Endüstri Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | BBA104 | ||||||||
Ders İsmi: | Management and Organization | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. FADİL ÖZBAĞI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi FİTNAT NAZLI YAĞIZ Dr.Öğr.Üyesi DİDEM DEMİR |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, yönetim ve organizasyondaki temel kavramlar, modeller ve teoriler; yönetimsel düşüncenin evrimi; yönetimin planlama, organize etme, yönetme ve kontrol etme fonksiyonları; organizasyon yapısı ve tasarımı; organizasyonda iç sistemler; organizasyon ve çevresi; organizasyon uyumu; organizasyon kültürü; organizasyon performansı; sosyal sorumluluk ve etik; yönetimsel karar verme; liderlik teorileri ve uygulamaları hakkında öğrencilere ışık tutmaktır. |
Dersin İçeriği: | Yönetim ve organizasyonda temel kavramlar, modeller ve teoriler; yönetimsel düşüncenin evrimi; yönetimin planlama, organize etme, yönetme ve kontrol etme fonksiyonları; organizasyon yapısı ve tasarımı; organizasyonda iç sistemler; organizasyon ve çevresi; organizasyon uyumu; organizasyon kültürü; organizasyon performansı; sosyal sorumluluk ve etik; yönetimsel karar verme; liderlik teorileri ve uygulamaları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Ders izleğini açıklar. • Yönetim kavramını tanımlar. • Organizasyon kavramını açıklar. | |
2) | • Analiz birimi kavramını açıklar. • Değişken ve parametre kavramlarını tartışır. • Hipotez kavramını tanımlar. • Ölçek geliştirme kavramını açıklar. | Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.3-32 |
3) | • Yönetim kavramını açıklar. • Yöneticilik unsurunu tanımlar. • Organizasyon unsurunu açıklar. • Davranış kavramını açıklar. | Bir sonraki haftanın konusunun okunması |
4) | • Eğitim unsurunu açıklar. • Yetiştirme kavramını tanımlar. • Geliştirme kavramını tanımlar. | Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.76-89 |
5) | • Karar modelleri ve karar vermede rasyonellik konusunu açıklar. • Çerçeveleme etkisini açıklar. • Karar verme ve kültür ilişkisini açıklar. | Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.99-130 |
6) | • Planlama sürecinin başlangıcıni açıklar. • Amaç ve hedeflerin belirlenmesini tartışır. • Amaçlara ulaştıracak alternatif yolların belirlenmesini açıklar. | Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.131-146 |
7) | Vize Sınavı | Vize sınavına hazırlık. Vize konularının okunması. Koçel, 2010 s.154-167 |
8) | • Organizasyon yapılarını belirleyen unsurları açıklar. • İş bölümü ve uzmanlık konularını açıklar. • Departmanlaşma kavramını tanımlar. • Emir-komuta zincirini açıklar. | Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.175-186 |
9) | • Mesleki unvanları açıklar. • Örgütsel unvanları tanımlar. • Kadro unvanlarını açıklar. | Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.186-198 |
10) | • Bilimsel yönetim yaklaşımını tanımlar. • Bürokrasi yaklaşımını açıklar. • Hawthorne araştırmalarını tanımlar. • Sistem yaklaşımını açıklar. • Woodward araştırmasını açıklar. | Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.205-334 |
11) | • Uyum yaklaşımlarını açıklar. • Toplam kalite yönetimi anlayışını tanımlar. • Organizasyonların yeniden yapılandırılmalarını tartışır. | Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.345-458 |
12) | • Kaos teorisini açıklar. • Yönetim labirentinin başlıca unsurlarını tanımlar. • İletişim sürecinin unsurlarını açıklar. | Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.473-544 |
13) | • Güç kaynaklarını açıklar. • Liderlik teorilerini açıklar. • Gruplararası ilişkiler ve çatışmaları tartışır. | Bir sonraki haftanın konusunun okunması. Koçel, 2010 s.551-659 |
14) | • Çatışma türlerini açıklar. • Çatışma çözümleme yollarını tanımlar. • Örgütsel çatışma yönetimi sürecini açıklar. | Final sınavına hazırlık. Koçel, 2010 s.645-667 |
15) | Final Sınavı | Final sınavına hazırlık. Koçel, 2010 s.3-667 |
Ders Notları / Kitaplar: | Robbins, S. P., Coulter, M., & Decenzo, D. A. (2016). Fundamentals of Management, 10th Edition, Global Edition, Pearson Publishing. |
Diğer Kaynaklar: | yok |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
2 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
10) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 75 |
Proje | 15 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 14 |
Final | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü | 174 |