Dersin Amacı: |
Tipografinin grafik tasarım alanındaki yerini ve önemini ortaya koymak.
harflerin anatomik yapıları, karakter çeşitleri, optik denge kurallarının algılanması ve kavranması amaçlanır. Okunabilirliğin sağlanması için uygulanabilecek tipografik kurallar üzerine çalışmalar ve bilgilendirme. Tipografik portre, tipografik figür yaratma gibi alanlarda projler üreterek doğru tipografi ile tasarım yaratmak |
Dersin İçeriği: |
Yazı olgusu ve karakterleri hakkında detaylı bilgileri kaynaklar eşliğinde gösterilmesi, font oluşumlarında karakterlerin birbirleriyle olan ilişkilerinin irdelenmesi ve anlatılması, yazı karakterinin temel tanımları, üretim metodları, alan uyumu, bloklama, espas problemlerinin etüt edilmesi ve uygulanması, yeni yazı karakteri üretme metodları ve hazır fontlar arasındaki tasarımsal farklılıkların açıklanması. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tanışma, öğrenciyi ders içeriği ve amaçları hakkında bilgilendirme, yazı ve tipografi hakkında fikir alışverişi. |
.. |
2) |
Yazı ve Tipografinin tanımı. Tipografinin tarihsel gelişim süreci Matbaanın ortaya çıkışı ve gelişimi. Baskı türleri. Font, font ailesi, espas, kaligrafi, punto, hurufat, yetim hece, dul hece, inisial, matrix vb. tipografi terimleri hakkında bilgi sunum ve örneklerin değerlendirilmesi. Harf anatomisi ve ölçüleri, harfin yapısal özellikleri, font tasarımcıları, ve fontların sınıflandırılması ile ilgili sunum ve örneklerin değerlendirilmesi |
.. |
3) |
1. PROJENİN verilmesi ve sınıfta uygulama (harf anatomisi ve espas çalışmasını irdeleyebilmek için Helvetica fontunun ölçümü ve tekniklerinin incelenmesi ve yeniden üretimi) |
.. |
4) |
1. PROJENİN verilmesi ve sınıfta uygulama (harf anatomisi ve espas çalışmasını irdeleyebilmek için Helvetica fontunun ölçümü ve tekniklerinin incelenmesi ve yeniden üretimi)
|
.. |
5) |
1. PROJENİN Teslimi
2. projenini verilmesi.( 3 farklı kavramın tipografik yorumu)
|
.. |
6) |
2. PROJENİN tasarıma katkısı ve kavramsal yapılanmasının harf üzerindeki açılımlarının anlatılması ve tartışılması.
|
.. |
7) |
2. Proje eskizlerinin değerlendirilmesi ve revizyonların verilmesi ve taslakların orjinale geçirilmesi
|
.. |
8) |
ARA SINAV (2. Projenin Teslimi)
|
.. |
9) |
Yazı karakterleri üretme yöntemleri ve tasarımda tasarlama yöntemlerinin ilişkisini irdeleme ve Final Projesinin verilmesi (Bir harfin veya fontun üretim yöntemleri)
|
.. |
10) |
Final projesinin tasarım kuralları neticesinde irdelenmesi (Optik denge kuralları. Tipografide kullanılan boşluk tipleri: Harf arası boşluk,satır arası boşluk, kelime arası boşluk, sütun arası boşluk.) |
.. |
11) |
Final projesi için yapılan çalışmaların revizyonları ve sınıfta yapılacak değerlendirmeler. |
.. |
12) |
Final projesi için yapılan çalışmaların revizyonları ve sınıfta yapılacak değerlendirmeler. |
.. |
13) |
Final projesi için yapılan çalışmaların revizyonlarının sonlandırılması ve değerlendirmeler ve sunum paftasının hazırlanması. |
.. |
14) |
FİNAL PROJE TESLİMİ ve FİNAL SINAVI
|
.. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
3) |
Görsel İletişim tasarımı alanında kullanılan dijital ve geleneksel üretim teknikleriyle ilgili bilgi ve uygulama deneyimine sahibi olmak |
5 |
4) |
Bireysel veya grup içerisinde, görsel tasarım alanında özgün eserler yaratmak, üretim süreçlerinin araştırma, uygulama, değerlendirme aşamalarında etkin bir rol oynamak, eserlerini farklı mecralar aracılığıyla toplumla paylaşmak |
5 |
5) |
Görsel iletişim tasarımıyla ilgili karmaşık sorunları analiz etmek ve kendi çalışmaları hakkında eleştirel mesafeye sahip olmak ve değerlendirmeler yapmak
|
5 |
6) |
Fotoğraf, video, yayın tasarımı, arayüz ve etkileşim tasarımı ile ilgili görsel iletişim sorunlarını tanımlayabilmek, analiz edebilmek, çözümleyebilmek, yaratıcı tasarım önerileri üretebilmek |
5 |
7) |
Görsel iletişim alanında etkin bir aktör olarak alanındaki toplumsal ve etik değerlere sahip olmak |
4 |
8) |
Görsel İletişim Tasarımı alanında ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip etmek, analiz etmek ve yorumlayabilmek |
3 |