ISLT447 Perakende Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletmeÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISLT447
Ders İsmi: Perakende Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. NAİME MELTEM ÇAKICI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere perakende yönetiminin temel kavramlarını öğretmektir. Öğrenciler dersi tamamladıklarında perakendeciliğin tanımı, perakende yönetiminin unsurları, pazarlama karmasının perakendecilikte uygulanması, etik konuların perakende imajı açısından önemi, mağaza odaklı strateji, geleneksel ve geleneksel olamayan perakendecilik konuları hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği: Perakendeciliğe giriş; perakendecilikte ilişki kurma ve sürdürme; stratejik planlama; durum analizi; perakende sahipliği; sanal ve sanal olmayan perakendeler; hedef tüketiciler ve bilgi toplama; tüketicileri belirleme ve anlama; perakendecilikte bilgi edinme ve süreçler; mağaza yerini belirleme; perakende organizasyonu ve insane kaynakları yönetimi; operasyon yönetimi: finansal ve operasyonel unsurlar; mal yönetimi ve fiyatlandırma; perakende imajı oluşturma ve koruma; tutundurma stratejileri; perakende stratejisinde entegrasyon ve kontrol.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Perakendeciliği farklı bakış açılarıyla tanımlamak stratejik planlama ve uygulamalarını açıklamak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Perakendecilerin nasıl sınıflandırıldıklarını açıklama
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) • Dağıtım kanalı üzerinde etkili olmak için üreticiler, toptancılar ve perakendeciler tarafından kullanılan yöntemleri tartışma ve mağaza yerinin perakendeciler için önemini anlama
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) • Perakendecilikte müşteri ilişkileri kavramı ve mağaza imajını oluşturma stratejilerini öğrenmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Perakendeciliği farklı bakış açılarıyla tanımlama • Stratejik planlama ve uygulamalarını açıklama • Perakendecilikte müşteri hizmeti ve ilişkisel pazarlamanın rolünü açıklama
2) • Müşteri için değer kavramını açıklama ve perakendecilikte müşteri ilişkilerindeki rolünü tanımlama • Rekabet ortamında müşteri ve kanal ilişkilerinin nasıl yönetilebileceğini açıklama • Ürün ve hizmet perakendeciliğinde ilişkilerin oluşturulmasındaki farkları tartışma • Perakendecilikte teknolojinin rolünü tanımlama • Etik konuların perakendecilikteki önemini tartışma Okuma ödevi öğrencilere email ile gönderilecek
3) • Farklı türdeki perakendeciler için stratejik planlamanın rolünü tanımlama • Perakendecilikte stratejik planlamanın aşamalarını tartışma: durum analizi, amaçlar, hedef kitle belirleme, kontrol ve geri dönüş • Perakende stratejisinde control edilebilen ve control edilemeyen unsurları açıklama Okuma ödevi öğrencilere email ile gönderilecek
4) • Perakendecilerin nasıl sınıflandırıldıklarını açıklama • Sahiplik türüne göre perakendecileri tanımlama ve her birinin özelliklerini açıklama • Dağıtım kanalı üzerinde etkili olmak için üreticiler, toptancılar ve perakendeciler tarafından kullanılan yöntemleri tartışma • Perakende çemberi ve perakendecilik yaşam eğrisi kavramları ile perakendecilerin strateji karmalarının performanslarını açıklama Okuma ödevi öğrencilere email ile gönderilecek
5) • Tek ve çok kanallı perakendeciliği tanımlama • Mağazasız perakendecilik stratejisi karmalarıyla ilgili temel kavramları açıklama: doğrudan pazarlama ve doğrudan satış • Elektronik perakendeciliğin çıkışını açıklama • Geleneksel olmayan perakendecilik: sanal perakendeler ve diğer türler Okuma ödevi öğrencilere email ile gönderilecek
6) vize sınavı
7) • Perakendecilikte müşteri ihtiyaçlarını belirlemenin önemini açıklama • Müşterilerin demografik özellikleri, yaşam tarzları, istek ve ihtiyaçlarının perakendecilikte nasıl kullanılabileceğini tanımlama • Ürün satın alma davranışı ve aşamalarını açıklama • Hedef kitle üzerinde perakendecilerin ve çevresel faktörlerin etkilerini açıklama
8) • Mağaza yerinin perakendeciler için önemini tartışma • Mağaza yeri seçimindeki aşamaları tanımlama • Ticari alan kavramını ve bileşenlerini açıklama • Perakendeciler için alternatif yerler: izole olmuş mağazalar, planlanmamış iş bölgeleri ve planlı alışveriş merkezleri • Perakende yeri seçimi kararını oluşturan faktörleri açıklama Okuma ödevi öğrencilere email ile gönderilecek
9) • Perakendecilik kurumun oluşturulmasındaki aşamaları açıklama • Perakendecilikte insan kaynakları yönetiminin rolünü tanımlama • Perakendecilik kuruluşu ve insan kaynakları yönetimi Okuma ödevi öğrencilere email ile gönderilecek
10) • Operasyonlar yönetimini tanımlama ve karlılık planlamasını açıklama • Varlık yönetimi, stratejik kar modeli, perakendecilikte finansal eğilimler kavramlarını açıklama • Perakende bütçeleme ve kaynak ayrımını tanımlama • Perakende işletmeciliğinde önemli kavramları açıklama: mağaza formatı, mağaza büyüklüğü ve yeri, insan kaynağı ayrımı
11) • Farklı satın alma formatlarını ve süreçleri açıklama • Mal planlaması unsurlarını açıklama: Yenilikçilik, marka oluşturma, zamanlama, kaynak ayrımı, tahminde bulunma • Kategori yönetimi ve mamul yazılımlarını tartışma • Mal planlamasının aşamalarını açıklama: bilgi edinme, mal kaynaklarını seçme, değerlendirme, müzakere, satışı tamamlama, mal alımı ve stoklama, sipariş tekrarı • Lojistik ve envanter yönetiminin mal planlamasındaki rolünü açıklama Okuma ödevi öğrencilere email ile gönderilecek
12) • Finansal mal planlaması ve yönetiminin temel kavramlarını açıklama • Perakendecilikte muhasebe ve maliyet yönetimi araçlarını açıklama • Mal tahmini ve bütçeleme sürecini tanımlama • Envanter kontrolü yöntemlerini tartışma • Perakendecilikte fiyatlandırmanın rolünü tanımlama • Fiyatlandırma kararı üzerinde tüketiciler, üreticiler, toptancılar gibi faktörlerin etkisini tartışma • Perakendecilikte fiyatlandırma stratejisinin çerçevesini tanımlama: amaçlar, genel politika, temel strateji, uygulama ve ayarlamalar Okuma ödevi öğrencilere email ile gönderilecek
13) • Perakendecilikte müşterilerle iletişimin önemini açıklama ve perakende imajını tanımlama • Perakendecilikte mağaza imajını oluşturan faktörleri açıklama: İş ve dış faktörler, görseller, tasarım, teşhir • Müşterilerin alışverişte daha çok vakit harcamaları için onları teşvik edecek yöntemleri açıklama • Perakendecilikte tutundurmanın unsurlarını açıklama: reklam, halkla ilişkiler, kişisel satış ve satış promosyonu • Perakendecilikte tutundurmanın stratejik unsurlarını tartışma: amaçlar, bütçeleme, pazarlama karmasını uygulama, değerlendirme ve revise etme Okuma ödevi öğrencilere email ile gönderilecek
14) • Perakende stratejisinde entegrasyonun önemini tartışma • Entegre perakende stratejisi geliştirmek için gerekli önemli faktörleri açıklama: planlama süreci, fırsat analizi, üretkenlik, performans ölçümü ve senaryo analizi • Stratejik planlama ve analizde endüstri ve şirket verisinin nasıl kullanılabileceğini tartışma • Perakende denetiminin önemini tartışma Okuma ödevi öğrencilere email ile gönderilecek
15) final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ulun Akturan (2011). Perakende Yönetimi. Beta Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Yok

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek 4
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek 5
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek 5
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek 4
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek 2
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek 2
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek 1
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek 5
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek 2
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 89
Ödevler 13 13
Ara Sınavlar 1 12
Final 1 14
Toplam İş Yükü 173