri safi yurt içi hasılayı ölçer. • Milli gelirin ölçülmesindeki güçlükleri tartışır. • Gayri safi yurt içi hasıla kavramını tanımlar. • Gayri safi milli hasıla kavramını tanımlar. • GSYIH’nın ölçülmesinde üretim yaklaşımını değerlendirir. • GSYIH’nın ölçülmesinde gelir yaklaşımını değerlendirir. • GSYIH’nın ölçülmesinde harcamalar yaklaşımını değerlendirir. • Milli geir ile ilgili önemli kavramları tanımlar. Ertek (2011), 13.ve 14. Bölümün okunması, ss.257-288.
3) • Temel makroekonomi sorunlarını tartışır. • Ekonomik büyüme sorununu değerlendirir. • Enflasyon sorununu değerlendirir. • İşsizlik sorununu değerlendirir. • İç ve dış borç sorununu değerlendirir. • Temel makroekonomi politika araçlarını değerlendrir. • Ekonomik büyümeyi tanımlar. • Ekonomik büyümenin ölçülmesini formüle eder. • Ekonomik dalgalanmaları tanır. • Enflasyonu tanımlar. • Enflasyonun ölçülmesini hesaplar. • Tüketici fiyat endeksi, üretici fiyat endeksi ve gayri safi yurt içi hasılatı deflatörünü tanımlar. • Enflasyonun ölçülmesinin ekonomideki önemini tartışır. • İşsizlik sorununun türlerini listeler. • Ekonomideki istihdam ve ücret düzeylerini belirler. • Bütçe açıkları ve iç borçları tanımlar. • Ödemeler dengesi ve dış borçları tanımlar. • Maliye politiakasını açıklar. • Para politikasını açıklar. • Dış ticaret ve döviz kuru politikalarını açıklar. Ertek (2011), 15. Bölümün okunması, ss.289-344.
4) • Gelir ve fiyat düzeyinin belirlenmesini değerlendirir. • Toplam talep – toplam arz (AD-AS) modelini gösterir. • Toplam talebi tanımlar. • Toplam arzı tanımlar. • Makro ekonomik dengeyi belirler. • Toplam talebin nelerden oluştuğunu belirtir. • Toplam talep eğrisini gösterir. • Toplam talepte değişmeye yol açan faktörleri listeler. • Toplam arz eğrilerini kıa dönem ve uzun olarak ayırır. • Uzun dönem toplam arzdaki değişmeleri değerlendirir. • Kısa dönem toplam arzdaki değişmeleri değerlendirir. • Ekonomide gelir ve fiyat düzeyinin belirlenmesini değerlendirir. • Ekonomide tam istihdam düzeyinde dengenin sağlanmasını gösterir. • Stagflasyon kavramını tanımlar. • Stagflasyon durumunda ekonominin ne şekilde dengeye geleceğini gösterir. Ertek (2011), 16. Bölümün okunması, ss.345-358.
5) • Toplam harcamaların gelir düzeyinin belirlenmesini değerlendirir. • Toplam gelir- toplam harcamalar (AI - AE) modelini gösterir. • Fiyatların katı (yapışkan) olduğu varsayımını açıklar. • Ekonomide planlanan toplam harcamaları değerlendirir. • Makro ekonomik dengeyi, toplam harcamaların gelir düzeyini belirlemesini değerlendirir. • Makroekonomik dengedeki değişmeleri tartışır. • Küresel ve bölgesel ekonomik krizleri tartışır. • Tüketim harcamalarını değerlendirir. • Ev halkının tüketim ve tasarruflarını belirleyen faktörleri listeler. • Tüketim ve tasarruf fonksiyonunu belirtir. • Yatırım harcamalarını değerlendirir. • Devlet (kamu) harcamalarını değerlendirir. • Net ihracat kavramını değerlendirir. • Çarpan ve hızlandıran kavramlarını tanımlar. Ertek (2011), 17. Bölümün okunması, ss.359-388.
6) • Kamu bütçesini tanımlar. • Daraltıcı ve genişletici maliye politkalarını tartışır. • Para kavramını tanımlar. • Paranın fonksiyonlarını listeler. • Para arzının farklı tanımlarını ayırt eder. • Bankacılık sisteminin değerlendirir. • Bankacılık sisteminde kaydi para yaratılmasını analiz eder. • Maliye politikası ve otonom vergiler varsayımı altında maliye politikasını değerlendirir. • Devlet harcamaları çarpanının yeni denge gelir düzeyini ne şekilde etkileyceğini formüle ederek değerlendirir. • Vergi çarpanının yeni denge gelir düzeyini ne şekilde etkileyceğini formüle ederek değerlendirir. • Denk bütçe çarpanı kavramını tanımlar. • Merkez bankasının fonksiyonlarını listeler. • Ticari bankalarının temel fonksiyonlarını değerlendirir. • Kalkınma ve yatırım bankalarının temek fonksiyonlarını değerlendirir. • Karşılık oranı kavramını tanımlar. Ertek (2011), 18. ve 19. Bölümlerin okunması, ss.389-412.
7) • Para teorisini tanır. • Değişim (mübadele) denkleminin açıklar. • Klasik görüş (miktar teorisinin) açıklar. • Keynesyen görüşü açıklar. • Çağdaş görüşü açıklar. • Faiz oranının belirlenmesini açıklar. • Parasalcıların para teorisini açıklar. • Faiz oranının belirlenmesinde klasik görüşü açıklar. • Ödünç verilebilir fonlar teorisini açıklar. • Keynese göre faiz oranının belirlenmesini açıklar. Ertek (2011), 20. Bölümün okunması, ss.413-429.
8) • Vize sınavı ile öğrenciler değerlendirilir. • Ekonomik faaliyetin döngüsel akımını şema üzerinde gösterir. • İşsizlik sorununu değerlendirir. • Temel makroekonomi politika araçlarını değerlendrir. • Toplam talep – toplam arz (AD-AS) modelini gösterir. • Makro ekonomik dengeyi belirler. • Ekonomide planlanan toplam harcamaları değerlendirir. • Daraltıcı ve genişletici maliye politkalarını tartışır • Vize sınavı • GSYIH’nın ölçülmesinde üretim yaklaşımını değerlendirir. • İşsizlik sorununun türlerini listeler. • Ekonomide gelir ve fiyat düzeyinin belirlenmesini değerlendirir. • Stagflasyon durumunda ekonominin ne şekilde dengeye geleceğini gösterir. • Çarpan ve hızlandıran kavramlarını tanımlar. • Denk bütçe çarpanı kavramını tanımlar. Ertek (2011), 21. Bölümün okunması, ss.429-456.
9) • Para politikasını tanır. • Para politikasının araçlarını listeler. • Para politikasının ekonomi üzerindeki etksini tartışır. • Para politikası araçlarından karşılık oranını (ihtiyat oranı) açıklar. • Para politikası araçlarından reeskont oranını açıklar. • Para politikası araçlarından açık piyasa işlemlerini açıklar. • Para politikası araçlarından disponiiliteyi açıklar. • Para politikası araçlarından ithalat teminat oranını açıklar. • Para politikasının ekonomi üzerindeki etksini keynesyen görüş çerçevesinde tartışır. • Para politikasının ekonomi üzerindeki etksini parasalcı görüş çerçevesinde tartışır. YOK
10) Enflasyon kavramını tanımlar. • Nedenlerine göre enflasyon çeşitlerini listeler. • Enflasyonun ekonomi üzerindeki etkilerinin sınıflandırır. • Enflasyon ile işsizlik arasındaki ilişikiyi inceler. • Kısa dönem Phillips eğrisinin değerlendirmesini yapar. • Uzun dönem Phillips eğrisinin değerlendirmesini yapar. • Enflasyonla mücadele politikalarını tartışır. • Talep anflasyonunu tanımlar. • Maliyet enflasyonunu tanımlar. • Enflasyon beklentisini değerlendirir. • Enflasyonun gelir dağılımı üzerindeki etkisini inceler. • Enflasyonun büyüme üzerindeki etkisini inceler. • Enflasyonun dış ticaret üzerindeki etkisini inceler. • Enflasyonun kaynak tahsisi üzerindeki etkisini inceler. • Enflasyonun toplumal etkilerini inceler. Ertek (2011), 21. Bölümün okunması, ss.435-456.
11) • Uluslararası ticaret kavramını tanır. • Ülkelerin neden ticaret yaptılarını tartışır. • Uluslararası ticaret teorilerini listeler. • Dış ticareti kısıtlayıcı uygulamaları listeler. • Dış ticaret lısıtlamaları lehinde ve aleyindeki görüşleri tartışır. • Mutlak üstünlük teorisini açıklar. • Karşılaştırmalı üstünlük teorisini açıklar. • Heckscher – Ohlin (faktör donanımı) teorisini açıklar. • Uluslararası ticaretin dğer bazı teorilerinden daha fazla rekabati açıklar. • Uluslararası ticaretin dğer bazı teorilerinden ölçek ekonomilerşnden daha fazla yararlanmayı açıklar. • Uluslararası ticaretin diğer bazı teorilerinden daha fazla mal ve hizmet çeşidini açıklar. • Dış ticareti kısıtlayıcı uygulamalardan gümrük tarifelerini inceler. • Dış ticareti kısıtlayıcı uygulamalardan ithalat kotalarını inceler. • Dış ticareti kısıtlayıcı uygulamaları ithalat yasaklarını inceler. • Dış ticareti kısıtlayıcı uygulamaları diğer kısıtlatıcı uygulamaları inceler. Ertek (2011), 22. Bölümün okunması, ss.457473.
12) • Dış ticaretin serbestleşrilimesi çabalarını açıklar. • Dış ticaretin serbestleşrilimesi çabalarını uluslararası ve bölgesel düzeyde inceler. • Dış ticaretin serbestleşrilimesi çabalarının uluslararası düzeydeki gelişmelerinden “Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması”nı (GATT) inceler. • Dış ticaretin serbestleşrilimesi çabalarının uluslararası düzeydeki gelişmelerinden “Dünya Ticaret Örgütü”nü inceler. • Dış ticaretin serbestleşrilimesi çabalarının bölgesel düzeydeki gelişmelerinden “Tercihli Ticaret Anlaşması”nı inceler. • Dış ticaretin serbestleşrilimesi çabalarının bölgesel düzeydeki gelişmelerinden “Serbest Ticaret Bölgesi”ni inceler. • Dış ticaretin serbestleşrilimesi çabalarının bölgesel düzeydeki gelişmelerinden “Gümrük Birliği”ni inceler. • Dış ticaretin serbestleşrilimesi çabalarının bölgesel düzeydeki gelişmelerinden “Orta Pazar”ı inceler. • Dış ticaretin serbestleşrilimesi çabalarının bölgesel düzeydeki gelişmelerinden “Ekonomik Birlik”i inceler. • Dış ticaretin serbestleşrilimesi çabalarının bölgesel düzeydeki gelişmelerinden Tercihli Ticaret Anlaşmasını inceler. • Dış ticaretin serbestleşrilimesi çabalarının bölgesel düzeydeki diğer gelişmeleri inceler. Ertek (2011), 22. Bölümün okunması, ss.473-4876.
13) • Uluslararası finansı tanır. • Dış ödemeler dengesini (dış ödemeler bilançosunu) inceler. • Dış ödemeler bilançosunun kalemlerini sınıflandırır. • Döviz kavramını tanır. • Reel döviz kuru ile dış ticaret arasındaki ilişkiyi değerlendirir. • Döviz kavramını tanımlar. • Döviz piyasası kavramını tanımlar. • Döviz kurunun belirlenmesini değerlendirir. • Döviz kurundaki değişmeleri sınıflandırır. • Döviz talebindeki değişmeleri analiz eder. • Döviz arzındaki değişmeleri analiz eder. • Denge döviz kurundaki değişmeleri analiz eder. • Reel döviz kuru kavramını tanımlar. • İthalat ve ihracat fonksiyonlarını inceler. • Reel döviz kurunun dış ticaret üzerindeki uzun dönem etkisini tartışır. Ertek (2011), 23. Bölümün okunması, ss.487-538.
14) • Ekonomik büyüme kavramını tanımlar. • Ekonomik kalkınma kavramını tanımlar. • Ekonomik büyümeyi belirleyen faktörleri listeler. • Harrod – Domar büyüme modelini analiz eder. • Ekonomik kalkınmayı tamamlamamış gelişmekte olan ülkelerin ortak özelliklerini tartışır. • Beşeri (insani) gelişmişlik düzeyi belirlemek için kullanılan ölçütleri analiz eder. • Ekonomik büyüme ve ekonomik kalkınma kavramları arasındaki farkı tartışır. • Ekonomik büyümeyi belirleyen faktörlerden emek faktöründeki artışları değerlendirir. • Ekonomik büyümeyi belirleyen faktörlerden fiziksel sermaye artışlarını değerlendirir. • Ekonomik büyümeyi belirleyen faktörlerden doğal kaynakların geliştirilmesini değerlendirir. • Ekonomik büyümeyi belirleyen faktörlerden girişimciliği değerlendirir. • Ekonomik büyümeyi belirleyen faktörlerden teknolojideki gelişmeleri değerlendirir. Ertek (2011), 24. Bölümün okunması, ss.539-557.
15) • Final sınavı ile öğrenciler değerlendirilir. Final sınavına yönelik çalışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof.Dr.Tümay ERTEK
Beta Yayınevi, 3. Baskı 2011
ISBN : 978-975-295-983-5
Temel Ekonomi Notları Prof.Dr.Fatma Çiğdem Çelik
Diğer Kaynaklar: Prof.Dr.Tümay ERTEK
Beta Yayınevi, 3. Baskı 2011
ISBN : 978-975-295-983-5
Temel Ekonomi Notları Prof.Dr.Fatma Çiğdem Çelik

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. 1
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) 2
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 5
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. 5
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 120
Ara Juri 1 12
Final 1 15
Toplam İş Yükü 195