İlk ve Acil Yardım (İkinci Öğretim) İÖ | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHT110 | ||||||||
Ders İsmi: | Farmakoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HALİL SOYAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Farmakolojinin tanımı ve temel farmakoloji bilgilerinin öğretilmesi, tıpta ilaçların kullanımının öğretilmesi. |
Dersin İçeriği: | Hastalıkların tedavisinde önemli yeri olan ilaçların elde edilmeleri, kullanılmaları, yan etkileri, zehirlenme durumları, vücuda etkileri, vücutta uğradığı değişimler, ilaçların kullanıldığı ve kullanılmadığı durumlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Farmakolojiye Giriş: Tanımlar, Temel İlkeler, İlaç Uygulama Yolları | Temel Farmakoloji Kitabı, 1. Bölüm |
2) | Farmasötik şekiller ve ilaç formülasyonları | Eczacılık Teknolojisi ders notları |
3) | Farmakokinetik I: Emilim ve Dağılım | Rang & Dale's Pharmacology |
4) | Farmakokinetik II: Metabolizma ve Eliminasyon | Goodman & Gilman, Bölüm 2-3 |
5) | Farmakodinami: Reseptörler, Doz-Cevap Eğrisi, Etki Türleri | Klinik Farmakoloji El Kitabı |
6) | İlaç Etkileşimleri ve Tolerans / Bağımlılık Kavramı | Psikofarmakoloji kaynakları |
7) | İlaçların Yan Etkileri ve Advers Reaksiyonlar | WHO ADR Kılavuzu, vaka örnekleri |
8) | Ara Sınav (Vize) | - |
9) | Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisi I: Sempatik Sistem | Katzung Temel Klinik Farmakoloji |
10) | Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisi II: Parasempatik Sistem | Farmakoloji Atlası |
11) | Kardiyovasküler Sistem Farmakolojisi | Hipertansiyon ve antiaritmik ilaç notları |
12) | Sıvı-Elektrolit Dengesinde Farmakolojik Yaklaşımlar | Dahiliye + Farmakoloji vaka birleşik materyalleri |
13) | Hormonal İlaçlar: İnsülin, Tiroid, Kortikosteroidler | Endokrinoloji ders kaynakları |
14) | Genel Tekrar ve Klinik Senaryo Tartışmaları | Önceki haftaların vaka örnekleri |
15) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.CİNGİ, I; EROL, K. (1996); Anadolu Üni. Açık Öğretim Fakültesi Sağlık Personeli Önlisans Eğitimi, Farmakoloji. 2. DÖKMECİ, I. (2001); M.Y. Okulları için Farmakoloji Dersleri. Nobel Tıp Kitapevleri. |
Diğer Kaynaklar: | SÜZER, O. (2002); Farmakolojinin Temelleri.. Nobel Tıp Kitapevleri. KAYAALP, S O. (2005); Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Hacettepe-Taş |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
1 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||||||||
2) İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | |||||||||||
3) İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |||||||||||
4) İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler. | |||||||||||
5) İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | |||||||||||
6) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||
7) İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder. | |||||||||||
8) İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | |||||||||||
9) Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar. | |||||||||||
10) Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir | |||||||||||
11) Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır. | |||||||||||
12) Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 3 |
2) | İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 4 |
3) | İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 4 |
4) | İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler. | 4 |
5) | İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | 4 |
6) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 4 |
7) | İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder. | 4 |
8) | İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 4 |
9) | Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar. | |
10) | Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir | |
11) | Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır. | |
12) | Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 |
Ödevler | 14 | 14 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 107 |