Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMBS265
Ders İsmi: Tarihi Peyzajlar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZGÜN ARIN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders kapsamında, tarihi bahçeler, mimari bileşenleri (bahçe içindeki tarihi yapı ve bahçe unsurları) ve üzerine kurulduğu kentler bağlamında farklı kültürler ve yaşam tarzları arasında yorum yapabilme yeteneğinin kazandırılması amaçlanmaktadır. Bu hedef doğrultusunda ders süreci literatür taraması, öğrenci sunumları ve farklı bahçe tipolojilerini inceleyen tarihi bahçelere yapılan gezilerden oluşmaktadır
Dersin İçeriği: Bu derste peyzaj mimarlığı disiplininin önemli alt kategorilerinden biri olan tarihi peyzajlar “şehir”, “mimari” ve “bahçe tasarımı” konu üçlemesi içerisinde incelenmektedir. Ders, bahçelerin tarih boyunca Doğu ve Batı kültürleri perspektifinden incelenmesine odaklanmaktadır. Bu bağlamda tarihi bahçeler, ilgili mimari yapıları ve üzerine kuruldukları kentle birlikte incelenerek, değişim/dönüşüm süreçleri mevcut durumlarına değinilerek ortaya konulmaktadır. Ayrıca bahçelerin sürdürülebilirliği bilincinin canlandırılması amacıyla, insan-doğa ilişkisinin bir yansıması olan "kültürel peyzajlar", tarihi bahçeler bağlamında kültürel mirasın korunmasına yönelik olarak ele alınmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Tarihi yerleşimleri kültürel, sosyal ve fiziksel açıdan yorumlayabilme becerisinin kazanılması
2) Mimari yapıların ortaya çıkışını ait oldukları dönemlerin yaşam koşullarına göre yorumlayabilme becerisinin kazanılması
3) Mimari yapılara ait bahçelerin tasarım stillerini ve bina-bahçe tasarımı ilişkisini yorumlayabilme becerisinin kazanılması
4) Yerleşim ölçeğinden mimariye, oradan da bahçe ölçeğine uzanan süreçte kentsel, mimari ve peyzaj tasarımı arasındaki ilişkiyi yorumlayabilme becerisinin kazanılması
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş / Dersin Tanımı
2) Bahçe Kültürü – Peyzaj Tasarımı İlişkisi
3) Doğu Kültüründe Bahçe Yaklaşımları: İslam Bahçeleri (İran-Hint-Moğol Bahçeleri) Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York.
4) Türk Bahçeleri / Osmanlı Dönemi Bahçeleri Eldem, S. H. (1976). Türk Bahçeleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları Atasoy, N. (2005). 15. yy’dan 20. yy’a Osmanlı Bahçeleri ve Hasbahçeler, İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Mas Matbaacılık. Atasoy, N. 2002. Hasbahçe: Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek, İstanbul: Koç Kültür ve Sanat Tanıtım.
5) Batı Kültüründe Bahçe Yaklaşımları: Antik Yunan ve Antik Roma Dönemi Bahçeleri Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York. Watkin, D., 2005. History of Western Architecture, Watson-Guptill Publication, New York. Mosser, M., Teyssot, G., (Ed.) 1991. The History Of Garden Design. The Western Tradition
6) Ortaçağ Kentleri: Ortaçağ Bahçeleri / Rönesans Dönemi Bahçeleri Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York. Mosser, M., Teyssot, G., (Ed.) 1991. The History Of Garden Design. The Western Tradition
7) Barok Dönemi Bahçeleri Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York. Mosser, M., Teyssot, G., (Ed.) 1991. The History Of Garden Design. The Western Tradition
8) Arasınav
9) Endüstri Devrimi:Natüralistik İngiliz Peyzajı / İngiliz Bahçeleri Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New Yor
10) Uzakdoğu Bahçeleri: Çin ve Japon Bahçeleri Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York. Keswick, M., 2003. The Chinese Garden: History, Art and Architecture, Harvard Univ. Press.
11) Kültürel Peyzajlar / Kültürel Miraslar
13) Öğrenci Sunumları
14) Öğrenci Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders yürütücünün notları
Diğer Kaynaklar: Watkin, D., 2005. History of Western Architecture, Watson-Guptill Publication, New York.
Turner, T., 2005. Garden History. Philosophy and Design 2000 BC-2000 AD, Spon Press, London – New York.
Mosser, M., Teyssot, G., (Ed.) 1991. The History Of Garden Design. The Western Tradition
From The Renaissance To The Present Day, London: Thames And Hudson
Eldem, S. H. (1976). Türk Bahçeleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
Atasoy, N. (2005). 15. yy’dan 20. yy’a Osmanlı Bahçeleri ve Hasbahçeler, İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Mas Matbaacılık.
Evyapan, G. A. (1972). Eski Türk Bahçeleri ve Özellikle Eski İstanbul Bahçeleri, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü, Yayın No 20, Ankara: Başnur Matbaası.
Atasoy, N. 2002. Hasbahçe: Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek, İstanbul: Koç Kültür ve Sanat Tanıtım.
Jellicoe, G.- S., 2000. The Landcape Of Man, London:Thames And Hudson.
Keswick, M., 2003. The Chinese Garden: History, Art and Architecture, Harvard Univ. Press.
Boults, E. and Sullivan, C. (2010). Illustrated History of Landscape Design, John Wiley & Sons, Inc.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 4
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 1
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 4
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Okuma
Ödev
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 6 30
Sunum / Seminer 2 6 12
Ödevler 2 6 12
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 110