İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TMT252
Ders İsmi: Tasarım Odaklı Düşünme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte/Üniversite
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GİZEM YÜCELEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin temel tasarım öğelerini ve bunların 2 boyutlu yüzeyde kullanımını, aralarındaki ilişkileri ve kadraj içerisine yerleştirme yöntemlerini tanıtmayı ve böylece estetik tasarımlar üretebilmelerini sağlamayı amaçlar.
Dersin İçeriği: 1- Temel tasarım öğelerini tanır ve kullanabilir.
2- Kadrajlamayı ve kadraj içindeki ilişki türlerini tanır ve kullanabilir
3- Görsel tasarımların yapısal öğelerini tanır ve bunları kritik bir açıdan inceleyebilir.
4- Kompozisyon içerisindeki gerilim, odak, planlama ve hareket değerlerini tanımlar ve üretebilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) temel tasarım öğelerini ve bunların 2 boyutlu yüzeyde kullanımını, aralarındaki ilişkileri ve kadraj içerisine yerleştirme yöntemlerini tanıma ve böylece estetik tasarımlar üretebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kompozisyon nedir? Kompozisyon öğeleri nelerdir? Kompozisyonda önemli unsurlar nelerdir? Kadraj nedir? Yerleştirme nedir? resim kağıdı, kalem, makas
2) Kadraj nedir? Kompozisyon alanları ve bunların tasarlanması. Doğru oranlar ve altın oran nedir? Kadraj kenarlarının kullanımı. resim kağıdı, kalem, makas
3) Tasarım Öğeleri nelerdir? Çizgi ve nokta. Basit ve karmaşık öğeler. Geometrik şekiller ve amorf formlar. resim kağıdı, kalem, makas
4) Dinamik ve Statik kompozisyon nedir? Kompozisyonda denge ve asimetrik denge kuramı. Nesnelerin ağırlık merkezleri. Göz takibi ve kaçış değerleri nedir? Hareket ve yön vermenin etkileri nelerdir? resim kağıdı, kalem, makas
5) Büyük ve Küçük ilişkisi: Kompozisyonda oran ve kullanımı. Zıtlık, yakınlık ve aynılık belirten oranlar nelerdir? Tek bir görsel öğeden farklı boyutlarla ilişkiler üretmek
6) Boşluk ve doluluk ilişkisi: Negatif ve pozitif alan ve kullanılması. Kompozisyonun nefes alması ne demektir? Siyah karton kağıtları keserek boşluk ve doluluk ilişkisini araştırmak
7) Düzen ve Düzensizlik ilişkisi: Tekrarlama ve biriciklik nedir? Doku nedir ve nasıl oluşuturulur? resim kağıdı, kalem , makas
8) Önplan, arkaplan ve odak noktası ilişkisi: Ton nasıl kullanılır. Kompozisyonda baskınlık (emphasis) nedir? resim kağıdı, makas, kalem
9) Doku üretimi: Belli görsel elemanlar kullanarak kompozisyon ilişkileri dahilinde doku üretimi. Sanat Kitaplarından seçilen işleri sınıf içinde tasarım öğeleri açısından incelemek ve tartışmak
10) Doku üretimi: Belli görsel elemanlar kullanarak kompozisyon ilişkileri dahilinde doku üretimi. İki görsel öğeli dinamik bir kompozisyon üretimi
10) Doku üretimi: Belli görsel elemanlar kullanarak kompozisyon ilişkileri dahilinde doku üretimi. İki görsel öğeli dinamik bir kompozisyon üretimi
11) Final Kompozisyonu 1 Çok görsel öğeli bir dinamik kompozisyon üretimi
12) Final Kompozisyonu 2 ok görsel öğeli bir dinamik kompozisyon üretimi
13) DERS İŞLENMEYECEKTİR Ödev Telafi haftası: Final için sunulması adına eksik ödevlerinizi dosya teslimi
14) Ödev sunumları Homework presentations

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: yoktur
Diğer Kaynaklar: yoktur

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Proje Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Uygulama
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Kanaat Notu 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 5 25
Sunum / Seminer 5 5 25
Ödevler 5 4 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 106