Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB422
Ders İsmi: Tarihi Çevre Koruma ve Kuramı-2
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİÇEK ÜNAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, mimar adayı öğrencilere mimari koruma ile ilgili temel bilgileri aktarmaktır. Dersin içeriğinde öncelikle koruma kavramının ortaya çıkışı ve kavramsal alt yapısı, koruma ve restorasyon teknikleri, bu tekniklerin seçiminde ve uygulanmasında dikkat edilmesi gereken noktalar, tarihi çevre koruma kavramı ve sorunları, tarihi çevrelerde yeni yapı tasarımları ile ilgili yaklaşımlar; koruma ile ilgili yasal düzenlemeler, koruma alanında çalışan uluslararası örgütler ve yayımladıkları tüzük ve bildirgeler hakkında genel bilgiler yer almaktadır.

Dersin İçeriği: Bu ders mimari koruma ile ilgili temel bilgiler, koruma kavramının evrimi, koruma ve restorasyon teknikleri, tarihi çevre koruma konuları, koruma ile ilgili yasalar ve bu alanda çalışan kuruluşlar üzerinde durmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mimari koruma kavramının ortaya çıkışı ve kavramsal gelişimi hakkında genel bilgileri edinmek ve açıklayabilmek.
2) Koruma ile ilgili yasal düzenlemeleri tanımak.
3) Mimari koruma alanında çalışan uluslararası örgütleri, uluslararası tüzük ve bildirgeleri tanımak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Koruma ve restorasyon tekniklerini tanımak, bu tekniklerin seçiminde ve uygulanmasında dikkati edilmesi gereken noktaları açıklamak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tarihi çevrelerde yeni yapı tasarımları konusundaki temel yaklaşımları açıklamak.
2) Tarihi çevrelerin ve anıtların korunması konusunda temel yaklaşımları açıklayabilmek ve sorunlarla ilgili fikir üretebilmek.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin temel konularının tanıtımı Terminoloji Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
2) Mimari koruma kavramının ortaya çıkışı ve evrimi Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
3) Koruma ve restorasyon teknikleri seçim/uygulama kriterleri Restorasyon teknikleri Bakım Sağlamlaştırma Bütünleme Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın. Zakar, L., Eyüpgiller, K.K. (2021). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri, İstanbul.
4) Restorasyon teknikleri Yenileme Yeniden kullanım Çağdaş ek Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın. Zakar, L., Eyüpgiller, K.K. (2021). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri, İstanbul.
5) Restorasyon teknikleri Temizleme Yeniden yapım (rekonstrüksiyon) Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın. Zakar, L., Eyüpgiller, K.K. (2021). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri, İstanbul.
6) Restorasyon teknikleri Taşıma Arkeolojik restorasyon Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın. Zakar, L., Eyüpgiller, K.K. (2021). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri, İstanbul.
7) Ara sınav
8) Tarihi çevre kavramı ve korunması Sorunlar ve koruma planlaması Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
9) Tarihi çevrede yeni yapı tasarımları
10) Korumanın yasal boyutu Koruma ile ilgili yasalar, tanımlar ve ilke kararları Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
11) Koruma ile ilgili örgütler Tüzükler ve bildirgeler Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
12) Öğrenci sunumları ve değerlendirmeler
13) Öğrenci sunumları ve değerlendirmeler
14) Öğrenci sunumları ve değerlendirmeler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ders notları
Diğer Kaynaklar: Ahunbay, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul: YEM Yayın.
Ahunbay, Z. (2019). Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri, İstanbul: YEM Yayın.
Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin B. (2022). Rölöve, İstanbul: YEM Yayın.
Uluengin, F.,Uluengin B., Uluengin, M.B. (2014). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, İstanbul: YEM Yayın.
Zakar, L., Eyüpgiller, K.K. (2021). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri, İstanbul.
Feilden, B. (1982). Conservation of Historic Buildings, London: Butterworth Scientific.
Jokilehto, J. (1999). History of Architectural Conservation, Elsevier Science and Technology Books

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

2

3

6

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 5
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Final Pratik 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Uygulama 4 4 16
Sınıf Dışı Ders Çalışması 9 4 36
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 1 8 8
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 120