ISLT407 Örgütsel Davranış Uygulamalarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletmeÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISLT407
Ders İsmi: Örgütsel Davranış Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi CANAN KOÇER DURMAZ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CANAN KOÇER DURMAZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencileri örgütsel davranışı tanımlamaya ve tartışmaya hazırlamak için tasarlanmıştır; çeşitlilik ve kültürel değerler; etik; kişilik ve tutumlar; tutumlar ve iş tatmini; duygular ve ruh halleri; algı ve bireysel karar verme; motivasyon kavramları; motivasyon; kavramlardan uygulamalara; grup davranışının temelleri; çalışma ekiplerini anlamak; iletişim; liderlik; güç ve siyaset; çatışma ve müzakere; organizasyon yapısının temelleri; organizasyon kültürü; insan kaynakları politikaları ve uygulamaları; örgütsel değişim ve stres yönetimi.
Dersin İçeriği: • Organizasyonel değişim, çeşitlilik ve küreselleşme ile ilgili yönetimsel ihtiyaçları açıklar.
• Kişilik, duygular, tutumlar, ekip kurma teknikleri, iş tatmini, motivasyon yöntemleri ve öğrenme gibi çalışan memnuniyetini ve performansını etkileyen temel kavramları tanımlar ve tartışır.
• Organizasyon içindeki grup yönetimi, insan davranışı, liderlik, iletişim ve motivasyon faaliyetlerini analiz eder.
• İşletmelerde "insan" faktörünü kavramak ve işletmenin iç ve dış çevresel faktörlerinin işletmedeki yöneticilerin ve tüm çalışanların davranışları üzerindeki etkisini analiz eder.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Organizasyonel değişim, çeşitlilik ve küreselleşme ile ilgili yönetimsel ihtiyaçları açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Kişilik, duygular, tutumlar, ekip kurma teknikleri, iş tatmini, motivasyon yöntemleri ve öğrenme gibi çalışan memnuniyetini ve performansını etkileyen temel kavramları tanımlar ve tartışır.
Öğrenme Yetkinliği
1) Organizasyon içindeki grup yönetimi, insan davranışı, liderlik, iletişim ve motivasyon faaliyetlerini analiz eder.
Alana Özgü Yetkinlik
1) İşletmelerde "insan" faktörünü kavrar ve işletmenin iç ve dış çevresel faktörlerinin işletmedeki yöneticilerin ve tüm çalışanların davranışları üzerindeki etkisini analiz eder.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders İzleneğini ve Anahattını Tartışır • Dönem Projesinin çerçevesini tanımlar; ana konu, ekip oluşturma, önemli son tarihler, rapor yazma, teslim tarihi vb. • Örgütsel davranışla ilgili temel giriş terimlerini ve kavramlarını tanımlar • Örgütsel davranışı incelemenin önemini tanıtır İzleneği gözden geçirin
2) • Yaşlılar gibi farklı insan gruplarına karşı tutumunuzun nasıl olduğunu tartışır. • Ayrımcılığın biçimlerini tahmin edin ve kuruluşlarda bunlara örnekler verir. • Hangi biyografik özelliklerin insanlar tarafından ayrımcılığa maruz kalabileceğini belirler. • Bir yönetici olarak, çeşitlilik yönetimi adına kuruluştaki herkesin başkalarının ihtiyaçları ve farklılıkları konusunda nasıl duyarlı ve duyarlı olmasını sağlayacağını belirler. Ders içeriğini gözden geçirin
3) • Tutum ve iş tatmini kavramını açıklar • Hangi faktörlerin iş tatmininde artışa yol açtığını tartışır • Davranışın her zaman tutumlardan kaynaklanıp kaynaklanmadığını ve nedenini tartışır • İş tatmini, işe katılım ve örgütsel bağlılık gibi başlıca iş tutumlarını karşılaştırır • Çalışmalara göre insanların işlerinden ne kadar memnun olduklarını belirler • Memnun ve memnun olmayan çalışanların işyeri üzerindeki etkisini değerlendirir Ödev: Robbins & Judge (2015). Bölüm 3: Vaka Olayı 1 “Mutluluğun Peşinde: Esneklik. Soruları cevapla.
4) • Duyguları ve ruh hallerini tanımlar ve ayırt eder • Temel duyguları ve ruh hallerini tanımlar ve listeler • Duyguların rasyonalitemiz üzerindeki etkisini tartışır • Duyguların ve ruh hallerinin kaynaklarını listeler • Duygusal Olaylar Teorisinin ne anlama geldiğini tartışır • Duygusal zekayı tanımlayın ve yöneticilerin duygusal zeka testlerini kullanması gerekip gerekmediğini tartışır Proje konusunu ve araştırma metodolojisini gönderin (önümüzdeki hafta)
5) • Neden bazı insanların sessiz ve pasif, diğerlerinin ise gürültülü ve agresif olduğunu tartışır • Kişilik, kalıtım ve/veya çevrenin gelişimine katkıda bulunan faktörleri tanımlar • Myers Briggs Tip Göstergesi kişilik çerçevesini uygular • Beş Büyük Kişilik Çerçevesini uygular • Durumsal güç gibi durumsal faktörlerin kişilik üzerindeki etkisini tanır • Değerlerin bir nesilden diğerine, bir kültürden diğerine nasıl değiştiğini ve değerlerdeki değişimi hangi dış etkilerin taşıyabileceğini tartışır Ödev: Robbins ve Judge (2015). Bölüm 5: Kibar Olmanın Bedeli Üzerine, s.179. Vakayı okuyun ve bir sonraki ders oturumunda tartışılacak soruları yanıtlayın.
6) • İnsanların rol algılarının zamanla daha az geleneksel hale gelip gelmediğini ve nedenini tartışır • Başkalarını yargılarken bilerek veya bilmeyerek kısayollar yapıp yapmadığınızı ve bunların ne tür kısayollar olduğunu, yani seçici algı, hale etkisi, kontrast etkisi, klişeleştirme vb. tartışır • Algı ve bireysel karar verme arasında nasıl bir bağlantı kurabileceğinizi belirler • Bireysel farklılıkların ve organizasyonel kısıtlamaların karar verme üzerinde nasıl bir etkisi olduğunu tartışır Ders içeriğini gözden geçirin Bitirme projesi üzerinde çalışmaya devam edin
7) • Motivasyon teorilerinin gerçek organizasyonel ortamlarda uygulanıp uygulanamayacağını ve nasıl uygulanabileceğini tartışır • Örgütsel adaletin nasıl eşitlik teorisinin geliştirilmiş hali olduğunu tartışır • Çalışan bağlılığının yönetim üzerindeki etkileri Ara Sınava Çalışın Bitirme projesi üzerinde çalışmaya devam edin
8) Ara Sınav Yok
9) • Grup davranışının temelleri ile çalışma ekipleri arasında ayrıntılı bir ayrım yapar • Organizasyonlarda ekip oluşturma ve ekip etkinliğinin neden popüler olduğunu ve hangi faktörlerin ekip çalışmasını iyileştirebileceğini veya engelleyebileceğini tartışır Araştırmaya devam edin ve nihai proje üzerinde çalışın Ödev: Bir sonraki ders oturumu için okuma atanması
10) • Örgütlerde iletişimin neden bu kadar vurgulandığını belirler • İletişim etkileşimlerinin organizasyonlarda ne tür ihtiyaçları karşılayabileceğini tartışır Bitirme projesi üzerinde çalışmaya devam edin. Ödev: Robbins ve Judge (2015). Bölüm 11: E-postanın Tuzakları. Vakayı okuyun ve bir sonraki ders oturumunda tartışılacak soruları yanıtlayın.
11) • Lider ve yönetici arasındaki farkları tartışır • Etkili bir lider olmak için hangi liderlik özelliklerinin çok önemli olduğunu belirler • Kendi kariyerimize ve kişisel yaşamımıza rehberlik etmede mentorluğun kullanımını tartışır • Otantik liderliği tanımlar Bitirme projesi üzerinde çalışmaya devam edin
12) • Hangi güç türlerinin ne zaman daha etkili olduğunu tartışır • Gücün, tutum ve davranışlarımızı nasıl etkileyebileceğini değerlendirir • Siyasette ne kadar iyi olduğunuzu tartışır • İzlenim yönetimi tekniklerini uygular Bitirme projesi üzerinde çalışmaya devam edin Ödev: Robbins ve Judge (2015). Bölüm 13: “Güçlü liderler (Fr)düşmanlarını yakın mı tutuyor?”. Vakayı okuyun ve bir sonraki ders oturumunda tartışılacak soruları yanıtlayın.
13) • Çatışmayla nasıl başa çıkacağınızı tartışır • Müzakere etkinliğinde ne tür bireysel farklılıkları tanımlar • Müzakere tarzınızın ne olduğunu tartışır • Üçüncü taraf müzakerelerinin rollerini ve işlevlerini değerlendirir Bitirme projesi üzerinde çalışmaya devam edin
14) • Bürokrasinin avantaj ve dezavantajlarını tartışır • Merkezileştirilmiş veya merkezi olmayan bir organizasyon yapısının etkili olup olmadığını analiz eder • Nasıl yetki vermek istediğinizi tartışır • Grup proje sunumları Final sınavına çalışın
15) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Robbins, Stephen, Judge, Timothy, A. (2015). Organizational Behavior, 16th edition, Pearson Education, Inc. ISBN-10: 0133507645 • ISBN-13: 9780133507645

Çalışma Yaşamından Örnek Olaylar. Pınar Tınaz İstanbul: Beta Yayınevi, Genişletilmiş Üçüncü Baskı (2021) ISBN : 978-605-377-833-2

Örnek Olaylarla Örgütsel Davranış. Nigar Çağla Mutlucan. İstanbul: Beta Yayınevi, Birinci Baskı (2019) ISBN : 978-605-242-434-6


Diğer Kaynaklar: Robbins, Stephen, Judge, Timothy, A. (2015). Organizational Behavior, 16th edition, Pearson Education, Inc. ISBN-10: 0133507645 • ISBN-13: 9780133507645

Çalışma Yaşamından Örnek Olaylar. Pınar Tınaz İstanbul: Beta Yayınevi, Genişletilmiş Üçüncü Baskı (2021) ISBN : 978-605-377-833-2

Örnek Olaylarla Örgütsel Davranış. Nigar Çağla Mutlucan. İstanbul: Beta Yayınevi, Birinci Baskı (2019) ISBN : 978-605-242-434-6

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, işletme alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek
2) İlgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek
3) Teknolojik gelişmelerin, özellikle bilişim teknolojileri alanındaki gelişmelerin önemini kavramak ve işletme alanında bunları uygulayabilmek
4) İhtiyaçları belirlemek üzere dinamik iş dünyasında ve işletmeyle ilgili alanlarda bilgi birikimini değerlendirmek, eleştirel ve yaratıcı düşünce sürecini kullanarak değişimi yönetmek ve öncülük etmek
5) Kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek
6) İşletmelerdeki projelerde ve takım çalışmasında sorumluluklarını yerine getirebilmek ve bir lider olarak davranabilmek
7) Alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek
8) Bireysel ve kültürel çeşitliliğin farkında olmak, ve farklı kültürel çevrelerden gelen bireylerle toplumsal ve mesleki ortamlarda onları anlayarak etkileşimde bulunabilmek
9) Kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek
10) İşletme ile diğer disiplinler arasındaki karşılıklı etkileşimi anlamak ve farklı alanlardaki bilgi birikimini işletme alanında yenilikçi çözümler üretmek üzere ilişkilendirebilmek

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 30
Sunum / Seminer 3 9
Proje 13 39
Ödevler 9 27
Final 13 39
Toplam İş Yükü 183