Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• İzlenceyi tanır
• Ders taslağını tartışır
• Sunum yapmak üzere seçeceği örgütü bulmak için, listedeki örgütleri karşılaştırır
• Projesi için çalışma metodunu tartışır |
Ateş, 2015, ss. 15-48, Heywood, 2014, ss.511-537, Sönmezoğlu, 2013, ss. 818-840. |
2) |
• Norm ve rejimlerin uluslararası politika açısından neden önemli olduklarını açıklar.
• Uluslararası örgütlerin norm ve rejimlerin geliştirilmesi açısından oynadıkları rolü ele alır.
• Farklı uluslararası örgütlerin benzer şekilde inşa edilmelerinin altında yatan mantığa giriş yapar.
• Uluslararası ilişkiler teorileri ışığında şekillenerek farklılaşan uluslararası örgüt yaklaşımlarını karşılaştırır.
|
Ateş, 2015, ss. 51-67, Sönmezoğlu, 2013, ss. 853-861. Roskin&Berry, 2014, ss. 429-435. |
3) |
• İlk prototiplerden Milletler Cemiyeti’ne uluslararası örgütleri tanıtır.
• Avrupa Ahengi ve Viyana Kongresi sonrası uluslararası girişimleri inceler.
• İki savaş arası dönem ve Milletler Cemiyetinin kuruluşunu aktarır.
• Milletler Cemiyeti’nin amaçları ve yapılanışını açıklar.
• Milletler Cemiyeti’nin başarısızlık nedenlerini analiz eder. |
Gelecek dersle ilgili okuma, Ateş, 2015, ss. 147-182, Sönmezoğlu, 2013, ss. 878-885, 900-906. Roskin&Berry, 2014, ss. 429-446. |
4) |
• BM Genel Kurulunun yapı ve işlevlerini tanıtır.
• BM ve MC’nin Genel Kurullarının işlevlerini karşılaştırır.
• BM Güvenlik Konseyini tanıtır; işleyiş ve işlevini tartışır.
• Uluslararası Adalet Divanını tanıtır.
• BM Genel Sekreterinin rolü ve işleyişini açıklar.
|
Gelecek dersle ilgili okuma, Sönmezoğlu, 2013, ss. 885-887. |
5) |
• BM Barış misyonlarının listesini çıkarır ve tanıtır.
• Barış misyonlarının değişik dönem ve bölgelerde gösterdiği farklılık ve benzerlikleri karşılaştırır.
• Barışı koruma konseptinden insani güvenlik konseptine dönüşmekte olan barış misyonlarındaki dönüşümü gözlemler.
• BM Güvenlik konseyinin uluslararası istikrardaki rolünü saptar.
• BM Güvenlik Konseyinin ulusararası güvenliğin sağlanmasındaki başarısını tartışır.
• İnsan Hakları normunu açıklar ve BM İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin önemini ele alır.
• İnsan hakları ve uluslararası güvenliğin BM içerisinde ne şekilde çatıştığını tartışır.
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Ateş, 2015, ss. 350-361, Karaosmanoğlu, 2014, ss. 1-56. |
6) |
• Farklı uluslararası sistemlerin güvenlik ortamlarını ortaya koyar.
• NATO, AGİT ve ŞİÖ’nün güvenlik anlayışlarını karşılaştırır.
• NATO’nun dönüşümünü açıklar.
• ŞİÖ’nün güvenlik perspektifini tartışır.
• AGİT’İn insan hakları perspektifini değerlendirir.ground. |
Sınav sonrası dersle ilgili okuma, Kaya ve diğerleri, 2013, ss. 1-77.
|
7) |
• Vize sınavı ile bilgilerini sınar.
• Uluslararası örgütlerin norm ve rejimlerin geliştirilmesi açısından oynadıkları rolü ele alır.
• Milletler Cemiyeti’nin başarısızlık nedenlerini tartışır.
• BM Güvenlik Konseyinin ulusararası güvenliğin sağlanmasındaki başarısını tartışır.
• BM ve MC’nin Genel Kurullarının işlevlerini karşılaştırır.
• NATO’nun uluslararası güvenlikteki rolünü değerlendirir. |
|
8) |
• AB’nin tarihsel arka planını aktarır.
• AB süreci ışığında entegrasyon teorilerini açıklar.
• AB’nin kurumsal yapısını analiz eder.
• AB’nin ortak dış ve güvenlik politikasını inceler.
• AB’nin gelecekteki evrimini değerlendirir. |
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Heywood, 2014, 565-597.
www.europa.eu, www.ab.gov.tr
|
9) |
• Afrika Birliği ve Amerika Kıtası Devletleri örgütlerinin gelişim süreçlerini inceler.
• ASEAN’ın dönüşümü ve mevcut durumunu inceler.
• ŞİÖ’nün rolü ve işlevini ortaya koyar.
• Bölgesel örgütlerin amaç ve politikalarını karşılaştırır.
• Afrika Birliği’nin BM Barış Misyonlarına katkısını değerlendirir
|
Ödev: Gelecek dersle ilgili okuma, Ateş, 2015, ss. 185-215, Heywood, ss. 537-565.
www.wto.org
www.imf.org
www.worldbank.org
|
10) |
• Bretton Woods sisteminin ekonomi politiğini açıklar.
• BW sonrası dönemdeki dönüşümü açıklar.
• IMF ve DB’nin uluslararası ekonomi politikteki eski ve yeni rollerini karşılaştırır.
• DTÖ’nün dönüşüm sürecini inceler.
• Kalkınma teorilerini tartışır ve IMF, DB ve DTÖ’nün bu teorilere olan yaklaşımlarını saptar.
• DTÖ, IMF ve DB’nin yönetim modellerini sınıflandırır.
• Uluslararası ekonomi politiğin geleceği ile DTÖ, IMF ve DB’nin bu gelecekteki pozisyonları ile ilgili tartışma yapar.
|
Ödev:
www.apec.org
www.opec.org
www.oecd.org
|
11) |
• 1969 Savaşı ve OPEC Krizi arasındaki ilişkiyi açıklar.
• OPEC’in dönüşüm sürecini analiz eder.
• BRICS ülkelerinin ortaya çıkış ve dönüşüm sürecini inceler.
• BRICS ülkelerinin uluslararası ekonomi politiğe yönelik olarak örgütleştirmeye çalıştıkları yapıları tartışır.
• IMF&DB ile BRICS’in para fonu ile Kalkınma Bankasını karşılaştırır.
• OECD ülkelerini sıralar ve bu ülkeleri Kuzey-Güney tartışması ışığında değerlendirir.
• APEC’in Pasifik ticaretinin gelişimindeki rolünü değerlendirir.
• APEC’in TPP müzakerelerindeki rolünü tartışır.
|
Ödev:
http://www.oic-oci.org
http://www.turkkon.org
|
12) |
• Kültürün uluslararası örgütlerin kuruluş süreçlerini nasıl etkilediğini ortaya koyar.
• İİT’nin farklı vakalardaki politika ve kararlarını inceler.
• TURKKON’un kültür bazlı bir uluslararası örgüt olmak konusundaki başarısını tartışır.
• TÜRKKON’un geçirdiği evrimi ele alır.
• İİT’nin verdiği kararları değerlendirir. |
Ödev:
http://www.unep.org
http://www.ohchr.org
|
13) |
• İnsan hakları rejimini BM Evrensel Beyannamesi ve Bölgesel beyannameler ışığında değerendirir.
• İnsan haklarını ikiz sözleşmeler ışığında değerlendirir.
• İnsan hakları alanındaki sözleşme ve anlaşmaları listeler ve tanıtır.
• Çevre rejimindeki gelişmeleri BM kuruluşlarının toplantı ve kongreleri üzerinden değerlendirir.
• Çevre rejimi yaratmak ve çevre haklarını korumak konusunda hükümetlerarası uluslararası örgütlerle hükümetlerdışı uluslararası örgütlerin etkinliklerini karşılaştırır.
|
|
14) |
• Bretton Woods sisteminin siyasi iktisadını değerlendirir.
• BRIC ve BRICS kavramlarının ortaya çıkışı ve rolünü ele alır.
• TURKKON’un diğer kültür temelli örgütlerle ilişkisini tartışır.
• AB’nin bütünleşme modelini değerlendirir.
• Farklı bölgesel örgütlerdeki işbirliği çalışmalarını karşılaştırır. |
|
15) |
• AB’nin kurumsal yapısını analiz eder.
• Afrika Birliği’nin BM Barış Misyonlarına katkısını değerlendirir.
• Uluslararası ekonomi politiğin geleceği ile DTÖ, IMF ve DB’nin bu gelecekteki pozisyonları ile ilgili tartışma yapar.
• BRICS ülkelerinin ortaya çıkış ve dönüşüm sürecini inceler.
• Kültürün uluslararası örgütlerin kuruluş süreçlerini nasıl etkilediğini ortaya koyar.
• İnsan hakları rejimini BM Evrensel Beyannamesi ve Bölgesel beyannameler ışığında değerendirir.
• Çevre rejimindeki gelişmeleri BM kuruluşlarının toplantı ve kongreleri üzerinden değerlendirir.
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
12) |
otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
|