Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilere istatistiksel analiz ve analitik düşünme yeteneği kazandırmaktır. Bu kamsamda: istatistiki bir olaya ait verileri toplama, düzenleme, sunma, verileri karakterize eden değerleri hesaplayabilme ve bunlar için gereken terimleri açıklayabilme; olasılık kuramından yararlanarak verileri analiz edebilme; örneklem seçebilme ve örneklem yoluyla tahmin yapabilme; istatistiksel çıkarsama yapabilme ve istatistiksel hipotezleri test edebilme teknikleri öğretilmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Merkezi eğilim ölçüleri (ortalama, medyan, mod, değişken aralığı); dağılım ölçüleri (varyans, standart sapma); histogram, diyagram ve çizelgeler, örneklem ve anakütlenin ayırtedilmesi; olasılık; permütasyon; kombinasyon; olasılık kuralları; iki değişkenli olasılık; ortak olasılık; koşullu olasılık; Bayes kuramı; kesikli ve sürekli rassal değişkenler ve olasılık dağılımları (binom, poisson, normal ve üstel dağılım); beklenen değer; örnekleme ve örnekleme dağılımları (örneklem ortalaması ve örneklem oranının örnekleme dağılımı); nokta tahmini; güven aralığı; hipotez testi (z, t, F ve Ki-kare dağılımı), doğrusal korelasyon; anakütle ve örneklem korelasyon katsayısı. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Örnekleme, karar verme, ilişkilerin tanımlanması, belirsizlik |
ders izlencesi |
2) |
• Derse açıklanan kavramları kullanarak sayısal bilgiyi özetleme |
ders izlencesi |
3) |
• Varyans |
ders izlencesi |
4) |
• Belirsizlik altında olasılık kurallarını uygulama |
deres izlencesi |
5) |
• Belirsizlik altında olasılık kurallarını uygulama |
derse izlencesi |
6) |
• Kesikli rassal değişkenleri tanımlamak ve olasılık dağılımlarını hesaplamak |
ders izlencesi |
7) |
• Sürekli rassal değişkenleri tanımlamak ve olasılık dağılımlarını hesaplamak |
ders izlencesi |
8) |
• Örnekleme yapabilmek |
ders izlencesi |
9) |
• Güven aralığı oluşturmak |
ders izlencesi |
10) |
• Güven aralığı oluşturabilmek |
ders izlencesi |
11) |
• Hipotez testi yapabilmek |
ders izlencesi |
12) |
• Hipotez testi uygulayabilmek |
ders izlencesi |
13) |
• İki değişkenli doğrusal ilişkilerin tanımlanması |
ders izlencesi |
14) |
• Dönem sonu sınavına yönelik tüm konuları kapsayan genel tekrar |
ders izlencesi |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek |
3 |
2) |
İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek |
3 |
3) |
Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek |
4 |
4) |
İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek |
5 |
5) |
Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek |
5 |
6) |
İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek |
4 |
7) |
Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek |
4 |
8) |
Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek |
4 |
9) |
Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek |
4 |
10) |
İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek |
4 |