Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersi tanır
• Konu akışını tanır
• Haftalık konuları tanır
• Beklentileri tanır
• Derz izlencesini inceler
• Ders konularını tanır
• Dersin yükümlülüklerini tanır
• Dersten beklentileri inceler
|
Ders izlencesinin tartışılması
Ders içindeki ve dışındaki beklentileri açıklar
Ders izlencesinin gözden geçirilmesi
OLB sistemine giriş yapılması ve sistemin özelliklerinin incelenmesi
|
2) |
• Uluslararası güvenliği tanımlar
• Fraklı tehdit türlerini tanır
• Uluslararası güvenlik kavramının zaman içerisinde nasıl geliştiğini tartışır
• Ulusal güvenlik ile uluslararası güvenliği ayırt eder
• Uluslararası güvenliği tanır
• Tehdit kavramını tanır
• Tehdit kavramının göreliliğini tartışır
• Tehdit kavramının bağlamsallığını tartışır
• Uluslararası güvenliğin tarih içerisindeki değişimini tartışır
• Ulusal güvenlik ile uluslararası güvenlik arasındaki farkları tartışır
|
Dedeoğlu (2014) s.27-55 okunması
|
3) |
• Güvenliğin farklı tanımlarını hatırlar
• Uluslararası güvenliğe farklı teorik yaklaşımları tanır
• Uluslararası güvenliğe antik yaklaşımları tanır
• Uluslararası güvenliğe ortaçağ yaklaşımlarını tanır
• Uluslararası güvenliğe modern gerçekçi yaklaşımları tanır
• Uluslararası güvenliğe farklı teorik yaklaşımları tanı
• Ulusal, uluslararası ve küresel güvenlik arasındaki farkları tanır
• Modernite öncesi dönemde güvenliğin nasıl tanımlandığını tartışır
• Ortaçağda güvenliğin nasıl tanımlandığını tartışır
•
• 19. Yüzyılda ortaya çıkan uluslararası güvenlik algısının önceki dönemlerden farkını tartışır
• Dünya savaşlarının uluslararası güvenlik algısını nasıl değiştirdiğini tartışır
• Gerçekçi uluslararası güvenlik teorisini tartışır
|
Dedeoğlu (2014) s.56-82; Çiçekçi (2012) s.32-39 okunması |
4) |
• Uluslararası güvenliğe gerçekçi yaklaşımları hatırlar
• Uluslararası güvenliğe liberal yaklaşımları tanımlar
• Uluslararası güvenliğe inşacı yaklaşımları tanımlar
• Uluslararası güvenliğe feminist yaklaşımları tanımlar
• Uluslararası güvenliğe Marksist yaklaşımları tanımlar
• Uluslararası güvenliğe gerçekçi yaklaşımları hatırlar
• 19. Yüzyıl liberal yaklaşımları tespit eder
• Dünya savaşlarının güvenlik algısını nasıl değiştirdiğini hatırlar
• 20. Yüzyıl liberal yaklaşımlarını tanımlar
• Uluslararası güvenliğe inşacı yaklaşımın nasıl geliştiğini tartışır
• Uluslararası güvenliğe feminist yaklaşımları tartışır
• Uluslararası güvenliğe Marksist yaklaşımları tartışır
• Uluslararası güvenlikteki geleneksel ve eleştirel yaklaşımların temel farklarını tartışır
|
Dedeoğlu (2014) s.56-82;
John Baylis. “Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kuramı.” Uluslararası İlişkiler Dergisi Cilt 5, Sayı 18 (Yaz 2008) okunması
|
5) |
• Ulus-devlet kavramının hatırlar
• Ulus devletin temel aktör olarak yükselişinin hatırlar
• Ulus devletin yükselişinin güvenlik algısına etkisinin tartışır
• Devletler arası savaşların sebeplerinin zaman içerisindeki değişiminin tartışır
• Ulus ve devlet kavramlarının tarihsel bağlamını hatırlar
• Ulus ve devlet kavramlarının ilişkilendirilmesi sürecini hatırlar
• Uluslararası sistemin yapısının zaman içerisindeki değişimini tartışır
• Devletlerin güvenlik ve tehdit algılarını tartışır
• Devletlerin güvenlik ve tehdit algılarının zaman içerisinde nasıl değiştiğini tartışır
• Devletlerarası savaşların sebeplerini inceler
• Devletlerarası savaşların sebeplerinin zaman içerisindeki değişimi tartışır
|
Balta Paker (2012) s.17-48 okunması |
6) |
• Konvansiyonel silahları tanımlar
• Kitle imha silahlarını tanımlar
• Silahsızlanma rejimlerini tanır
• Konvansiyonel silahları tanımlar
• Konvansiyonel silahların uluslararası güvenlik için yarattığı tehdidi tartışır
• Kitle imha silahlarını tanımlar
• Kitle imha silahlarının uluslararası güvenlik için yarattığı tehdidi tartışır
• Silahsızlanma rejimlerini ve bu rejimlerin etkinliklerini tartışır
|
Dedeoğlu (2014) s.281-297 okunması |
7) |
• İç savaşların sebeplerini tartışır
• İç savaş ve devletlerarası savaş arasındaki farkları tartışır
• İç savaşın sonuçlarını tartışır
• İç savaşın ulusal ve uluslararası güvenlik için oluşturduğu tehdidi tartışır
• Sunum konularının tartışır
• İç savaşı tanımlar
• İş savaşların siyasi, ekonomik, sosyal ve askeri sebeplerini tartışır
• İç savaşlar ve devletlerarası savaşlar arasındaki farkları sıralar
• İç savaşların siyasi, ekonomik, sosyal ve askeri sonuçlarını tartışır
• İç savaşlar sonrasında sürdürülebilir barışa ulaşılmasının neden zor olduğunu tartışır
• İç savaşların uluslararası güvenliği neden ve nasıl tehdit ettiğini tartışır
|
Sunum konularının seçilmesi
Ders materyalinin gözden geçirilmesi
|
8) |
• Vize sınavı ile bilgileri hatırlar
• Tehdit kavramının boyutlarını tartışır
• Uluslararası güvenlikte tehdidin değişen çeşitlerini tartışır
• Devletler arası savaşın değişen gündemini tartışır
• İç savaşların yükselişini tartışır
• Tehdidin bağlamsal oluşunu tartışır
• Tehdidin göreliliğini tartışır
• Ulus devletin yükselişinin uluslararası güvenliği nasıl şekillendirdiğini tartışır
• Devletlerarası savaşın sebeplerini tartışır
• Devletlerin güvenlik anlayışlarını karşılaştırır
• İç savaşların sebeplerini örnekler
|
|
9) |
• Kolektif güvenlik örgütlerini tanır
• Kolektif savunma örgütlerini tanır
• Kolektif savunma örgütlerini örnekler
• Kolektif güvenlik örgütlerinin uluslararası güvenliğe katkısını tartışır
• Kolektif güvenlik örgütlerinin kurulma sebeplerini ve tarihçelerini açıklar
• Kolektif savunma örgütlerinin kurulma sebeplerini ve tarihçelerini açıklar
• Kolektif güvenlik ve kolektif savunma örgütlerini karşılaştırır
• Kolektif savunma örgütlerinin başarı ve başarısızlık örneklerini tartışır
• Kolektif güvenlik örgütlerinin etkinliğini tartışır
• Kolektif savunma örgütlerinin etkinliğini tartışır
|
Dedeoğlu (2014) s.306-364 okunması |
10) |
• Uluslararası askeri müdahaleyi tanımlar
• Uluslararası insani müdahaleyi tanımlar
• Uluslararası müdahalelerin sebeplerini tartışır
• Uluslararası müdahalelerin etkinliklerini tartışır
• Uluslararası müdahalelerin geleceğini tartışır
• Uluslararası askeri müdahalenin amaç ve kapsamını tartışır
• Uluslararası askeri müdahalenin yasal ve felsefi temellerini tartışır
• Uluslararası askeri müdahalenin tarihçesini tartışır
• Uluslararası insani müdahalenin amaç ve kapsamını tartışır
• Uluslararası insani müdahalenin yasal ve felsefi temellerini tartışır
• Uluslararası insani müdahalenin tarihçesini tartışır
• Uluslararası insani müdahalenin başarısını etkileyen faktörleri tartışır
|
Sunum konularının kesinleştirilmesi
Balta Paker (2012) s.73-95
|
11) |
• İnsani güvenliğin tanımlanması
• İnsani güvenlik ve devlet güvenliği arasındaki farkları tartışır
• İnsani güvenliğe tehditleri örnekler
• İnsani güvenliğe tehditlerle mücadele yöntemlerini örnekler
• İnsani güvenlik kavramının tarihçesini tartışır
• İnsani güvenliğin birleşenlerini açıklar
• İnsani güvenlik ve devlet güvenliği arasındaki farkları tartışır
• Öğrenci sunumları
|
Çiçekçi (2012) s.83-117 okunması |
12) |
• Göç ve uluslararası güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu gerçek tehditleri tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu farazi tehditleri tartışır
• Göçün insani güvenliğe oluşturduğu tehditleri tartışır
• Göç çeşitlerini tanımlar
• Göç ve uluslararası güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göç ve insani güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu tehditlerle ilgili muhtemel mücadele yollarını tartışır
• Öğrenci sunumları
|
Mandacı ve Özerim “Uluslararası Göçlerin Bir Güvenlik Konusuna Dönüşümü: Avrupa’da Radikal Sağ Partiler ve Göçün Güvenlikleştirilmesi” Uluslarararası İlişkiler Cilt:10, Sayı:39 (Güz 2013) okunması |
13) |
• Göç ve uluslararası güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu gerçek tehditleri tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu farazi tehditleri tartışır
• Göçün insani güvenliğe oluşturduğu tehditleri tartışır
• Göç çeşitlerini tanımlar
• Göç ve uluslararası güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göç ve insani güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Göçün uluslararası güvenlik için oluşturduğu tehditlerle ilgili muhtemel mücadele yollarını tartışır
• Öğrenci sunumları
|
|
14) |
• Çevre ve güvenlik ilişkisini tartışır
• Çevrenin uluslararası güvenlik için oluşturduğu gerçek tehditleri tartışır
• Çevrenin uluslararası güvenlik için oluşturduğu farazi tehditleri tartışır
• Çevre sorunlarının türlerini tanır
• Çevre ve uluslararası güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Çevre ve insani güvenlik arasındaki ilişkiyi tartışır
• Çevre sorunları ile mücadelede gerçekleştirilebilecek olası adımları tartışır
• Öğrenci sunumları
|
Tuna (2012) s.127-163 okunması |
15) |
• Dönem içinde öğrenilen bilgileri hatırlar
• Uluslararası güvenliğin gündeminin nasıl değiştiğini tartışır
• Savaşın değişen sebeplerini tartışır
• Savaşın değişen etkilerini tartışır
• Güncel çatışma sebeplerini tartışır
• Ulus devletin yükselişinin güvenlik gündemini nasıl şekillendirdiğini tartışır
• Gelişen silah teknolojisinin uluslararası güvenliği nasıl şekillendirdiğini tartışır
• Devletdışı tehditleri örnekler
• İnsani güvenliğin uluslararası güvenlikteki yerini örnekler
• Uluslararsı güvenliğin yakın gelecekteki gündemini tartışır
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
12) |
otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
|