YMD105 Medya Çalışmalarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni MedyaÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD105
Ders İsmi: Medya Çalışmaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hayatın, siyasetin ve ekonominin gelişen olaylarını kamuoyuna duyurmak için kamusal bir hizmet yürüten genel tanım itibarıyla medya, toplum ve şirketler için önemli bir işlev görmektedir. Ancak medyanın toplumu bilgilendirme ilişkileri olan ilişkileri nazik ve hassas bir denge üzerinde kurulu olması gerekmektedir. Amaç, medyanın nasıl bir işlev yüklendiğini, sınırların nerede başlayıp nerede bittiğini aktarmaktır.
Dersin İçeriği: Haber ve haberci nedir; Gelişen toplumsal, ekonomik ve teknolojik gelişmeler ışığında medyanın işlev ve sorumlulukları nedir; Etik-medya ilişkisi, Digital medyanın sınırları, Yeni medya misyonu, Haberlerin Kuşatıcı Etkisi nedir; İletişim Kuramları ve Eleştiriler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Medya alanında son gelişmeleri online ve offline kaynaklardan takip etme ve hakim olma, reklamcılık alanını besleyen diğer disiplinlerden beslenmeyi öğrenme, fonksiyonel fayda sağlayacak araç gereç hakkında teorik ve pratik bilgilere giriş yapma.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Medya ile ilgili edinilen kuramsal ve olgusal bilgileri kişisel üretiminde kullanabilme, var olan kampanyaları analiz edebilme, eleştirel yaklaşabilme. Medya alanında edinilen bilgi ve becerileri kullanarak kampanya verilerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme, pazarlama iletişimi sürecindeki sorunları tanımlayabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Güncel sorun ve durumlarla ilgili bilgilerini, kuramsal çerçevede öğrendikleriyle aynı düzlemde birleştirebilme, sorun çözmek veya bir kanıya varabilmek için eksik nicel ve nitel verilerini saptayıp tamamlayabilme yeterliliği kazanma. Gazetecilik, bilgi ve deneyimlerini toplumsal sorumluluk bilinci ile birleştirip yaşadığı sosyal çevre için yapıcı projeler önerip uygulayabilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) Medya alanında edindiği bilgilere eleştirel yaklaşma, değişim önerilerinde bulunma ve uygulama, bunun için öğrenme gereksinimlerini saptayabilme ve planlama yaparak hedefine ulaşma. Bu anlamda yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrama ve bu yaklaşımı uygulamaya eğilim geliştirme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Haberin toplanması, bilgilerin işlenmesi ve yorumlanması, Alanı ile ilgili etik, bilimsel değerlere uygun hareket etme ve karar alma.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Medya alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme, portfolyo için üretim yapabilme. Kriz iletişimi sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Türkiye’de ve Dünyada Gazete Ve Haberciliğin Gelişim Tarihi/ Haber Teknoloji İlişkisi / Yeni Dünyanın Yeni Gerçekleri
2) Gazeteci Nasıl Düşünür? Medya Tanımları ve Çeşitleri / Haber Nedir? Haber Nasıl Olur? / 5 N 1 K Nedir? / Yazı İşleri Haber Nasıl Seçilir? / Haberde Kullanılacak Görsellerin Seçimi / Haber Olma Araçları: Basın Toplantıları / Şirketler Ne Zaman Haber Olur? Medya İçin Önemli Olan Nedir? Medya Alışkanlıkları / Canlı Yayınlar, Telefonla Yayına Bağlanma / Ve Röportajlar / Basın Gezileri / Video / https://www.youtube.com/watch?v=dO2LWKpeyI8
3) Sosyal Medya Çağı / Sosyal Medya ve Yönetimi / İşlevleri / Sosyal Medya Neden Önemli Bir Kaynak? Sosyal Medyada Ve İnternette Görünürlüğünüz Nasıl Artar? / Sosyal Medyada Olmak Şirkete Nasıl Bir Avantaj Sağlar? Blog Yazılarının İşlevi Nedir? Paylaşımlar İnsanlarda Nasıl Bir İlgi Uyandırabilir? Video / Başkanın Adamları: https://www.youtube.com/watch?v=-eU4BFnuXmQ
4) Facebook Yalan Newsfake / Chambrıdge Analitica Skandalı / Sosyal Medya Abd Seçimler, Brexit, Trump Ve Diğerleri https://www.yenisafak.com/video-galeri/yazarlar/heybetli-hikmetli-hkim-2186951 Sosyal medya algoritmaları nasıl işliyor? - DW Türkçe https://www.youtube.com/watch?v=z2f_aGUm4_I Sosyal medya fikirlerinizi nasıl yönlendiriyor? - DW Türkçe https://www.youtube.com/watch?v=IGqGJXaa1XI&t=30s
5) Küresel Köy" Kavramı Mcluhan / Jean Baudrillard'ın Medya Analizi / Chomsy Ve Medya Gerçeği Video / Kanada Salamı: https://www.youtube.com/watch?v=4jf8Bt4gD9Y
6) Algılarımız Nasıl Oluşur? İnsanları Kim, Neden Ve Nasıl Yönlendirir? / Sosyal Medya Nedeniyle Dünya Daha Mı Kötüye Gidiyor / Algoritmalar Fikirlerimizi Nasıl Etkiliyor? Video: https://www.youtube.com/watch?v=BLZo_ILZhfk https://www.youtube.com/watch?v=IGqGJXaa1XI
7) Haber Ve Reklam Birbirine Neden Karışır? / İkilemin Olumsuz Sonuçları Ve Örnekleri / Reklamın Etik Sınırları Neresidir?
8) Haberin Kaynağında Kestirilemez İnsan Davranışları Öngörülemez İnsan Davranışları Ve Dönüşüm / Stanford Hapishane Deneyi / Milgram Deneyi / Toplumsal Ve Etkiler (Effect) Nelerdir? Video https://www.youtube.com/watch?v=PqFm-EcvNqY https://www.youtube.com/watch?v=DTWk66LAAAQ
9) Medya-Sermaye İlişkileri Çıkarlar, Sermaye Ve Reklam Kıskacında Medya Yönetimi / Reklam Ve İlan Baskısı Ve Yeni Medya Yönetimi Video/ Türkiye’den gazetecilik örnekleri: https://www.youtube.com/watch?v=KfaVUO5WWcU
10) Medya Etiği Medyanın Sorumlulukları / Ülke Ve Toplum Çıkarı Ve Sorumluluklar Kıskacında Medyanın Dili Ve Üslubu / Video: https://www.youtube.com/watch?v=loTIzXAS7v4
11) Medya Ve Kriz Yönetimi / Medya Aracılığıyla Krizi Nasıl Yönettiler? Örnek Vakalar: Bp, Meksika Körfezi Faciasını Neden Yönetemedi? Mey İçki, Sahte Rakı Olayını Nasıl Yönetti Ve Krizi Nasıl Fırsata Çevirdi? Apple, Sosyal Medya Üzerinden Krizi Neden Yönetemedi? video: https://www.youtube.com/watch?v=XYdA55RJfwo
12) Medya Ve Kurumsal İtibar Yönetimi: Yönetilemeyen İtibarlar / Şirket İmajını Yerle Bir Eden Etkinlikler / Markalar Ve Onların Kara Tarihi / Türkiye’den Ve Dünyadan İtibarlı Şirket Örnekleri / Şirketler Medyaya Neden İhtiyaç Duyar?/
13) İletişim Hataları / Kazaları: Yöneticinin Vücut Dili / Giyim Kuşamdan Renk Seçimine Tercihler / Gazeteciye Haber Bildirmenin Doğru Yolu / Medya-Şirket İlişkilerinin Hassas Yanları / Medya İle Paylaşılmaması Gereken Konular / İletişim Yollarının Kapalı Oluşunun Sonuçları Soma Maden Faciası sonrası toplantı / Youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=VCwSgs8qGro
14) Medyanın Toplumsal Sorumlulukları / Kurumsal Sosyal Sorumluluklar / Kss Ve Yaratılan Katma Değer / Kss Ve Yapılan Yanlışlıklar / Basın Metni Nasıl Hazırlanır? / Basın Duyurusunun Kuralları / Halkla İlişkilerin Fonksiyonları/ İlkeler/ Pr Nerelerde Kullanılır?

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İletişimin ABC’si (Ünsal Oskay),
Haberler (Alain De Botton),
Medya Gerçeği (Noam Chomsky).
Diğer Kaynaklar: Global Köy (Marshall McLuhan),
Medya Mesajı Medya Masajıdır (Quentin Fiore, Marshall McLuhan)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. 5
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması. 4
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. 3
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi. 5
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 5
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Kanaat Notu 1 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 144
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 198