Sağlık Yönetimi (DR) (Lisans Dereceli)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SAY551
Ders İsmi: Epidemiyoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bilimsel Hazırlık
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. MİTHAT KIYAK
Dersi Veren(ler):














































Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, epidemiyolojinin tanımını, ilkelerini, veri kaynaklarını, epidemiyolojik ölçütleri, araştırma yöntemlerini, epidemiyolojik araştırmaların planlanmasını, bulaşıcı hastalıkların epidemiyolojisini, salgınların incelenmesini, kronik hastalıklar epidemiyolojisini öğretmektir.
Dersin İçeriği: Epidemiyolojinin tanımı ve tarihçesi,
Epidemiyolojik ilkeler,
Epidemiyolojik veri kaynakları,
Epidemiyolojik ölçütler,
Epidemiyolojik araştırma yöntemleri,
Epidemiyolojik araştırmaların planlanması,
Bulaşıcı hastalıklar epidemiyolojisi,
Kronik hastalıklar epidemiyolojisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Epidemiyolojinin tanımı, tarihçesi, ilkeleri, araştırma yöntemleri
2) Sağlığın belirleyicileri ve epidemiyolojik ölçütlerin tanımlanması.
3) Araştırma yöntemlerinin tanımlanması
4) Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini sınıflandırabilme ve açıklayabilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Epidemiyolojik araştırma planlayabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Epidemiyolojinin tanımı Epidemiyolojik ilkeler Epidemiyolojik yöntemlerin kullanım alanları Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
2) Epidemiyolojide sağlık ölçütleri Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
3) Bulaşıcı hastalıklar epidemiyolojisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
4) Kronik hastalıklar epidemiyolojisi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
5) Tanımlayıcı araştırmalar Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
6) Analitik araştırmalar-Kesitsel araştırmalar Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
7) Analitik araştırmalar-Vaka-kontrol araştırmaları Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
8) Analitik araştırmalar-Kohort araştırmaları Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
9) Deneysel araştırmalar Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
10) Metodolojik araştırmalar Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
11) Araştırma planlama Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
12) Araştırma verilerinin toplanması Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
13) Araştırma verilerinin değerlendirilmesi Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
14) Araştırma raporu yazma ve sunma Kitaptan istenilen bölümü okuma Power point sunum
15) Final sınavı Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanı ders notları
Diğer Kaynaklar: 1. Tezcan S; Epidemiyoloji. Tıbbi Araştırmaların Yöntem Bilimi
2. Akbulut T, Sabuncu H; Epidemiyoloji. Prensip ve Uygulamalar
3. Bonita R, Beaglehole R, Kjellström T; Temel Epidemiyoloji
4. Gibney M, Margetts B, Kearney J. Public Health Nutrition 1st Edition, 2004, Blackwell Publishing
5. Nnakwe NE. Community Nutrition 1st Edition, 2009, Jones and Bartlett Publishers
6. WHO publications

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, sağlık yönetimi ile ilgili güncel ve ileri düzeyde sistematik bilgilere sahiptir, bunları uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirir.
2) Sağlık yönetiminde disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirilmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3) Sağlık yönetiminde kullanılan modeller, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularında ileri düzeyde bilgi sahibidir.
4) Sağlık konusunda niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan veri analizi ve istatistik yöntemler konusunda bilgi sahibidir.
5) Sağlık yönetimi alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanır.
6) Sağlık yönetimi alanına yenilik getiren bir yönteme ilişkin ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamaya ilişkin özgün bir konuyu araştırır, tasarlar, uyarlar ve uygular.
7) Uzmanlık bilgilerini ve becerilerini kullanarak bir bölgede sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle tespit eder, özgün çözümler üretir ve politika önerileri geliştirir.
8) Bir bölgede sağlık yönetim alanında bir araştırmayı planlama, yürütme, analiz ve değerlendirmede üst düzey becerilere sahiptir.
9) Alanında yaptığı çalışmanın raporunun hazırlanması, ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli dergilerde yayımlanması ve bilimsel toplantılarda sunulması becerilerine sahiptir.
10) Sağlık yönetiminde yenilik getiren ya da alanı geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak değerlendirerek ya da gerçekleştirerek bu alana katkıda bulunur.
11) Sağlık hizmetleri sunumunda sektörler arası işbirliğini sağlayacak mekanizmaların harekete geçmesini sağlar.
12) Alanıyla ilgili sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasını organize eder, liderlik yapar.
13) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey bilişsel süreçleri kullanarak sağlık yönetimi alanında yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
14) Sağlık alanında güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir ve toplum yararına kullanır.
15) Sağlık yönetimi alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, sağlık yönetimi ile ilgili güncel ve ileri düzeyde sistematik bilgilere sahiptir, bunları uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirir.
2) Sağlık yönetiminde disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirilmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
3) Sağlık yönetiminde kullanılan modeller, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularında ileri düzeyde bilgi sahibidir.
4) Sağlık konusunda niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan veri analizi ve istatistik yöntemler konusunda bilgi sahibidir.
5) Sağlık yönetimi alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanır.
6) Sağlık yönetimi alanına yenilik getiren bir yönteme ilişkin ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulamaya ilişkin özgün bir konuyu araştırır, tasarlar, uyarlar ve uygular.
7) Uzmanlık bilgilerini ve becerilerini kullanarak bir bölgede sağlık sorunlarını bilimsel yöntemlerle tespit eder, özgün çözümler üretir ve politika önerileri geliştirir.
8) Bir bölgede sağlık yönetim alanında bir araştırmayı planlama, yürütme, analiz ve değerlendirmede üst düzey becerilere sahiptir.
9) Alanında yaptığı çalışmanın raporunun hazırlanması, ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli dergilerde yayımlanması ve bilimsel toplantılarda sunulması becerilerine sahiptir.
10) Sağlık yönetiminde yenilik getiren ya da alanı geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak değerlendirerek ya da gerçekleştirerek bu alana katkıda bulunur.
11) Sağlık hizmetleri sunumunda sektörler arası işbirliğini sağlayacak mekanizmaların harekete geçmesini sağlar.
12) Alanıyla ilgili sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasını organize eder, liderlik yapar.
13) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey bilişsel süreçleri kullanarak sağlık yönetimi alanında yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
14) Sağlık alanında güncel gelişmeleri ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir ve toplum yararına kullanır.
15) Sağlık yönetimi alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 1 20 20
Ödevler 2 20 40
Rapor Teslimi 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 226