Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PTR442
Ders İsmi: Rehabilitation in Movement Disorders
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. YILDIZ YÜCEL KARACAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, hareket bozukluklarına neden olan nörolojik, kas-iskelet sistemi ve diğer ilgili hastalıkların fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemleriyle değerlendirilmesi, tedavi planının oluşturulması ve uygulanmasını öğretmeyi amaçlar. Öğrencilere hareket bozukluğu olan bireylerin yaşam kalitesini artırmak için kanıta dayalı rehabilitasyon yaklaşımlarını anlama, analiz etme ve uygulama becerisi kazandırmak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, hareket bozukluklarının temel nedenlerini, nörolojik ve kas-iskelet sistemi kaynaklı bozuklukları ve bu bozuklukların fizyoterapi yaklaşımlarıyla nasıl ele alınacağını kapsamaktadır. Ders kapsamında:

Hareket bozukluklarının fizyopatolojisi,
Parkinson hastalığı, serebral palsi, ataksiler ve diğer nörolojik hareket bozukluklarının değerlendirilmesi,
Kas-iskelet sistemi hastalıkları ve postüral bozukluklarda rehabilitasyon yöntemleri,
Güncel kanıta dayalı rehabilitasyon tekniklerinin kullanımı,
Tedavi planlama, uygulama ve sonuçların değerlendirilmesi,
Multidisipliner ekip çalışmasının önemi ve hasta merkezli yaklaşım,
konuları ele alınmaktadır. Ders, teorik bilgi ile birlikte vaka çalışmaları ve uygulamalı eğitimlerle desteklenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hareket bozukluklarının fizyopatolojisini anlama ve sınıflandırma becerisi kazanır.
2) Nörolojik ve kas-iskelet sistemi temelli hareket bozukluklarını değerlendirme yetisi geliştirir.
3) Hareket bozuklukları için kanıta dayalı rehabilitasyon yaklaşımlarını planlama ve uygulama becerisi kazanır.
4) Robotik rehabilitasyon, sanal gerçeklik ve diğer teknolojik uygulamaların kullanımını öğrenir.
5) Hastaların günlük yaşam aktivitelerine entegrasyonuna yönelik müdahale yöntemlerini geliştirme yetisi kazanır.
6) Multidisipliner ekip çalışmasının önemini kavrar ve hasta merkezli yaklaşımlar geliştirme becerisi edinir.
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında etik ilkelere uygun uygulamalar yapar.
8) Hareket bozukluklarının tedavisinde kullanılan ortez ve yardımcı cihazların seçimi ve kullanımına hakim olur.
9) Klinik vaka analizleri ve kanıta dayalı uygulamalarla tedavi sonuçlarını değerlendirme becerisi kazanır.
10) Postüral bozuklukları değerlendirme ve tedavi etme yöntemlerini öğrenir.
11) Hareket bozukluğu olan bireylerin yaşam kalitesini artırmaya yönelik rehabilitasyon hedefleri belirler.
12) Bilimsel literatür tarama, analiz yapma ve yeni bilgilerle klinik uygulamaları birleştirme becerisi geliştirir.
13) Öğrenci projeleri ve vaka çalışmaları aracılığıyla problem çözme ve analitik düşünme yetisi kazanır.
14) Hareket bozukluklarının rehabilitasyonunda yenilikçi yaklaşımlara açık olma ve mesleki gelişimi sürdürme bilinci kazanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hareket bozukluklarının tanımı, sınıflandırılması ve genel rehabilitasyon prensipleri. "Motor Control: Translating Research into Clinical Practice" kitabının 1. bölümü.
2) Motor kontrol teorileri ve motor öğrenmenin rehabilitasyondaki rolü. Shumway-Cook & Woollacott'ın motor kontrol teorileri üzerine ilgili bölümü.
3) Beyin, omurilik ve periferik sinirlerin hareket üzerindeki etkisi. Berkowitz'in "Clinical Neurology and Neuroanatomy" kitabından nöroanatomik lokalizasyon bölümü.
4) Parkinson hastalığında fizyoterapi yaklaşımları. Jankovic & Tolosa'nın Parkinson hastalığı ile ilgili bölümü.
5) Çocuklarda görülen hareket bozukluklarında rehabilitasyon yöntemleri. "Handbook of Neurological Rehabilitation" kitabının serebral palsi bölümü.
6) Denge ve koordinasyon bozukluklarının yönetimi. Selzer ve arkadaşlarının "Neurological Rehabilitation" kitabındaki ilgili bölümü.
7) Kas zayıflıkları, deformiteler ve postüral bozukluklarda rehabilitasyon. Dalkılınç & Sarı'nın "Kas-İskelet Sistemi Rehabilitasyonu" kitabı.
8) Sınav haftası Sınav haftası
9) Hareket bozukluklarında ortez ve yardımcı cihazların kullanımı. "Braddom's Physical Medicine and Rehabilitation" kitabının yardımcı cihazlar bölümü. .
10) Robotik rehabilitasyon, sanal gerçeklik ve dijital uygulamalar. Güncel bilimsel makaleler ve "Neurological Rehabilitation" kitabından ilgili bölüm.
11) Postür bozukluklarının değerlendirilmesi ve rehabilitasyonu. Hülya Kayıhan'ın "Postüral Bozukluklar ve Rehabilitasyonu" kitabı.
12) Multidisipliner ekip çalışmasının önemi ve hasta merkezli yaklaşımlar. "Handbook of Neurological Rehabilitation" kitabından multidisipliner yaklaşım bölümü.
13) Hareket bozukluğu olan bireylerin günlük yaşam aktivitelerine entegrasyonu. Güncel vaka çalışmaları ve literatür taramaları.
14) Kanıta dayalı fizyoterapi yaklaşımlarının uygulanması. Güncel bilimsel makalelerin taranması.
15) Vaka sunumları, öğrenci projelerinin paylaşılması ve genel değerlendirme. Ders boyunca yapılan çalışmalardan derlenen vaka raporları.
16) Final sınavı Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Selzer, M., Clarke, S., Cohen, L., Duncan, P., & Bretzner, F. (Eds.). (Yayın yılı). Neurological rehabilitation (7th ed.). Elsevier.

Bhidayasiri, R., & Tarsy, D. (2012). Movement disorders: A video atlas. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-0615-2

Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (5th ed.). Wolters Kluwer.

Cifu, D. X. (Ed.). (2020). Braddom's physical medicine and rehabilitation (6th ed.). Elsevier.

Berkowitz, A. L. (2017). Clinical neurology and neuroanatomy: A localization-based approach. McGraw Hill.

Greenwood, R., Barnes, M., Playford, D., & Ward, A. M. (Eds.). (2003). Handbook of neurological rehabilitation. Psychology Press.

Jankovic, J., & Tolosa, E. (Eds.). (2015). Parkinson’s disease and movement disorders (6th ed.). Wolters Kluwer.
Diğer Kaynaklar: Selzer, M., Clarke, S., Cohen, L., Duncan, P., & Bretzner, F. (Eds.). (Yayın yılı). Neurological rehabilitation (7th ed.). Elsevier.

Bhidayasiri, R., & Tarsy, D. (2012). Movement disorders: A video atlas. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-0615-2

Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (5th ed.). Wolters Kluwer.

Cifu, D. X. (Ed.). (2020). Braddom's physical medicine and rehabilitation (6th ed.). Elsevier.

Berkowitz, A. L. (2017). Clinical neurology and neuroanatomy: A localization-based approach. McGraw Hill.

Greenwood, R., Barnes, M., Playford, D., & Ward, A. M. (Eds.). (2003). Handbook of neurological rehabilitation. Psychology Press.

Jankovic, J., & Tolosa, E. (Eds.). (2015). Parkinson’s disease and movement disorders (6th ed.). Wolters Kluwer.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi meslek bilgisi, temel tıp bilimleri bilgisi, hastalıklara ait klinik bilgilere ve yabancı dil bilgisine sahiptir.
2) Hasta ve sağlıklı kişilerin sağlıklarını korumak, geliştirmek ve fonksiyonel açıdan en iyi düzeye erişmelerini sağlamak için fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme yöntemlerini kullanır ve kanıta dayalı çözüm önerilerinde bulunur
3) Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumlulukları belirler, mesleki etik, ilke ve standartlara uygun davranır.
4) Doğuştan ya da sonradan kazanılmış bedensel, zihinsel, duyusal veya çoklu yetersizlikleri olan bireyleri fizyoterapi ve rehabilitasyon açısından değerlendirir, bireyselleştirilmiş ve kanıta dayalı fizyoterapi ve rehabilitasyon programlarını planlar ve uygular.
5) Koruyucu rehabilitasyon hizmetleri kapsamında görev alır, sağlıklı bireylerin yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar yapar.
6) Rehabilitasyon ekibinde aktif ve etkin rol alır.
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon birimlerinde liderlik ve yöneticilik yapar.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında bilişim ve iletişim teknolojilerini en iyi şekilde kullanır.
9) Hayat boyu öğrenme ve kendini geliştirmeye duyarlı olup fizyoterapi ve rehabilitasyon biliminin gelişimine katkıda bulunur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi meslek bilgisi, temel tıp bilimleri bilgisi, hastalıklara ait klinik bilgilere ve yabancı dil bilgisine sahiptir.
2) Hasta ve sağlıklı kişilerin sağlıklarını korumak, geliştirmek ve fonksiyonel açıdan en iyi düzeye erişmelerini sağlamak için fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme yöntemlerini kullanır ve kanıta dayalı çözüm önerilerinde bulunur
3) Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumlulukları belirler, mesleki etik, ilke ve standartlara uygun davranır.
4) Doğuştan ya da sonradan kazanılmış bedensel, zihinsel, duyusal veya çoklu yetersizlikleri olan bireyleri fizyoterapi ve rehabilitasyon açısından değerlendirir, bireyselleştirilmiş ve kanıta dayalı fizyoterapi ve rehabilitasyon programlarını planlar ve uygular.
5) Koruyucu rehabilitasyon hizmetleri kapsamında görev alır, sağlıklı bireylerin yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar yapar.
6) Rehabilitasyon ekibinde aktif ve etkin rol alır.
7) Fizyoterapi ve rehabilitasyon birimlerinde liderlik ve yöneticilik yapar.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında bilişim ve iletişim teknolojilerini en iyi şekilde kullanır.
9) Hayat boyu öğrenme ve kendini geliştirmeye duyarlı olup fizyoterapi ve rehabilitasyon biliminin gelişimine katkıda bulunur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 58