Kamu Hukuku Dr | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | KHDR621 | ||||||||
Ders İsmi: | Mahalli İdareler | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÖZGE DİDEM BOULANGER | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mahalli İdareler Hukuku dersinin amacı, özellikle lisansüstü düzeyde öğrencilere yerel yönetimlerin hukuki çerçevesini, işleyişini ve bu alandaki teorik ve pratik sorunları derinlemesine analiz etme becerisi kazandırmaktır. Bu ders, mahalli idarelerin (belediyeler, il özel idareleri, köyler vb.) anayasal ve yasal temellerini, yetki ve sorumluluklarını, mali yapılarını, denetim mekanizmalarını ve yerel demokrasi ile ilişkisini ele alır. Ayrıca, yerel yönetimlerin merkezi yönetimle olan ilişkileri, yerel özerklik, hizmet sunumu, katılımcı yönetim ve yerel yönetim reformları gibi güncel konular da incelenir. Ders, öğrencilere yerel yönetim hukuku alanında akademik ve pratik çalışmalar yapabilmek için gerekli teorik bilgi ve analitik becerileri sağlamayı hedefler. Bu sayede öğrenciler, hem ulusal hem de uluslararası düzeyde yerel yönetimlerle ilgili hukuki sorunlara çözüm üretebilme yetkinliği kazanır. |
Dersin İçeriği: | 1. Yerel Yönetimlerin Anayasal ve Hukuki Temelleri Yerel yönetimlerin anayasal dayanakları. Yerel yönetimlerin idari yapı içindeki yeri ve önemi. 2. Mahalli İdarelerin Türleri ve Özellikleri Belediyeler: Kuruluş, organlar, görev ve yetkiler. İl özel idareleri: Yapı, işleyiş ve sorumluluklar. Köyler: Hukuki statü ve işleyiş. Büyükşehir belediyeleri ve diğer belediyeler. 3. Yerel Yönetimlerin Görev ve Yetkileri Yerel yönetimlerin görevleri. Yerel hizmetlerin sunumu (altyapı, çevre, eğitim, sağlık vb.). Yerel yönetimlerin düzenleyici yetkileri. 4. Yerel Yönetimlerin Mali Yapısı Yerel yönetimlerin gelir kaynakları (vergiler, harçlar, transferler vb.). 5. Merkezi Yönetim-Yerel Yönetim İlişkileri İdari vesayet ve denetim mekanizmaları. Yerel özerklik ve merkeziyetçilik tartışmaları. Yerel yönetimlerin yetki genişliği ilkesi. 6. Yerel Yönetim Reformları ve Güncel Tartışmalar Yerel yönetim reformlarının tarihsel süreci. Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı ve Türkiye’deki yansımaları. 7. Yerel Yönetimlerde Güncel Hukuki Sorunlar ve Yargı Kararları Yerel yönetimlerle ilgili güncel davalar ve Anayasa Mahkemesi kararları. Yerel yönetimlerin hukuki sorunlarına yönelik çözüm önerileri. Ders, hem ulusal hem de uluslararası perspektifte yerel yönetimlerin hukuki boyutunu derinlemesine incelemeyi amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öğrencilere dersin tanıtımı ders izlencelerinin izlenmesi | |
2) | Yerinden yönetimle ilgili ön konular anlatılır İdari teşkilat yapımız(yerinden yönetim, merkezi idare), yerinden yönetim ilkesi, merkezden yönetim ilkesi, yerinden yönetimin türleri (yer yönünden yerinden yönetim hizmet yönünden yerinden yönetim), yerinden yönetimin varlık nedeni (demokrasi) | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
3) | Mahalle idare kavramı aktarılır Mahalli idarelerin unsurları (insan unsuru, toprak unsuru, kamu tüzel kişiliği unsuru, özerklik unsuru, vesayet denetimine tabi olma unsuru), yerinden yönetim ve mahalli idare kavramların karşılaştırılması | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
4) | Yetki paylaşımı aktarılır Yetki paylaşımı yetkisinin sahibi, ne şekilde yapılacağı, mahalli idareler de yetkinin genelliği ilkesi, Türkiye Cumhuriyetinde merkezi idare ve mahalli idareler arası yetki paylaşımı | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
5) | Kamu tüzel kişiliği (KTK) aktarılır Kamu tüzel kişileri (Devlet, diğer kamu tüzel kişileri), KTK'ların belirlenmesi sorunu, KTK türleri, KTK 'ya sahip olmanın sonuçları. | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
6) | Mahalli idarelerin özerkliği aktarılır Özerkliğin şartları, Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı, Anayasa ve Kanunlar perspektifinde mahalli idarelerin özerkliği. | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
7) | Vesayet ve hiyerarşi anlatılır Vesayetin ve hiyerarşinin anlamı, vesayet denetiminin varlık nedenleri, idari vesayetin özellikleri, vesayet makamının vesayete tabi makam üzerinde sahip olduğu yetkiler (kişiler üzerinde, işlemler üzerinde). | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
8) | Vesayet ve hiyerarşi anlatılır. Vesayet makamının işlemlerinin hukuksal niteliği ve yargısal denetimi, vesayet hiyerarşi karşılaştırması, hiyerarşik amir, hiyerarşinin kapsamı (kişiler üzerinde, işlemler üzerinde),hiyerarşi yetkisinin özellikleri. | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
9) | İl özel idaresi aktarılır İl özel idarelerinin tarihsel gelişimi, tanımlanması, görev ve yetkileri, organları (il genel meclisi, il encümeni, vali), il özel idarelerinin teşkilatı ve personeli. | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
10) | Belediye idaresi aktarılır Tarihsel gelişimi, tanımı, kurulması, görev, yetki ve sorumlulukları, organları (belediye meclisi, belediye encümeni, belediye başkanı), belediye organlarının geçici görevden uzaklaştırılması, teşkilat ve personeli, gelirleri ve denetimi | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
11) | Büyükşehir belediyeleri anlatılır Büyükşehir belediyelerinin varlık nedeni, tarihsel gelişimi, ilgili kanunlar, büyükşehir belediyelerinin tanımı türleri ve sınırları, büyükşehir belediyelerinin görev ve yetkileri, büyükşehir belediyeleri ve ilçe belediyesi organları (belediye meclisi, encümeni, başkanı), büyükşehir belediyelerinin teşkilat ve personeli, gelirleri. | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
12) | Köy idaresi aktarılır Köy idaresinin tarihsel gelişimi, Anayasal ve kanuni dayanakları, köyün tanımı, köyün organları, bütçesi gelirleri | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
13) | Mahalli kamu kurumları aktarılır. Mahalli kamu kurumları tanımı, türleri. | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
14) | Mahalle, mahalli idare birlikleri ve bölgesel kamu kurumları anlatılır Mahalli idare birlikleri (köylere hizmet götürme birlikleri, sulama birlikleri), bölgesel kamu kurumları (GAP idaresi, kalkınma ajansları) | Ders kapsamında belirtilen kaynaklardan okumalar |
Ders Notları / Kitaplar: | O'learn programı üzerinden paylaşılacaktır |
Diğer Kaynaklar: | It will be shared via the O'Learn program. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Kamu hukuku ve alt disiplinlerine ait alanlara özgü kavram, kurum ve yöntemleri tanıma, analiz etme ve bu unsurları bilimsel bir yaklaşımla nitelendirme becerisi kazanmak. | |||||||||
2) Kuramsal ve uygulamalı bilgileri sentezleyerek, hukuk uygulamasına yönelik yenilikçi ve etkili çözüm önerileri geliştirmek. | |||||||||
3) Kamu hukuku ve alt disiplinlerine ilişkin uzmanlık düzeyindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, teorik ve pratik alanlarda etkin bir şekilde kullanma | |||||||||
4) Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirme | |||||||||
5) Hukuk kuramı ve uygulamasından kaynaklanan, toplumsal yaşamı doğrudan etkileyen sorunların çözümünde, disiplinler arası bir yaklaşımla işlevsel ve etkili çözümler üretme becerisi edinmek. | |||||||||
6) Ulusal ve uluslararası düzeyde projelere aktif katılım sağlama ve yenilikçi projeler tasarlayarak uygulayabilmek. | |||||||||
7) Özgün düşünce ve araştırma üretme yetkinliği kazanarak, elde edilen sonuçları akademik bir dille ve uzmanlık düzeyindeki İngilizce ile hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde ifade etmek. | |||||||||
8) Alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri yerli ve yabancı kaynaklardan takip ederek, bu bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz etmek değerlendirmek ve uygulamak | |||||||||
9) Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde akademik yayınlar yapma ve bilimsel konferanslarda özgün bildiriler sunmak. | |||||||||
10) Kamu hukuku ve alt disiplinlerinde edinilen bilgi ve becerileri, mesleki ve akademik etik kurallara bağlı kalarak uygulamak ve geliştirmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kamu hukuku ve alt disiplinlerine ait alanlara özgü kavram, kurum ve yöntemleri tanıma, analiz etme ve bu unsurları bilimsel bir yaklaşımla nitelendirme becerisi kazanmak. | |
2) | Kuramsal ve uygulamalı bilgileri sentezleyerek, hukuk uygulamasına yönelik yenilikçi ve etkili çözüm önerileri geliştirmek. | |
3) | Kamu hukuku ve alt disiplinlerine ilişkin uzmanlık düzeyindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, teorik ve pratik alanlarda etkin bir şekilde kullanma | |
4) | Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirme | |
5) | Hukuk kuramı ve uygulamasından kaynaklanan, toplumsal yaşamı doğrudan etkileyen sorunların çözümünde, disiplinler arası bir yaklaşımla işlevsel ve etkili çözümler üretme becerisi edinmek. | |
6) | Ulusal ve uluslararası düzeyde projelere aktif katılım sağlama ve yenilikçi projeler tasarlayarak uygulayabilmek. | |
7) | Özgün düşünce ve araştırma üretme yetkinliği kazanarak, elde edilen sonuçları akademik bir dille ve uzmanlık düzeyindeki İngilizce ile hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde ifade etmek. | |
8) | Alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri yerli ve yabancı kaynaklardan takip ederek, bu bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz etmek değerlendirmek ve uygulamak | |
9) | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde akademik yayınlar yapma ve bilimsel konferanslarda özgün bildiriler sunmak. | |
10) | Kamu hukuku ve alt disiplinlerinde edinilen bilgi ve becerileri, mesleki ve akademik etik kurallara bağlı kalarak uygulamak ve geliştirmek. |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |