Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MİMBS268 | ||||||||
Ders İsmi: | Ergonomi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi CEYHUN İLSEVER | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ergonominin tarihsel gelişimi, insan anotomisi, antropometri, insan kapasitesi ve yeterlilikleri, konutlarda ergonomi, işyerlerinde ergonomi, kamusal alanlarda ergonomi, ışığın ergonomik etkileri, renklerin ergonomik etkileri, sesin ergonomik etkileri, ısının ergonomik etkileri ve erişilebilirlik konuları işlenecektir. |
Dersin İçeriği: | Çalışanların biyolojik, psikolojik özellik ve kapasitelerini göz önünde bulundurarak, insan-makine-çevre uyumunun doğal ve teknolojik yasalarının mimari alanlarda uygulanmasına yönelik konuların açıklanması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | GENEL TANIM | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
1) | GENEL TANIM | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
2) | ERGONOMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
3) | İNSAN ANOTOMİSİ | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
4) | ANTROPOMETRİ | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
5) | İNSAN KAPASİTESİ ve YETERLİLİKLERİ | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
6) | KONUTLARDA ERGONOMİ | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
7) | İŞYERLERİNDE ERGONOMİ | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
8) | KAMUSAL ALANLARDA ERGONOMİ | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
9) | ARA SINAV | |
10) | IŞIĞIN ERGONOMİK ETKİLERİ | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
11) | RENKLERİN ERGONOMİK ETKİLERİ | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
12) | SESİN ERGONOMİK ETKİLERİ | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
13) | ISININ ERGONOMİK ETKİLERİ | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
14) | ERİŞİLEBİLİRLİK | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 |
Ders Notları / Kitaplar: | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 MEB Ders Kitabı, Tasarım Tarihi ve Ergonomi MEB Ders Kitabı, İç Mekanda Tasarım ve Ergonomi |
Diğer Kaynaklar: | Alaettin Sabancı, Sarp Korkut Sümer, Ergonomi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013 Ernst Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, 2018 MEB Ders Kitabı, Tasarım Tarihi ve Ergonomi MEB Ders Kitabı, İç Mekanda Tasarım ve Ergonomi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
2 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 4 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 4 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 4 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 3 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 4 |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 120 |