Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı; iletişim, dil ve konuşma süreçleri, iletişim- dil ve konuşma bozukluklarının klinik ve eğitsel açıdan sınıflandırılması, nedenleri, türleri ve niteliklerini bilmek; dil bozuklukları, fonoloji-artikülasyon bozuklukları, kekemelik, işitme engelliler, ses bozuklukları, nörojenik iletişim bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak; farklı disiplinlerle işbirliği yapmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Dil nedir? Ögeleri, biçimi ve özellikleri nelerdir?,Konuşma nedir? Seslerin üretimindeki işlemler ve konuşma seslerinin oluşumunda yer alan organlar nelerdir?,Gecikmiş Dil ve Konuşma / Genel Bilgi,Otizm/ Genel Bilgi,Otizm,Ses bozuklukları/ Genel Bilgi,Ses Bozuklukları ,Konuşma Sesi Bozuklukları/ Genel Bilgi,Afazi/ Genel Bilgi,Afazi,Akıcılık Bozuklukları/ Kekemelik ve Hızlı Bozuk Konuşma. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanıtımı , iletişim – dil ve konuşma bağıntısı. |
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
2) |
Normal gelişim gösteren çocuklarda dil ve konuşma gelişimi. |
Sunum ve makaleler. |
3) |
Dil gelişim kuramları, dil gelişimine biyolojik ve çevresel etkiler. |
Sunum ve makaleler. |
4) |
Çocukluk çağı dil bozuklukları; Gelişimsel Dil Bozukluğu , Sosyal İletişim Bozukluğu. |
Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak. |
5) |
Çocukluk çağı dil bozuklukları; Zihinsel Yetersizlik, Otizm Spektrum Bozukluğu |
Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak. |
6) |
Çocukluk çağı dil bozuklukları; Öğrenme Bozuklukları, Beyin Hasarları ve Diğer Dil Bozuklukları. |
Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak. |
7) |
VİZE. |
|
8) |
Çocukluk çağında konuşma gelişimi. |
Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
9) |
Konuşma bozukluklarının sınıflandırılması ve nedenleri. |
Sunum ve makaleler. |
10) |
Konuşma bozukluklarının sınıflandırılması.
Akıcılık bozuklukları: Kekemelik |
Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak. |
11) |
Yutma bozuklukları: Çocuklarda disfaji. |
Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak. |
12) |
Çocuklarda işitme kaybı ve işitme bozuklukları. |
Sunum ve makaleler. |
13) |
İletişim , dil ve konuşma bozukluklarında değerlendirme. |
Sunum ve makaleler. |
14) |
Öğrenci Sunumları. |
Sunumlar. |
14) |
Öğrenci Sunumları. |
Sunumlar. |
15) |
Öğrenci Sunumları. |
Sunumlar. |
16) |
FİNAL |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Sunum ve makaleler. |
Diğer Kaynaklar: |
Robert E. Owens, Kimberly A. Farinella (2021) İletişim Bozukluklarına Giriş, Mirket Yayınları.
Funda Acarlar, Özlem Dİken (2019). Yetersizliği Olan Bireylerin Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi, Pegem Akademi.
Barış Korkmaz, 2005. Dil ve Beyin & Çocuklarda Dil ve Konuşma Bozuklukları, Yüce Yayınları.
Turan, F., & Ökçün-Akçamuş, M. Ç. (2013). Otistik spektrum bozukluğu olan çocuklarda taklit becerileri ve taklidin alıcı-ifade edici dil gelişimi ile ilişkilerinin incelenmesi. Türk Psikiyatri Dergisi, 24(2), 111-116.
Işıtan, S., & Turan, F. (2014). ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE BİR ANLATI ANALİZİ YAKLAŞIMI OLARAK ÖYKÜ ANLATIMI. BAŞ EDİTÖR, 105. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. |
5 |
2) |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. |
5 |
3) |
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. |
5 |
4) |
Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. |
3 |
5) |
Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. |
5 |
6) |
Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. |
4 |
7) |
Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. |
3 |
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. |
1 |
9) |
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. |
1 |
10) |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir |
4 |
11) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
5 |
12) |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
5 |