Bilgisayar Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GBM404 | ||||||||
Ders İsmi: | İmmünoloji | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ELİF KUBAT ÖKTEM | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders immünolojinin temellerini ve uygulamalarını tartışmak için gerekli olan biyo-mühendislere giriş bilgisini sağlamak için düzenlenmiştir. Bu dersin sonunda öğrenci: • İmmünoloji kavramlarını tartısir. Uyarlanabilir ve doğal bağışıklık sisteminin temellerini anlar Uyarlanabilir ve doğal bağışıklık sistemi arasındaki farkları açıklar • Doğuştan gelen ve adaptif bağışıklık sisteminin üyelerini tartışir MHC'nin moleküler yapısını ve antikorları tanımlar • Antijen işleme ve sunum yollarını açıklar • Lenfositlerin olgunlaşması, aktivasyonu ve düzenlenişini tartışir • İmmün yanıtların efektör mekanizmalarını açıklar • Bağışıklık sistemini savunma ve hastalıkta tanımlar: aşırı duyarlılık, tümör bağışıklığı, transplantasyon bağışıklığı |
Dersin İçeriği: | .İmmünolojiyi tanımlamak • İmmünolojinin kilometre taşlarını vurgulamak • Doğal Bağışıklığı Anlatmak • Adaptif Bağışıklık Sisteminin Hücre ve Dokularını Tanımlamak • Antikor ve Antijenleri Tanımlamak • Başlıca Histo-Uyumluluk Kompleksi'ni tanımlamak • T Lenfositlerin Antijen Alıcılarını ve Aksesuar Moleküllerini tanımlamak • Lenfosit Gelişimini ve Antijen Reseptör Genlerinin Yeniden Düzenlenmek ve Ekspresyonunu Tanımlamak • İmmünolojik Toleransı Tanımlamak • Sitokinleri tanımlamak • Mikroplara karşı Bağışıklık • Tercüme Mekanizmasını tanımlamak • Transplantasyon İmmünolojisini Tanımlamak • Tümörlere Bağışıklığı Anlatmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | •Müfredat • İmmünoloji Biliminin Kilometre Taşları • İmmünolojinin Temel Terminolojileri • Doğal ve Uyarlanabilir Bağışıklık kavramlarına giriş | - |
2) | • Doğuştan gelen bağışıklığın spesifik özelliklerini tartışmak • Doğal immün tanıma özelliklerini açıklamak • Doğuştan gelen dokunulmazlığın bileşenlerini tanımlamak • Adaptif immün yanıtları uyarmada doğal immünitenin rolünü tartışmak | - |
3) | • Adaptif bağışıklık sisteminin hücrelerini tanımlamak • Lenfoid dokuların anatomisini ve fonksiyonlarını açıklamak • Lenfosit resirkülasyonu ve homing yollarını ve mekanizmalarını tanımlamak | - |
4) | • Antikorların doğal dağılımını ve üretimini tanımlamak • Antikorların moleküler yapısını tanımlamak • Antijenlerin antikor bağlanmasını açıklamak • Antikor moleküllerinde yapı-fonksiyon ilişkilerini tartısmak | - |
5) | • MHC'nin keşfini ve immün tepkilerdeki rolünü açıklamak MHC moleküllerinin yapısını tanımlamak • Peptitlerin MHC moleküllerine bağlanmasını tartışmak • MHC'nin genomik organizasyonunu ve ifadesini açıklamak | - |
6) | • MHC ile ilişkili peptid antijeni için αβ-TCR'yi tanımlayın, • TCR kompleksinin CD3 ve zeta proteinlerini açıklayın • Tanımlamak; • cells T hücrelerinin antijen reseptörleri • cells T hücrelerinin antijen reseptörleri, • NK-T hücrelerinin antijen reseptörleri, • T hücreleri üzerindeki korekeptörler ve maliyet uyarıcı reseptörler, • CD4 ve CD8: MHC sınırlı T hücresi aktivasyonuna katılan koruyucular. • CD4 ve CD8'in yapısını ve işlevlerini açıklamak • CD28 ailesinin kostimülatör ve inhibitör reseptörlerini açıklamak • CD2'yi ve maliyetleyici alıcıların slam ailesini açıklamak | - |
7) | ara sınav | - |
8) | • Lenfosit gelişimine tekrar bakış • Grup T lenfositlerinde antijen reseptör genlerinin yeniden düzenlenmesini tanımlamak • B lenfosit gelişimini açıklamak • T lenfositlerin olgunlaşmasını tartışmak | - |
9) | • Genel özellikleri ve immünolojik tolerans mekanizmalarını tanımlayın • T lenfosit toleransını tanımlayın • B lenfosit toleransını tanımlayın • Yabancı protein antijenlerinin neden olduğu toleransı açıklamak • Bağışıklık sistemindeki Homeostazın tartışılması: Normal bağışıklık tepkilerinin sona ermesi | - |
10) | • Sitokinlerin genel özelliklerini tanımlamak • Doğuştan gelen bağışıklığa aracılık eden ve düzenleyen sitokinleri tanımlamak • Adaptif bağışıklığa aracılık eden ve düzenleyen sitokinleri tartışmak • Hematopoezi teşvik eden sitokinleri tanımlamak | - |
11) | • Hücre dışı bakterilere karşı bağışıklık tanımlamak • Hücre içi bakterilere karşı bağışıklık tanımlamak • Mantarlara karşı bağışıklığı açıklamak • Virüslere karşı bağışıklığı açıklayın • Parazitlere karşı bağışıklık tanımlamak • Aşı geliştirme stratejileri tanımlamak | - |
12) | • Ribozom yapısını ve montajını açıklamak • Aminoasil-tRNA sentetazlarını tanımlamak • Çeviriyi (translasyon)tanımlar ve çevirinin temel mekanizmalarını tartışmak • Çeviri ve çeviri sonrası kontrolü tartışmak | - |
13) | • Allogreftlerin immün yanıtlarını ve allogreft reddinin efektör mekanizmalarını tanımlamak • Allogreft reddinin önlenmesi ve tedavisini açıklamak • Ksenojenik nakli tanımlamak • Kan transfüzyonunu tartışmak • Kemik iliği nakli tartışmak | - |
14) | • Tümör antijenlerini tartışmak • Tümörlere immün yanıtları tanımlamak • Tümörlerin immün yanıtlarının kaçışını tanımlamak • Tümörler için immünoterapiyi tartışmak | - |
15) | • Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Basic Immunology: Functions and Disorders of the Immune System, 4th Edition Abul K. Abbas MBBS, Andrew H. H. Lichtman MD PhD, Shiv Pillai MBBS PhD ISBN-13: 978-1455707072 ISBN-10: 1455707074 |
Diğer Kaynaklar: | Basic Immunology: Functions and Disorders of the Immune System, 4th Edition Abul K. Abbas MBBS, Andrew H. H. Lichtman MD PhD, Shiv Pillai MBBS PhD ISBN-13: 978-1455707072 ISBN-10: 1455707074 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
4) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
6) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
10) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||
11) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
2) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
3) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
4) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
5) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
6) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
10) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
11) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 15 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 110 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 110 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 49 |