Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MİMBS261 | ||||||||
Ders İsmi: | İstanbul | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİÇEK ÜNAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, İstanbul şehrinin mimari gelişimini önemli farklı tarihsel dönemlerde kronolojik olarak incelemektedir: Tarih Öncesi, koloni Dönemi Bizans'ı, Konstantin ile Roma İmparatorluğu'nun başkenti, Iustinianos döneminde Doğu Roma İmparatorluğu'nun başkenti, Orta Çağ Konstantinopolis'i, Haçlı Seferleri ile Latin İstilası, Erken, Klasik ve Geç Osmanlı Dönemi, Batılılaşma ve Cumhuriyet Dönemi. |
Dersin İçeriği: | İstanbul'un tarihsel süreçte geçirdiği değişimleri ve gelişimleri ortaya koyan yapılar üzerinden kentin tarihsel katmanları tanıtılmaktadır. Bunun yanında İstanbul'un tarihini ve kentsel gelişimini etkileyen önemli olaylar aktarılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin konularının tanıtımı | Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul |
2) | İstanbul’da ilk yerleşimler Bizantion | Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul |
3) | Konstantinopolis ve Erken Bizans dönemi | Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul |
3) | Konstantinopolis ve Erken Bizans dönemi | Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul |
4) | Orta ve Geç Bizans dönemi Latin istilası | Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul |
5) | İstanbul’un surları İstanbul’un fethi Fetih sonrası İstanbul | Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul |
6) | Mimar Sinan dönemi İstanbul’u | Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul |
7) | Lale Devri ve Batılılaşma hareketleri 19. yüzyıl İstanbul’u | Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul Çelik, Z. (2015). 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul Dethier, P. A. (1993). Boğaziçi ve İstanbul: 19. Yüzyıl sonu Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul |
8) | İstanbul’da afetler ve şehir üzerindeki etkileri Yabancı seyyahların gözünden İstanbul | Goytisolo, J. (2002). Osmanlı’nın İstanbulu Kolektif. (2021). 19. - 20. Yüzyıl Yabancı Seyyahların Gözünden İstanbul Le Corbusier. (2009). Şark Seyahati-İstanbul 1911 Küçükalioğlu Özkılıç, S. (2015). 1894 Depremi ve İstanbul Mazlum, D. (2011). 1766 İstanbul Depremi Belgeler Işığında Yapı Onarımları |
9) | Sunum haftası | |
10) | Sunum haftası | |
11) | Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Dönemi İstanbul’u | Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul Le Corbusier. (2009). Şark Seyahati-İstanbul 1911 |
12) | İstanbul ile ilişkili sanatsal üretimler | Yılmaz, A. (Director). (1966). Ahh Güzel İstanbul [Video recording]. |
13) | Saha gezisi İstanbul’un günümüzdeki sınırları, gelişim alanları ve güncel sorunları | Çeçener, B. (1995). İstanbul’un Kültür ve İmar Sorunları |
14) | Saha gezisi UNECSO Dünya Mirası Listesi ve İstanbul İstanbul’un korunması | Ahunbay, Z. (Ed.). (2020). Dünya Mirası İstanbul |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları |
Diğer Kaynaklar: | Ahunbay, Z. (2011). İstanbul’da Kentsel Mimari. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Ahunbay, Z. (Ed.). (2020). Dünya Mirası İstanbul. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. Cezar, M. (2002). Osmanlı Başkenti İstanbul. Eğitim Kültür ve Araştırma Vakfı. Çeçener, B. (1995). İstanbul’un Kültür ve İmar Sorunları. TMMOB Mimarlar Odası İztanbul Büyükkent Şubesi. Çelik, Z. (2015). 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Çelik, Z. (1993). The Remaking of Istanbul: Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century. University of California Press. Dethier, P. A. (1993). Boğaziçi ve İstanbul: 19. Yüzyıl sonu. Eren Yayıncılık. Genç, M., & Mazak, M. (Ed.). (2000). İstanbul Depremleri Fotoğraf ve Belgelerde 1894 Depremi. İGDAŞ. Goytisolo, J. (2002). Osmanlı’nın İstanbulu. Yapı Kredi Yayınları. Kolektif. (2021). 19. - 20. Yüzyıl Yabancı Seyyahların Gözünden İstanbul. Kültür A.Ş. Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi-Bizantion Konstantinopolis İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Kuban, D. (2010). Istanbul An Urban History - Byzantion Constantinopolis Istanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Küçükalioğlu Özkılıç, S. (2015). 1894 Depremi ve İstanbul. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Le Corbusier. (2009). Şark Seyahati-İstanbul 1911. Türkiye İş Bankası kültür Yayınları. Le Corbusier. (2007). Journey to the East. The MIT Press. Mantran, R. (2023). İstanbul Tarihi (6. bs). İletişim Yayınları. Mantran, R. (1996). Histoire d’Istanbul. FAYARD. Mazlum, D. (2011). 1766 İstanbul Depremi Belgeler Işığında Yapı Onarımları. İstanbul Araştırmaları Enstitüsü. Müller-Wiener, W. (2001). İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası. Yapı Kredi Yayınları. Yılmaz, A. (Direktör). (1966). Ahh Güzel İstanbul [Video recording]. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Ders | |
Proje Hazırlama |
Bireysel Proje | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 35 |
Projeler | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | 52 |
Sunum / Seminer | 1 | 8 | 8 |
Proje | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 120 |