UIS435 Demokratikleşmeİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletmeÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS435
Ders İsmi: Demokratikleşme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. UMUT AZAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: This course aims to explain the basic principles, theories, conceptual tools, and comparative methods useful for understanding the challenges of democracy and democratization
Dersin İçeriği: Demokratikleşme Teorileri; Geçiş Demokrasileri, Yerleşik Demokrasiler; Demokrasi Eleştirileri: Eski Demokrasilerin Demokrasi Sorunları; Soğuk Savaş Sonrası Avrupa’nın Yeni Demokrasileri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Demokratikleşme, siyasal rejimlerin türleri, demokratik performans, demokratik kurumlar gibi temel temalar ve demokratikleşme teorisi, rejim konsolidasyonu teorisi, rejim değişimi teorisi gibi temel teorileri tanımlar
2) Demokrasi ve demokratikleşmenin temel ve de son gelişmeleri içeren literatürüne aşina olur
3) Demokrasi, rejim değişimi, temel kavramlar ve konseptleri, deneysel örünütler ve akademik literatürdeki bulguları etkili bir şekilde kullanmayı öğrenir
4) Günümüz dünyasındaki siyasal sistemleri anlamakta önemli bir yeri olan politik rejimler, demokratikleşme, rejim stabilitesi, demokratik kalite ve performans gibi temel kavramları açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin amaçlarının konuşulması ve syllabus dağıtımı Yok
2) Rejim türleri I: otoriter rejimler Linz, Juan J, Stepan, Alfred (1996), Problems of Democratic Transition and Consolidation, Baltimore, John Hopkins University Press, pp.38-55. Schedler, Andreas (2002), “Elections without Democracy: The Menu of Manipulation”, Journal of Democracy, Vol.3, No2, 2002, pp. 36-50. Brooker, Paul (2004), "Authoritarian Regimes", in Caramani, D. ed. Comparative Politics, Oxford: Oxford University Press, pp. 133-154. Schedler, Andreas (2002), “Elections without Democracy: The Menu of Manipulation”, Journal of Democracy, Vol.3, No2, 2002, pp. 36-50.
3) Rejim türleri II: otoriter ve demokratik rejimler arasında kalan rejimler Larry Jay Diamond, “Thinking about hybrid regimes”, Journal of Democracy, Volume 13, Number 2, April 2002, pp. 21-35.
4) Demokrasi nedir?: Kökenleri, tanımları ve tarihi gelişimi Doorenspleet, Renske (2005), Democratic Transitions: Exploring the Structural Sources of the Forth Wave, Boulder: Lynne Rienner, pp.37-52. Phillippe Schimitter, and Terry Lynn Karl (1991), “What is democracy…and is not,” Journal of Democracy, Vol. 2, Issue 3, p. 75-89. Mair, Peter (2008) "Democracies" in Caramani, D. ed. Comparative Politics, Oxford: Oxford University Press, pp. 109-132. Phillippe Schimitter, and Terry Lynn Karl (1991), “What is democracy…and is not,” Journal of Democracy, Vol. 2, Issue 3, p. 75-89.
5) Demokrasi teorileri Frank Cunningham, Theories of democracy: A critical introduction, Routledge, London and New York, 2002.
6) Demokratikleşme süreci nasıl açıklanabilir? Ferguson, Peter (2002), "Political Change: Nondemocratic and Democratic Regime Change", in Dyck, R. ed. Studying Politics: An Introduction to Political Science, Nelson: Scarborough, pp. 341-363.
7) Ara Sınav Yok
8) Siyasal kültür nedir? Siyasi kültürün rejim türleri üzerinde etkisi nedir? Heard, Andrew (2004), Political Culture, Socialization, and How We Have Been Thought to Think, in Studying Politics, pp.73-96.
9) Demokratik rejimlerde siyasi partiler ve rejim türlerine göre siyasi parti işleyişleri Şebnem Geyikçi, “The Impact of Parties and Party Systems on Democratic Consolidation: The Case of Turkey”, http://www.lse.ac.uk/europeanInstitute/research/ContemporaryTurkishStudies/PaperSYG20111.pdf
10) Demokratik rejimlerde seçim sistemleri Pippa Noris, “Choosing Electoral Systems: Proportional, Majoritarian and Mixed Systems”, https://sites.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Acrobat/Choosing%20Electoral%20Systems.pdf
11) Sivil toplumun siyasetteki rolü ve demokratik rejim içindeki yeri Smith, Miriam (2004), Civil Society: Interest Groups and Social Movements in Politics, in Studying Politics, pp. 290-309
12) Rejim değişikliği ne demektir? I (otoriter yönetimleri geçiş üzerine öğrenci sunumları) Yok
13) Rejim değişikliği ne demektir? II (demokratik yönetime geçiş üzerine öğrenci sunumları) Yok
14) Güncel siyasi sistemde farklı rejim türleri üzerine tartışma Yok
15) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Smith, Miriam (2004), Civil Society: Interest Groups and Social Movements in Politics, in Studying Politics, pp. 290-309
Larry Jay Diamond, “Thinking about hybrid regimes”, Journal of Democracy, Volume 13, Number 2, April 2002, pp. 21-35. Larry Jay Diamond, “Thinking about hybrid regimes”, Journal of Democracy, Volume 13, Number 2, April 2002, pp. 21-35.
Doorenspleet, Renske (2005), Democratic Transitions: Exploring the Structural Sources of the Forth Wave, Boulder: Lynne Rienner, pp.37-52.
Phillippe Schimitter, and Terry Lynn Karl (1991), “What is democracy…and is not,” Journal of Democracy, Vol. 2, Issue 3, p. 75-89.
Mair, Peter (2008) "Democracies" in Caramani, D. ed. Comparative Politics, Oxford: Oxford University Press, pp. 109-132.
Phillippe Schimitter, and Terry Lynn Karl (1991), “What is democracy…and is not,” Journal of Democracy, Vol. 2, Issue 3, p. 75-89.
Mair, Peter (2008) "Democracies" in Caramani, D. ed. Comparative Politics, Oxford: Oxford University Press, pp. 109-132.
Ferguson, Peter (2002), "Political Change: Nondemocratic and Democratic Regime Change", in Dyck, R. ed. Studying Politics: An Introduction to Political Science, Nelson: Scarborough, pp. 341-363.
Heard, Andrew (2004), Political Culture, Socialization, and How We Have Been Thought to Think, in Studying Politics, pp.73-96.
Şebnem Geyikçi, “The Impact of Parties and Party Systems on Democratic Consolidation: The Case of Turkey”, http://www.lse.ac.uk/europeanInstitute/research/ContemporaryTurkishStudies/PaperSYG20111.pdf
Pippa Noris, “Choosing Electoral Systems: Proportional, Majoritarian and Mixed Systems”, https://sites.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Acrobat/Choosing%20Electoral%20Systems.pdf
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sunum / Seminer 15 46
Ara Sınavlar 15 46
Final 15 46
Toplam İş Yükü 183