ME455 Fluid Mechanics IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Gıda Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Gıda Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ME455
Ders İsmi: Fluid Mechanics II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ALPER TEZCAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. İBRAHİM FAHİR BORAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Okan Üniversitesi Akışkanlar Mekaniği II dersinin amacı; Türbomakinaya giriş. Baş kaybı. Bir turbomakinadaki akış kinematiği. Hız üçgenleri. Darbe türbini. Eksenel ve radyal akış makineleri. Yakınlık yasaları. Turbo makinelerin bazı tasarım yönleri, doğrusal ve radyal kaskadlar. Kavitasyon.
Dersin İçeriği: Akış alanı, kütlenin korunumu, diferansiyel denklemler
Akışkanın tanımlanması Deformasyon, Momentum Denklemini Tanıma, Diferansiyel Denklemler
Temel Diferansiyel Denklemleri Boşaltmayı Tanıma, Boyutsal Analizin Doğası, Akışkanlar Mekaniğinde Boyutsuz Gruplar, Akım Benzerliği ve Model Çalışmaları
Tamamen Geliştirilen Laminer Akışların Belirlenmesi, Hız Dağılımı, Kayma Gerilmesinin Dağılımı, Hacim Akış Hızı
Bir Boru, Duvar Kesme Stresinde Tam Olarak Geliştirilen Akışı Belirleyin
Bir Boru İçinde Tam Olarak Geliştirilen Türbülanslı Akışı Tespit Edin
Basınç kaybını Belirleme, Moody Diyagramını, Boru Akış Sistemlerini Tanıma
Momentum İntegral Denklemi, Toplam Sürtünme Kuvveti
Deplasman Kalınlığı Konseptini, Basınç Düşüşünü Tanıyın
Sürükleme ve Kaldırma Güçlerini Gösterme
Açısal Momentum İlkesinin Tanımlanması, Euler Türbovaskin Denklemi, Akışkan Makinesinin Ölçeklendirilmesi, Akışkan sisteminin performansı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Makine mühendisliğinde ve diğer çeşitli alanlarda akışkanlar dinamikleri konusunda bir anlayış geliştirin.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kontrol hacmini tanır ve basit denklemler ile problemleri çözer
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Akışkanlar dinamiği ve akış makinalarını tanır
Alana Özgü Yetkinlik
1) boyutsuz analizler yapabilir
2) İç ve dış akış konseptini tanımlar
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Akışkanlar Mekaniği Müfredatını Belirleyin
2) Akışkanlar Mekaniği II'nin kapsamı, akış alanı, kütlenin korunumu, diferansiyel denklemler
3) Akışkanın tanımlanması Deformasyon, Momentum denkleminin farkları, Diferansiyel denklemler
4) Temel Diferansiyel Denklemleri Boyutsuzlaştırmayı Tanımlamak, Boyutsal Analizin Doğası, Akışkanlar Mekaniğinde Boyutsuz Gruplar, Akış Benzerliği ve Model Çalışmaları
5) Tam olarak Geliştirilen Laminer Akışların Belirlenmesi, Hız Dağılımı, Kayma Gerilmesi Dağılımı, Hacim Akış Hızı
6) Bir Boru, Duvar Kesme Stresinde Tam Olarak Geliştirilen Akışı Belirleyin
7) Boru içinde tam gelişmiş türbülanslı akışın belirlenmesi
8) Ara sınav vasıtasıyla öğrencileri değerlendirir.
9) Kafa Kaybını Belirleme, Moody Şemasını, Boru Akış Sistemlerini Tanır.
10) Momentum İntegral Denklemi, Toplam Sürtünme Kuvveti
11) Deplasman Kalınlığı Konseptini, Basınç Düşüşünü Tanır
12) Sürükleme ve Kaldırma Güçlerini Gösterme
13) Açısal Momentum İlkesini Tanımlamak, Euler Türbovaskin Denklemi, Akışkan Makinesini Ölçeklendirmek, Bir Akışkan Makinesi Performansı, NPSH
14) Pompa ve pervaneleri tanıtmak, İş makinelerini tanımlamak
15) Final sınavı ile öğrencileri değerlendirir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. R.W. Fox, A.T. McDonald, “Introduction to Fluid Mechanics”, John Wiley
Diğer Kaynaklar: 1. Y. A. Çengel, J. M. Cimbala, “Fluid Mechanics, Fundamentals and Applications”, McGraw-Hill Science/Engineering/Math, 2004)
2. F.M. White, “Fluid Mechanics”, 4th Ed., McGraw-Hill Higher Education, 1998

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
7) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
8) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
9) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
11) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
12) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
13) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
14) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
15) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
18) Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
19) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
20) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
21) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
22) Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
23) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 9 % 0
Laboratuar 1 % 15
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ödevler 4 3 12
Ara Sınavlar 1 8 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 142