Dersin Amacı: |
Bu dersin en temel amacı, öğrencilere bulanık mantığın tanımını, temel kavramlarını ve matematiksel uygulamalarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriği:
1- çok değerli mantık, bulanık mantık, klasik mantık ile bulanık mantığın karşılaştırılması,
2- üyelik kavramı, bulanık kümeler, üyelik fonksiyon tipleri,
3- bulanık önermeler, bulanık modeller,
4- Modellerin bulanık değerleri, bulanık nicelikler, bulanık koşullu ve sınırlı önermeler, çıkarımlar,
5- bulanık seviye kümeler
6- bulanık küme işlemleri, bulanık sayılar
7- bulanık sayı işlemleri,
8- bulanık küme grafikleri,
9- bulanık denklemler, kural tabanlı çıkarım,
10- bulanıklaştırma, çıkarım mekanizmaları,
11- durulama, Mammadani ve Sugeno bulanık sistem modelleri,
12- bulanık bağıntılar, bulanık fonksiyonlar ve temel özellikleri,
13- Uygulamalar |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Çok değerli mantık, bulanık mantık, klasik mantık ile bulanık mantığın karşılaştırılması, |
yok |
2) |
Üyelik kavramı, bulanık kümeler, üyelik fonksiyon tipleri. |
yok |
3) |
Bulanık önermeler ve bulanık modeller. |
yok |
4) |
Modellerin bulanık değerleri, bulanık nicelikler, bulanık koşullu ve sınırlı önermeler, çıkarımlar. |
yok |
5) |
Bulanık küme işlemleri ve bulanık sayılar. |
yok |
6) |
Bulanık küme işlemleri ve bulanık sayılar. |
yok |
7) |
Bulanık sayı işlemleri, |
yok |
8) |
Bulanık küme grafikleri. |
yok |
9) |
Ara Sınav |
yok |
10) |
Bulanıklaştırma ve çıkarım mekanizmaları, |
yok |
11) |
Durulaştırma, Mamdani ve Sugeno bulanık sistem modelleri. |
yok |
12) |
Bulanık bağıntılar, bulanık fonksiyonlar ve temel özellikleri. |
yok |
13) |
Uygulamalar. |
yok |
14) |
Uygulamalar. |
yok |
15) |
Final Sınavı. |
yok |
Ders Notları / Kitaplar: |
1- Introduction to fuzzy logic, Franck Dernoncourt, MIT, January 2013
2- Fuzzy logic with engineering applications, third edition, Timothy J. Ross, 2010 John Wiley & Sons, Ltd. ISBN: 978-0-470-74376-8 |
Diğer Kaynaklar: |
1- Introduction to fuzzy logic, Franck Dernoncourt, MIT, January 2013
2- Fuzzy logic with engineering applications, third edition, Timothy J. Ross, 2010 John Wiley & Sons, Ltd. ISBN: 978-0-470-74376-8 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir. |
|
2) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
3) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
4) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
5) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
6) |
Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|
7) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
8) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
9) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
10) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
|
11) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
12) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
13) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
14) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
15) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
16) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
17) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. |
|
18) |
Teknik resim kullanarak iletişim kurar. |
|
19) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
20) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
|
21) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
22) |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |
|
23) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. |
|