YMD204 İnternet Gazeteciliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni MedyaÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD204
Ders İsmi: İnternet Gazeteciliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Havva PALANCI
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi HAVVA PALACI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere İnternet gazeteciliği çatısı altında habercilikle ilgili net bir görüş açısı kazandırmak, haber sitesi kurarak teorinin yanında pratik uygulamalarla bu bilgiye hayata geçirmelerini sağlamak, internet gazeteciliğinin etkinliğinin bilincini oluşturmaktır.
Dersin İçeriği: İnternet gazeteciliğinin tarihi, internetin medyada kullanımı, etkin haber sitelerinin incelenmesi, etik internet haberciliği, online platformda haber yazımı, internet gazeteciliğinde özel habercilik, internet sitesi kurulumu, bir iş alanı olarak internet haberciliği.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İnternet gazeteciliğinin dünü, bugünü ve geleceği ile ilgili gelişmeler hakkında temel donanıma sahip olma, değişen medya koşullarına uyum sağlama ve bunun gerektirdiği uygulamalara yön verme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İnternet haberciliği örneklerinden yola çıkarak, daha doğru ve ulaşılabilir bir yayın sağlama, yaşadığımız çağda kendi medyasını yaratma, bunu yaparken de etik kurallara ve doğru haberciliğe gereken önemi verme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) İnternet alanında yeni projeler üretme, habercilik ile ilgili öğrenilen bilgiyi toplumun yararını gözeterek paylaşma.
Öğrenme Yetkinliği
1) İnternet yayıncılığında var olan haberlere eleştirel gözle bakabilme, daha doğru bir yayıncılık amacıyla hareket etme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yayıncılık hukukuna uygun haber paylaşımı ile kamu yararının paralel ve uyumlu ilerleyebilmesini hedefleme, uygulanılabilir ve sürdürülebilir bir yayın platformuna sahip olabilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Gruplar halinde yapılan haberciliği online platforma taşıma, bununla birlikte grup içerisinde görev ve tanımlara yönelik davranabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gazeteciliğinin tanımı, geleneksel basılı yayından online yayına geçişin dünü ve bugünü. Video: All the President’s Men http://www.beyazperde.com/filmler/film-3690/
2) İnternet gazeteciliğinin önemi ve geleceğine dair değerlendirme. Makale: http://www.jasstudies.com/Makaleler/1469789531_6.%20Yrd.%20Do%C3%A7.%20Dr.%20Berrin%20KALSIN.pdf
3) Yeni medya gazeteciliği ana başlığı altında sosyal medya haberciliği. Araştırma: http://acikerisim.ticaret.edu.tr:8080/xmlui/handle/11467/1517 Araştırma: https://webrazzi.com/2012/04/19/sicak-haber-sosyal-ag/
4) Video haberciliği, drone haberciliği, robot haberciliği ve veri gazeteciliği incelemeleri. Okuma: http://acikerisim.ticaret.edu.tr:8080/xmlui/handle/11467/1517
5) İnternette haber yazımında dikkat edilecek hususlar. Okuma: https://www.researchgate.net/profile/Nuray_Turan2/publication/310002936_Yeni_Medya_ve_Gazetecilik/links/58274eb808aecfd7b8c0c38a/Yeni-Medya-ve-Gazetecilik.pdf
6) Haber kaynağına ulaşma ve haber değerlendirme yöntemleri. Okuma: Muhabirin El Kitabı
7) Haberde dil kullanımı ve mesleki kurallar. Okuma: http://bianet.org/files/static/bia_kitaplar/gazeteciler%20i%C3%A7in%20pratik%20klavuz-c.pdf
8) Haber yazımı. Çalışma: Haber sitelerinden güncel örneklerle destekleme.
9) Haber yazımında etik kurallar. Kitap: TİMİSİ, Nilüfer (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Dost Yayınevi, Ankara.
10) Haberde editoryal süreç. Okuma: http://bianet.org/system/uploads/1/files/attachments/000/001/518/original/gazetecelik.pdf?1447151242
11) Haberin paylaşımında izlenecek yollar, yaygınlığını ve etkinliğini artırmanın püf noktaları. Film: The Post http://www.beyazperde.com/filmler/film-254356/
12) Online haber sitesi kurulumu. Konuk: cumhuriyet.com.tr Haber Müdürü Atakan Sönmez
13) Haber sitesi projesinde kullanılacak özel haberlerin değerlendirilmesi.
14) Proje teslimi ve dönem sonu değerlendirmesi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Otaner, K.(2001), PHP ve MySQL ile Web Yazılımı Geliştirme, Sistem Yayıncılık.
Welling, L. ve L. Thomson, (2002), PHP ve MySQL-Uygulama Geliştirme Kılavuzu, Alfa Yayınları.
Yedig, S.ve H. Akman (der.) (2001), İnternet Çağında Gazetecilik, İstanbul: Metis Yayınları.
Diğer Kaynaklar: www.journalismus.com
www.net-media.co.uk
www.ojr.org
www.onlinejournalismus.com

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. 4
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması. 5
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. 5
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi. 4
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 5
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 96
Ödevler 5 25
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 172